Criză de consilieri școlari în județul Sibiu - Doar un sfert din școli au posturile ocupate
foto: arhivă

Din cele 344 de unități școlare din județul Sibiu, doar un sfert beneficiază de serviciile unui consilier școlar psihopedagogic. 

Criză de consilieri școlari în județul Sibiu - Doar un sfert din școli au posturile ocupate

Consilierul școlar ajută la dezvoltarea personală și la integrarea în societate

Conform Centrului Județean de Resurse și de Asistență Educațională (CJRAE) Sibiu, în acest moment există doar 53 de profesori consilieri școlari care oferă servicii de consiliere psihopedagogică pentru 84 de unități de învățământ din cele 344 de grădinițe, școli, licee și școli postliceale din județ.

Prezența unui consilier psihopedagogic în școală îi poate ajuta mult pe elevi, atât în privința dezvoltării personale, cât și la integrarea mai ușoară în societate. „Consilierea psihopedagogică presupune o relație specială între profesorul consilier școlar și elev, bazată pe confidențialitate, încredere și respect reciproc. Obiectivele consilierii includ dezvoltarea personală a copiilor și adolescenților, dezvoltarea imaginii de sine, managementul stresului, tehnici eficiente de învățare sau identificarea unor opțiuni de carieră viabile care să se potrivească cu  abilitățile tinerilor”, spun reprezentanții CJRAE Sibiu.

În același timp, lipsa consilierului școlar poate duce la amplificarea anumitor probleme, precum anxietatea sau bullying-ul. Un studiu realizat de organizația neguvernamentală Salvații Copiii România în iunie 2022 prin consultarea online a copiilor arată că peste 80% din elevii din școlile din România au fost martori la situații de bullying în școli.

Citește și: Cazuri de bullying în școlile bune din Sibiu – Psiholog Iulia Ludoșan: „Totul pleacă din familie”

O posibilă soluție: consilierea la cerere

Pentru a încerca să ”umple” golurile provocate de lipsa consilierilor școlari, CJRAE Sibiu a găsit o soluție: consilierea la cerere. Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică din cadrul instituției oferă, la cerere, servicii de consiliere psihopedagogică elevilor din școlile care nu au profesor consilier școlar.

CJRAE Sibiu are de asemenea în vedere organizarea unor campanii de informare pentru reducerea violenței școlare și a comportamentelor de tip bullying, prevenirea consumului de substanțe, viață sănătoasă, alte teme de interes pentru populația școlară. Centrul își propune să coopereze cu alte instituții (Inspectoratul Şcolar Județean, Inspectoratul Județean de Poliție Sibiu – Biroul Siguranță Școlară , Inspectoratul de Jandarmi Județean, DSP Sibiu ete.) pentru a organiza asemenea campanii în unitățile școlare care nu beneficiază de serviciile unui profesor consilier școlar.

Numărul de posturi ar putea fi suplimentat

Conform directoarei CJRAE Sibiu, Valeria Purcia, numărul mic al consilierilor școlari se datorează faptului că număr de posturi alocate pentru aceștia este mic. „ Noi am avut discuții la nivelul inspectoratului școlar județean și al ministerului și am înțeles că urmează să se suplimenteze aceste posturi. Așteptăm cu încredere suplimentarea de posturi, pentru că toată lumea realizează că este nevoie de consilieri școlari și suntem convinși că posturile se vor suplimenta în viitorul apropiat”, ne-a spus directoarea CJRAE.

Psihologul Mihai Copăceanu consideră că lipsa consilierilor școlari are două motive. „În primul rând avem o problemă legată de normativ – legislația actuală prevede să fie cel puțin un psiholog la 800 de elevi. S-au făcut eforturi în ultimii ani, dar nu s-a schimbat nimic – drept dovadă, avem azi școli cu peste o mie de elevi care au un singur psiholog. O altă problemă este faptul că salarizarea este foarte mică, mai ales pentru un psiholog debutant care intră în sistemul de învățământ. De aceea, o mare parte dintre psihologi optează pentru cabinete private sau pentru altceva”, ne-a declarat acesta.

Pe lângă acestea, un mare dezavantaj îl au elevii din mediile rurale, unde numărul consilierilor școlari este aproape de zero. „Dacă în orașele mari avem acces la psihologi, în cadrul mediului rural și mai ales în satele unde școlile sunt depărtate de oraș, unde mulți psihologi nu vor să facă naveta zilnic pentru a avea un salariu foarte scăzut, nu există astfel de psihologi, de aceea și fenomenele de tulburări de comportament sau devieri de comportament și de aspecte emoționale sunt ridicate în aceste școli” ne-a transmis Copăceanu.

 Citește și: VIDEO Dependența de rețelele sociale prin ochii psihologilor – Tinerii din Sibiu mai adânc afectați decât lasă societatea să se vadă

Ultima oră

Comentariul meu

Publică