Autostrada Sibiu
foto: arhivă

Prima versiune a Planului Urbanistic Zonal (PUZ) pentru construirea Variantei Ocolitoare Sibiu Sud a fost elaborată, anunță Consiliul Județean (CJ). Centura va face legătura între Autostrada A1 (prin DN 7H) în partea de Vest a Sibiului și DN1 (E68) în partea de Sud-Est și va străbate șapte unități administrativ teritoriale, și anume Sibiu, Cisnădie, Poplaca, Rășinari, Cristian, Șelimbăr și Șura Mică, pe o lungime de aproximativ 21 de kilometri. 

În anul 2019, a fost realizat studiul de prefezabilitate al Variantei Ocolitoare Sibiu Sud. În această fază s-au pus bazele evaluării cererii de transport, s-a făcut o analiză cost-beneficiu și o analiză preliminară economică și financiară. Au fost propuse atunci trei trasee. În iulie 2021, a fost semnat și contractul pentru studiul de fezabilitate al centurii de sud. (DETALII AICI)

Traseul centurii de sud

Traseul va porni din apropierea nodului rutier la autostradă (Șura Mică) pe DN 7H, va străbate o zonă cu terenuri agricole suprapus pentru un drum de exploatare existent, va intersecta E 81 (între localitatea Cristian și Municipiul Sibiu), va străbate o zonă cu terenuri agricole, peste râul Cibin și Calea Ferată prin intermediul unui pasaj nou, va intersecta DJ 106R Sibiu – Poplaca, va ocoli Rezervația Naturală Dumbrava/va subtraversa Rezervația Naturală Dumbrava în zona comunei Rășinari, va intersecta DJ 106A Sibiu – Rășinari, va intersecta DJ 106D Sibiu – Cisnădioara, va intersecta DJ 106C Sibiu – Cisnădie, va străbate o zonă cu terenuri agricole paralel cu râul Seviș, va traversa râul Seviș spre lacurile Șopa de pe teritoriul comunei Șelimbăr, va continua înainte de lacurile Șopa spre E68 pe care îl va intersecta în apropierea nodului rutier de autostradă din Șelimbăr. 

Varianta ocolitoare va avea astfel o lungime de aproximativ 21 de kilometri, fiind un drum național de clasa tehnică II. Vor exista două benzi pe sens, cu o lungime de 3,50 m fiecare. Pe centură se vor amenaja 7 intersecții cu sensuri giratorii sau noduri rutiere, 3 pasaje rutiere, 3 poduri peste cursuri de apă, 16 poduri pentru acces la terenuri agricole și pentru asigurarea deplasării animalelor sălbatice, 7 podețe transversale, drumuri de acces la terenurile agricole. Vor exista parapeți metalici, marginal și axial și panouri fonoabsorbante pe zonele limitrofe zonelor de locuit și pădurilor. 

Pe traseu va exista și o parcare de scurtă durată (eventual un spațiu de servicii) care va cuprinde: parcări pentru autovehicule grele și autoturisme, grupuri sanitare publice, la km 6+425 m (extravilanul UAT Poplaca), care va fi realizată odată cu investiția. Pe toate podurile și intersecțiile de pe traseu, vor exista instalații de iluminat. 

Pe Centura Ocolitoare Sibiu Sud se va circula cu o viteză de 80 – 100 km/h. 

Primul PUZ pentru Centura de Sud a Sibiului - Traseul de 21 kilometri va străbate șapte localități

Legătură mai bună cu obiectivele turistice din județ

Odată cu realizarea centurii de sud, autoritățile urmăresc: fluidizarea traficului rutier în zonă, asigurarea unor condiții de circulație normale, diminuarea poluării atmosferice, creșterea siguranței circulației și reducerea costurilor utilizatorilor. „Destinația investiției este cea de cale rutieră de mare viteză, varianta ocolitoare pe zona sudică a municipiului Sibiu având scopul de a prelua atât traficul local din zona de sud, sud-est și sud-vest a orașului, cât și cel de tranzit și de a-l dirija către căi rutiere dimensionate pentru un trafic important (autostradă, drumuri naționale și drumuri județene). Varianta Ocolitoare Sibiu Sud (V.O.S.S.) va prelua și o parte din traficul către obiective turistice cum ar fi: stațiunea montană Păltiniș, Mărginimea Sibiului și Stațiunea Balneoclimaterică Ocna Sibiului. În contextul construirii noului Spital Județean în zona vestică a municipiului, în apropiere de nodul de autostradă Șura Mică, Varianta Ocolitoarea Sud Sibiu va crea o legătură rapidă către această unitate atât pentru locuitorii municipiului Sibiu, din zona sudică, cât și pentru locuitorii comunelor din zona: Cisnădie, Sadu, Rășinari, Poplaca, Gura Râului, Orlat, care însumează 50.000 de persoane. Investiția propusă va avea consecințe economice și sociale pozitive, la nivel local, județean și regional”, se arată în memoriul de prezentare PUZ preliminar al centurii de sud. 

Odată cu realizarea centurii de sud, se va asigura o legătură directă mai bună cu județele învecinate. De asemenea, va fi îmbunătățită legătura dintre drumurile județene și naționale existente cu centrele de comună și satele aparținătoare acestora. Varianta Ocolitoare Sibiu Sud va rezolva problema traficului greu și a celui de tranzit și va scurta distanțele și timpii de trafic pentru legăturile cu autostrada și pentru circulația în zona metropolitană, promit autoritățile. Sub aspect investițional, șoseaua va asigura accesibilitatea la terenurile limitrofe care, cu timpul, vor atrage investiții care vor genera locuri de muncă, plus valoare economică și venituri suplimentare la bugetele locale și centrale.

Investiția se realizează în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), document semnat în data de 18 septembrie 2021. Parteneriatul prevede ca Ministerul Transporturilor prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să realizeze procedurile privind realizarea culoarului de expropriere, derularea procesului de accesare a fondurilor europene, participarea la recepționarea lucrărilor, administrarea și întreținerea infrastructurii rutiere după încheierea perioadei de garanție. Consiliului Județean Sibiu îi revine contractarea serviciilor de realizare a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic cu toate documentațiile aferente, iar ulterior contractarea lucrărilor de execuție și monitorizarea implementării proiectului.

Ultima oră

Comentariul meu

Publică