Recomandări de la specialiștii sibieni - Ce nu trebuie să lipsească din mașina unui șofer pe timp de iarnă
FOTO Shutterstock

Sezonul rece este tot mai aproape, astfel că șoferii trebuie să fie pregătiți pentru a face față condusului în condiții nefavorabile. Pregătirea mașinii pentru iarnă este importantă deoarece chiar și cele mai mici defecțiuni pot cauza probleme majore de siguranță.

Mecanicii auto din Sibiu recomandă atât echiparea corespunzătoare a mașinii, cât și efectuarea unei inspecții tehnice timpurii pentru a se verifica starea autovehiculului. Ei spun că există o listă de obiecte esențiale pe care un șofer auto ar trebui să le aibă atunci când pleacă la drum iarna.

Ce trebuie să aveți în ”trusa de iarnă”?

Autovehiculele trebuie să fie echipate cu un set de lanțuri și anvelope de iarnă. O practică des întâlnită care nu este considerată benefică de către specialiști este utilizarea anvelopelor ”all season”, apreciate drept ineficiente. „În primul rând, mașina trebuie echipată cu anvelope de iarnă” spune Ioan Băra, administrator la firma Transcom Iony. „Recomand anvelope de iarnă, deoarece anvelopele all season nu sunt eficiente nici pe perioada verii, nici pe perioada iernii” spune și Berti, mecanic la firma Express Autoservice.

De asemenea, șoferii ar trebui să se asigure că anvelopele, ștergătoarele de parbriz, bateria mașinii, luminile și frânele sunt toate în stare bună înainte de scăderea temperaturii. „Trebuie să se asigure că are în mașină racletă de gheață, spray sau soluție de dezghețare a parbrizului care îl ajută foarte mult. O soluție de dezghețat yale este de asemenea importantă. Pe de altă parte, trebuie să verifice valabilitatea kit-ului de siguranță care trebuie să conțină extinctor, trusă medicală, vestă reflectorizantă și două triunghiuri. Pe acestea trebuie să le aibă pe toată durata anului, nu doar iarna”, spune Băra. Din ”trusa de iarnă” a mașinii ar fi bine să nu lipsească lichidul pentru dezghețare rapidă, o racletă, o lopată și triunghiuri de avertizare de urgență, adaugă Berti.

Verificați lichidul de la spălătorul de parbriz

Completarea cu lichid de parbriz pentru temperaturi scăzute și cu antigel este la fel de importantă. Se recomandă menținerea carburantului la un nivel ridicat, deoarece atunci când rezervorul adăpostește o cantitate mai mare de combustibil acesta se răcește mai lent și nu mai lasă loc pentru apariția condensului. „Trebuie verificat lichidul de la spălătorul de parbriz, pentru că se folosește lichid de iarnă, iar când vine vara, clientul uită să își pună soluție anti-îngheț și foarte multă lume se trezește cu acel lichid înghețat, respectiv furtune sparte, motorașe blocate și așa mai departe. Este foarte important ca acel sistem să funcționeze în parametri optimi. Lumea trebuie să își completeze cu lichid de iarnă”, recomandă Băra.

Un telefon complet încărcat înainte de plecarea la drum poate fi util, mai ales în cazul unei avarii. Chiar dacă nu pleacă la drum lung, șoferii nu ar trebui să se bizuie doar pe sistemul de încălzire al mașinii și să aibă cu ei haine groase. O pătură lăsată în portbagajul mașinii reprezintă o măsură de precauție suplimentară.

Curățați bine geamurile mașinii înainte de plecare

Codul rutier prevede că trebuie să aveți vizibilitate bună pe toate ferestrele înainte de a porni în călătorie. Mulți șoferi se grăbesc dimineața și nu alocă timp pentru a dezgheța și dezaburi cum trebuie geamurile mașinii. Asta îi face să plece la drum fără să vadă bine ce se întâmplă pe stradă, lucru care poate duce cu ușurință la accidente.

Mecanicii recomandă să folosiți apă călduță (niciodată fierbinte sau clocotită), o racletă pentru curățat gheața. Asigurați-vă că toate geamurile mașinii sunt curate și nu au pe ele gheață, zăpadă sau apă

Adaptați viteza la polei și gheață

Una dintre cele mai mari provocări ale condusului pe timp de iarnă este legată de circulația pe drumuri înzăpezite sau înghețate. Specialiștii recomandă reducerea vitezei până la limita la care pot fi evitate obstacole neprevăzute și evitarea cu orice preț a frânării sau a schimbării bruște a direcției. Este indicat să păstrați o distanță mai mare decât în mod normal față de autovehiculul din față, deoarece în cazul unui eveniment neprevăzut este nevoie de o distanță mai mare pentru oprire mai mare. Sunt indicate  trecerea într-o treaptă inferioară și reducerea vitezei prin utilizarea frânei de motor.

De asemenea, șoferii trebuie să fie atenți și la starea bateriei, care trebuie verificată pentru a vedea la ce procent de funcționare se află. „Dacă procentul scade, există posibilitatea ca bateria să funcționeze la temperaturi ridicate, dar atunci când este frig să nu mai pornească”, spune Ioan Băra.

Țineți mașina bine ventilată

În cazul temperaturilor scăzute, e posibil să apară frecvent condensul, datorită diferenței însemnate de temperatură și umiditate din interiorul mașinii față de exterior. Cel mai bine este să porniți climatizarea și să așteptați până când temperatura din mașină este pozitivă. Ar fi bine să evitați folosirea setărilor de recirculare a aerului în interior, deoarece acestea închid orificiile de ventilație care permit aerului de afară să intre în mașină. „Recircularea aerului în mașină într-un sezon umed nu face altceva decât să îi aburească geamul pe interior. Recircularea aerului pe perioada iernii nu ajută decât dacă acel aer atinge o anumită temperatură – atunci se poate folosi”, spune Băra.

Condensul apare mai des în condiții de îngheț. Când acest lucru se întâmplă în timpul călătoriei și duce la scăderea vizibilității, poate fi un real pericol. Dacă vreți să scăpați de frig și deschideți complet încălzitoarele apare alt pericol – somnolența. În această situație vă ajută să deschideți puțin geamurile. Deschiderea ușoară a geamurilor ajută, de asemenea, la crearea unui echilibru mai mare între temperatura din mașină și din afara acesteia.

Ultima oră

Participă la discuție

2 Commentarii

Publică

  1. care specialisti? un vanzator de piese auto este specialist? ce studii se specialitate are de il recomanda ca specialist auto?…

  2. Este cea mai mare ineptie sfatul cu folositul apei caldute sa speli / cureti geamurile. Pe temperaturi negative, nici un fel de apa nu ar trebui folosit pentru curatat geamurile, doar spray degivrant si / sau racleta. Cine este nebun sa curete geamurile cu apa calduta? Daca chiar vrei sa le ai imaculate, mergi la spalatorie self-service si cu 10 lei rezolvi o parte din problema. Cine este atat de inapt incat sa iasa cu galeata sau ligheanul cu apa „calduta” ca sa-si curete geamurile (in curtea casei, in fata casei sau in fata blocului)?