recomandarea unui psihoterapeut sibian - părinții trebuie să le prezinte copiilor școala într-un mod favorabil
FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

A mai rămas doar o săptămână până la începerea noului an școlar. Mii de copii curioși și dornici să descopere „o nouă lume” dinamică și plină de surprize sunt sfătuiți de părinți cum să înceapă cu dreptul prima zi de școală. Am discutat cu medicul sibian Angela Muntean, psihoterapeut, despre cum ar fi bine să-i pregătească părinții pe cei mici pentru ca aceștia să privească noua experiență cu optimism și încântare.

Potrivit statisticilor Inspectoratului Școlar, 3995 de copii de copii din județul Sibiu urmează să înceapă clasa pregătitoare, iar 4109 să intre în clasa întâia. Fiecare dintre aceștia are un mod individual de a experimenta acest eveniment major. Unii dintre ei sunt mai timizi, alții au mai mult curaj, dar în mod cert toți sunt curioși și vor să descopere locul acesta despre care li s-a vorbit atât de mult – școala.

Accent pe întâlnirea cu colegii și învățătoarea

Părinții au un rol foarte important în pregătirea copilului pentru ca acesta să meargă în prima zi încrezător la școală. Angela Muntean consideră că prezentarea școlii într-un mod atractiv are o influență pozitivă asupra copiilor, în timp ce încercarea părinților de a induce copiilor frică prin expresii de genul: „Las’ că vezi tu la școală!” duce la efectul contrar.

„În general, prezentarea școlii trebuie să fie favorabilă ca să-i tenteze și să-i atragă pe copii, să îi încurajeze să privească școala ca pe un lucru important si plăcut pentru ei, ca pe un loc în care învață lucruri interesante. Ar fi și mai bine să pună accent pe întâlnirea cu colegii și cu învățătoarea. Nu este indicat să-i sperie sau să le prezinte școala ca pe o pedeapsă. Cei mai fricoși pot ajunge să facă tot felul de tulburări psihice generale”, spune Muntean.

Emoțiile părinților influențează starea copiilor

Prin prisma propriei experiențe, părinții au și ei emoții la începutul anului școlar. De multe ori, ei transmit copiilor agitația și emoția pe care le simt, iar asta îi face pe cei mici să perceapă școala ca pe un motiv de îngrijorare. Părinții au responsabilitatea de a-i încuraja, astfel încât să privească școala cu bucurie și entuziasm.

„Reacția emoțională a copilului este în funcție de structura fiecăruia. Sunt unii mai fricoși, cum spuneam mai devreme, care ajung să facă tulburări emoționale, dar aceștia reprezintă un procent mic. Cei care fac parte din populația școlară generală trebuie încurajați să meargă de plăcere la școală. La vârsta la care încep școala sunt foarte curioși, însă au și temeri. Până pe la nouă ani ei copiii sunt încă un fel de prelungire a părinților – de aici teama că nu sunt suficient de buni și că își vor dezamăgi părinții”, spune psihoterapeuta.

Educația academică nu este același lucru cu educația din familie

Medicul sibian spune că, din experiența sa de-a lungul timpului, părinții au impresia că învățătorii au responsabilitatea de a-i oferi copilului nu doar educație academică, ci și educație într-un sens mai larg. Angela Muntean consideră că acest mod de gândire este unul dăunător, pentru că ideal este ca orice copil să beneficieze de educație în sânul familiei, în timp ce la școală trebuie să primească educația academică. Muntean spune că învățătorii întâmpină probleme cu copiii din cauza acestei abordări a părinților.

„Foarte des, părintele își vede copilul ca pe un ”trofeu” și crede că și învățătoarea trebuie să îl privească la fel. Fiecare copil e minunat în felul lui, dar acest mod de a fi tratat nu este benefic pentru copil, deoarece acesta o să aibă impresia că i se cuvine orice. Bullying-ul în școli apare din cauza părinților care și-au crescut copiii în spiritul ”superiorității” față de ceilalți. Cei șapte ani de acasă sunt esențiali”, spune terapeut.

 

Ultima oră

Comentariul meu