Blue Air nu a plătit nicio rată la împrumutul EximBank, statul şi-a asumat că plăteşte ratele în locul companiei la creditul pe care tot el l-a garantat. Eximbank a avertizat că operatorul aerian nu va putea rambursa datoria din cauza situaţiei economice precare înainte de acordarea ajutorului.
Din împrumutul de 300 mil. lei pe care Blue Air l-a primit de la EximBank cu garanţia statului, compania aeriană nu a plătit nici măcar o rată, statul fiind cel care şi-a asumat plata acestora din noiembrie 2021 şi până în prezent, relatează Mediafax.
„Au fost achitate 10 rate în perioada noiembrie 2021 – august 2022, în valoare de 50.129.166 lei“, spun pentru ZF reprezentanţii Blue Air, care arată că datele nu au fost achitate de companie.
Blue Air a avut o perioadă de graţie de 12 luni din momentul în care a primit creditul în valoare de 300 mil. lei şi până la efectuarea primei plăţi. Statul şi-a asumat plata ratelor în numele companiei pentru creditul pe care tot el i l-a dat.
Reprezentanţii Blue Air susţin că încă din luna august 2021 au atenţionat Ministerul Finanţelor şi Ministerul Transporturilor de situaţia financiară precară în care se afla compania. La acea dată, ministrul transporturilor era Cătălin Drulă, iar ministru al finanţelor a fost Dan Vîlceanu.
„Am prezentat factorilor de decizie din cadrul Ministerului Finanţelor şi Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, faptul că, având în vedere prelungirea efectelor negative ale luptei împotriva pandemiei de COVID-19, singura posibilitate reală de a obţine o finanţare de la investitori, companii din afara ţării, cu care ne-am aflat în discuţii în toată această perioadă este aceea că statul român să execute garanţiile acordate la momentul emiterii scrisorii de garanţie de Ministerul Finanţelor, între aceste garanţii regăsindu-se şi 75% din capitalul social al Societăţii Blue Air Aviation S.A. În absolut toate negocierile purtate de noi cu investitorii, am condiţionat încheierea tranzacţiei asumate de către aceştia, a obligaţiei de rambursare a sumei de 300 mil. lei către statul român, indiferent de procentul din capitalul social pe care statul român ar fi ajuns să îl deţină, că urmare a majorării de capital propuse de investitori“, spun reprezentanţii Blue Air.
Astfel, statul român ar fi preluat 75% din acţiunile companiei, iar Blue Air ar fi putut atrage finanţări de pe pieţele externe.
În memoriul trimis de companie către Ministerul Transporturilor şi Ministerul de Finanţe în data de 18 august 2021 se arată faptul că Blue Air dorea să organizeze o ofertă publică de acţiuni în valoare de 110 mil. euro la Bursa de Valori din Londra, lucru care ar fi urmat să se întâmple până la începutul anului 2022.
„Funcţionarii cu putere de decizie din cadrul Ministerului Finanţelor s-au opus în permanenţă acestei propuneri, decizâmd să achite către Eximbank SA, în numele Blue Air Aviation SA rstele la creditul acordat de Eximbank România SA, convingând în acest sens şi miniştrii de finanţe care au deţinut mandate în această perioadă“, au precizat pentru ZF reprezentanţii Blue Air.
Statul plăteşte ratele unui credit acordat companiei garantat tot de către stat, deşi Eximbank anunţa la acea vreme că operatorul aerian nu va putea rambursa datoria din cauza situaţiei economice precare.
În ordonanţa de urgenţă prin care este instituit cadrul legal pentru acordarea unor ajutoare de stat este prevăzut faptul că statul va prelua 75% din acţiunile companiei dacă aceasta nu va reuşi să îşi plătească datoria. După plata a mai bine de 10 rate, statul nu a preluat din acţinile companiei, mai mult, nu există nicio garanţie că statul îşi va mai putea recupera aceşti bani.
Statul, prin Ministerul Transporturilor şi Ministerul de Finanţe, are încă de la acordarea schemei de ajutor doi reprezentanţi în consiliul de administraţie al Blue Air care ar fi trebuit să se asigure că operatorul aerian va fi capabil de rambursarea datoriei. Compania a ajuns în incapacitate de plată şi nu au existat niciun fel de măsuri prin care statul să se asigure că va primi banii daţi companiei.
Cu zborurile anulate până pe 10 octombrie, acesta fiind termenul înaintat de companie, însă reluarea curselor va depinde doar de negocierile purtate de Blue Air cu doi investitori, cu sute de mii de pasageri care îşi aşteaptă banii înapoi şi cu datorii de cel puţin 230 mil. euro, situaţia companiei este aproape de colaps, iar în toată această cădere a companiei, statul s-a uitat impasibil la cum se pierd banii pe care tot el i-a acordat.