Prima tranşă de 2,6 miliarde de euro din fondurile aferente Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă va intra în România în următoarele 2 – 3 săptămâni, din aceşti bani urmând să fie finanţate obiective de infrastructură rutieră şi feroviară, să se modernizeze 100 de creşe, să fie derulate proiecte de reducere a abandonului şcolar, de digitalizare a universităţilor, precum şi de cogenerare şi producere de hidrogen, a declarat, vineri, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.
„După cum a fost anunţat oficial încă de ieri de către Comisia Europeană, România a primit aprobarea pentru prima tranşă din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, în valoare de 2,6 miliarde de euro, care se adaugă la cele 3,79 miliarde de euro pe care ţara noastră deja le-a primit ca prefinanţare în cadrul acestui program. Cele 2,6 miliarde de euro vor intra în ţara noastră în 2 – 3 săptămâni, cât durează procedurile la nivel european. Este o etapă parcursă la nivelul comitetelor de specialitate din cadrul ECOFIN, urmată apoi de aprobarea pe care miniştrii de Finanţe, reuniţi în Consiliul ECOFIN, urmează să o dea în acest sens. Estimările ministerului de resort sunt că în 2 – 3 săptămâni aceşti bani, aceste 2,6 miliarde de euro, vor intra în ţara noastră”, a afirmat Cărbunaru, într-o conferinţă de presă, la Palatul Victoria, relatează Agerpres.
El a prezentat proiectele care vor fi finanţate din aceste fonduri. „Pentru Autostrada A7 sunt, deja, trei sectoare contractate, valoarea totală a acestor lucrări fiind de 1,5 miliarde de euro. La ele se adaugă ‘Valul Renovării’, contracte lansate de Ministerul Dezvoltării. De asemenea, contracte pentru modernizarea a 100 de creşe, digitalizarea la nivelul universităţilor din România, alte 4.000 de contracte de finanţare pentru şcoli astfel încât să se atingă obiectivul de reducere a riscului de abandon şcolar. Proiecte de cogenerare gestionate de Ministerul Energiei, dar şi de producere de hidrogen, la acelaşi minister. Totodată, din aceşti bani vor fi finanţate şi lucrările de la calea ferată Caransebeş – Timişoara – Arad”, a precizat Cărbunaru.
Potrivit estimărilor Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, până la finele anului, în România vor intra 12 miliarde de euro, a indicat purtătorul de cuvânt al Guvernului.
„Prin aceste sume, cele 3,79 de miliarde prefinanţare, la care se adaugă cele 2,6 miliarde din prima tranşă, dacă adăugăm şi cele 3,8 miliarde de euro pe care România le-a atras din fonduri europene aferente perioadei 2014 – 2021, ajungem la 10 miliarde de euro, bani europeni, fie din Cadrul financiar multianual, fie din cadrul PNRR, care intră în România în această perioadă. Estimările la nivelul ministerului de resort sunt că vom depăşi sau cel puţin ne vom apropia de 12 miliarde de euro până la finalul acestui an. Spre comparaţie, anul trecut, potrivit datelor existente la nivelul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, banii europeni, e adevărat, fără PNRR, care au fost absorbiţi în ţara noastră au fost de 3,5 miliarde de euro”, a explicat Dan Cărbunaru.