biletele și abonamentele tursib se vor scumpi - sibienii pot veni cu sugestii către primărie
foto: arhivă

Primăria municipiului Sibiu a inițiat un proiect de hotărâre pentru modificarea tarifelor practicate de compania Tursib SA. Proiectul urmează să fie supus spre dezbatere și aprobare Consiliului Local, iar până în 24 august sibienii pot trimite sugestii sau opinii cu privire la acesta. Odată ce biletele și abonamentele se vor scumpi, ar putea fi rezolvate două dintre problemele operatorului de transport: salariile angajaților ar urma să fie mărite și s-ar face angajări.

Primăria a pus în dezbatere un proiect de hotărâre privind „modificarea și completarea contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de călători prin curse regulate în municipiul Sibiu”. Prin intermediul acestuia, prețurile biletelor și abonamentelor practicate de Tursib se vor modifica. 

Se scumpesc biletele și abonamentele Tursib

Primăria susține că ajustarea acestor tarife este esențială. Deși instituția susține activitatea operatorului de transport, prin subvențiile acordate, acestea nu sunt suficiente. „Ajustarea tarifelor este esențială și necesară pentru a asigura sustenabilitatea transportului public local, respectarea prevederilor legale, precum și ajustarea cadrului necesar pentru proiectele actuale și viitoare. Chiar dacă municipiul Sibiu, prin subvențiile acordate susține major activitatea operatorului de transport Tursib, acest lucru nu este suficient în actualul context legislativ, motiv pentru care propunem modificarea tarifelor conform anexelor la prezentul raport”, se arate în raportul de specialitate întocmit de Primăria Sibiu. 

În prezent, un bilet pentru o călătorie costă 2 lei. Din 1 septembrie, biletele pentru o călătorie vor fi valabile timp de 60 de minute și vor costa 3 lei. Prețul unui bilet pe ruta Sibiu – Păltiniș va crește de la 9 la 11 lei. Abonamentul pentru 7 zile va costa 23 de lei în loc de 18 cât este în prezent, iar abonamentul nominal pentru 30 de zile calendaristice se va mări de la 65 de lei la 86 de lei. 

Nu vor exista modificări pentru biletele de transport biciclete pe ruta Sibiu – Păltiniș, pentru abonamentul Sibiu – Păltiniș nenominal valabil 30 zile calendaristice, și nici pentru legitimația zilnică. 

biletele și abonamentele tursib se vor scumpi - sibienii pot veni cu sugestii către primărie

Cum justifică primăria prețurile – S-a investit în parcul auto

Dezvoltarea transportului public local si oferirea unor servicii de bună calitate în cadrul sistemului de transport public sunt obiective esențiale pentru dezvoltarea durabilă și rezilientă a Municipiului Sibiu. Pe de o parte, trebuie asigurată infrastructura de transport public local – autobuze, sistem de ticketing, stații de autobuz, sisteme de afișaj în stații. 

În raportul de specialitate se arată că primăria a făcut demersuri pentru dezvoltarea transportului public: 

  • modernizarea parcului auto prin achiziția a 40 de autobuze CNG, 14 autobuze electrice (5 minibuze electrice și 9 autobuze electrice) și a stațiilor de încărcare aferente, un sistem de ticketing nou, precum și alte soluții conexe (sistem de afișaj electronic în stațiile de autobuze, sistem de numărare a călătorilor, etc.) cu finanțare din fonduri europene nerambursabile. 
  • implementarea în cadrul unor proiecte de investiții de benzi dedicate de autobuz.
  • extinderea traseelor de autobuz și creşterea frecvenței acestora pe liniile principale. 
  • demersuri în vederea extinderii transportului public local în localitățile limitrofe: pe de o parte, prin înființarea ADI Transport Metropolitan Sibiu (formată din 10 UAT-uri membre), iar pe de altă parte prin depunerea în parteneriat în cadrul PNRR, Componenta C10 a unui proiect ce vizează achiziționarea a 36 autobuze electrice, la care se adaugă stațiile de încărcare aferente și implicit extinderea traseelor în municipiul Sibiu și în UAT-urile partenere.

Banii de salarii vin din vânzarea biletelor 

În raportul de specialitate se mai arată că este necesar să se scumpească biletele și abonamentele fiindcă salariile angajaților sunt plătite din banii încasați pe ele. „Legea nr. 31712021 a bugetului de stat pe anul 2022 a impus restricții cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială în cazul operatorilor, în sensul condiționării majorării cheltuielilor salariale de indicele de creștere a productivității muncii, calculat prin raportare la veniturile proprii ale operatorilor, excluzând compensațiile/subvențiile primite de la municipalitate, fiind considerate de natura ajutorului de stat. Astfel, în categoria veniturilor proprii ale operatorului Tursib sunt incluse doar: veniturile din vânzări bilete/tichete, abonamente, alte servicii prestate de acesta (reclamă și publicitate). Ori în această situație este evidentă necesitatea majorării veniturilor proprii ale operatorului Tursib SA, respectiv ajustarea tarifelor de călătorie”, se arată în raport. 

Deficit de personal la Tursib 

La Tursib există un deficit de personal, iar pentru a crea un climat de stabilitate în rândul angajaților, este nevoie ca cei productivi – cum sunt șoferii sau mecanicii – să fie răsplătiți cum se cuvine. În prezent, există un deficit semnificativ de personal (215 conducători de autobuz angajați din 255 conducători de autobuz estimați a fi necesari). Acest lucru se datorează extinderii planului de transport, respectiv linia verde, transport public școlar și implementarea planului de transport cu 40 de autobuze CNG și 9 autobuze electrice. Tursib ar avea nevoie de 40 de angajați, mare parte dintre aceștia șoferi. 

Nici pachetul salarial oferit în prezent de Tursib nu este unul atractiv. În raportul de specialitate se arată că „pachetul salarial este inferior față de ceea ce oferă alți operatori economici de transport public local din România”. Acest fapt determină dificultăți în procesul de recrutare de personal calificat a conducătorilor de autobuz. Nivelul salariat oferit de societatea de transport nu reprezintă, în prezent, o oportunitate atractivă de angajare. Lipsa de personal duce și la epuizarea angajaților actuali – aceștia sunt nevoiți să lucreze ore suplimentare. „Astfel, este evident faptul că este necesară, pe de o parte, creşterea numărului de șoferi, iar pe de altă parte creşterea pachetului salarial al angajaților, în special cei direct productivi, pentru menținerea și stimularea angajaților existenți şi viitori”, se mai arată în raportul de specialitate. 

Propunerile, sugestiile sau opiniile cu valoare de recomandare pot fi depuse la adresa de e-mail pms@sibiu.ro sau letric la sediul Primăriei Municipiului Sibiu din str. Samuel Brukenthal nr. 2, camera 8. Proiectul de hotărâre poate fi consultat pe site-ul propriu al Primăriei la secțiunea https://sibiu.ro/consiliu/proiecte_dezbatere şi la Centrul de Informaţii pentru Cetăţeni din cadrul Primăriei Municipiului Sibiu.

Ultima oră

Participă la discuție

1 Commentariu

  1. Daca se MARESTE PRETUL biletelor sa schimbe si unele lucruri la TURSIB:
    1. Conduita soferilor ;
    2. Curatenia in autobuze;
    3. In zilele de sambata si duminica programul autobuzelor pe traseu sa fie mai des catre molurile din Selimber, Calea Surii marii;
    4. Statii acoperite si cu 2 banci (mai sunt si oameni bolnavi).