John Morrissey, cel mai mare „spălător” de bani din lume, a fost arestat. Acesta a folosit un brand de vodcă de lux pentru a-și acoperi restul afacerile care îi aduceau sute de mii de euro pe zi.
Britanico-irlandezul este unul dintre cei mai mari spălători de bani din lume, fiind arestat luni, la Marbella, de poliţia spaniolă. El era supectat de coordonarea unei reţele care putea „curăţa” până la 350.000 de euro pe zi. Doi colaboratori au ajuns, de asemenea, în spatele gratiilor. În ultimul an, John ar fi mutat cel puţin 200 de milioane de euro, de provenienţă ilegală, cu colaborarea clanului irlandez Kinahan, specializat în trafic de droguri,precizează Mediafax.
Reţeaua a funcţionat în principal în sediul iberic din Costa del Sol, unde a vândut mărci premium – cum ar fi vodca „Nero”, inventată de clan şi promovată în cele mai bune locuri, ale cărei vânzări acopereau veniturile din traficul de droguri şi alte produse acte ilicite. Au fost „prinşi”, a explicat poliţia spaniolă, „pentru că afacerea lor nu le-ar putea susţine în niciun fel stilul de viaţă”.
Operaţiunea a fost susţinută de agenţi ai Agenţiei Naţionale pentru Crimă din Marea Britanie, Poliţia irlandeză Garda, Administraţia Americană pentru Controlul Drogurilor, poliţia olandeză şi unităţile de criminalitate financiară şi economică ale Europol.
Poliţia a spus că a început să urmărească grupul după confiscarea de cocaină şi numerar, toate ascunse în diferite maşini de lux din Malaga, anul trecut. Potrivit anchetatorilor spanioli, Morrissey a reuşit să acumuleze „cantităţi mari de numerar” şi să-i spele prin aşa-numita metodă „Hawala”.
„Hawala” este un sistem vechi, informal, de transfer de valori care a apărut în Orientul Mijlociu, practicat acum prin intermediul comunicaţiilor criptate. Practic, constă într-un transfer de bani prin brokeri, care îi schimbă pe baza unor acorduri verbale sau bucăţi de hârtie, dar de mare încredere.
Pentru a-şi deghiza activităţile criminale din zona spaniolă Costa del Sol, adaugă Guardia Civil, organizaţia mafiotă a creat un brand fictiv de vodcă, „Nero”, promovat la show-uri, petreceri şi evenimente în cluburi şi restaurante de lux din zonă.