Podul Minciunilor va fi reparat în regim de urgență. Primăria Sibiu a realizat documentația necesară întocmirii ofertei pentru achiziția execuției lucrării. Se vor efectua lucrări de reparație pentru „punerea în siguranță” a podului.
Podul Minciunilor a fost construit în anul 1859, deasupra străzii Ocnei, care face legătura între Orașul de Jos și Orașul de Sus. Acesta a fost inclus pe lista monumentelor istorice din județul Sibiu din anul 2015. Podul este vizitat de un număr semnificativ de turiști, atrași de priveliștea oferită de pe acesta. De-a lungul timpului, au apărut zone unde zidăria s-a degradat și s-au format găuri în elevație. Primăria vrea să repare podul în regim de urgență pentru a evita apariția altor fisuri și căpături.
Zidărie degradată, urme de rugină și cărămizi desprinse
„Nu se observă cedări structurale la infrastructuri care să pună în pericol stabilitatea podului, deformări, tasări, burdușiri. Fundațiile se prezintă în stare bună, nefiind vizibile tasări ale infrastructurilor. Se identifică zone extinse cu dislocări ale zidăriei de cărămidă plină cu tendință de evoluare constantă, care au format găuri în elevație. Zidăria din cărămidă a elevațiilor prezintă infiltrații, zone umede cu carbonatări pe suprafețe extinse, cu murdărie și depuneri, zone cu cărămizi desprinse și friabile, cu rosturi degradate (liant desprins), fisuri și crăpături. Ambele culei prezintă degradări accentuate ale elevațiilor din zidărie. Bancheta de rezemate de piatră, ornamentală, prezintă degradări pronunțate (umezeală, murdărie, suprafață friabilă, zone desprinse, carbonatări) și și-a pierdut forma inițială sub acțiunea facturilor distructivi (îngheț-dezgheț). Zidurile de gardă din piatră și cărămidă prezintă zone umede pronunțate, carbonatate, cu degradări de suprafață”, se arată în caietul de sarcini.
Din fericire, nu s-au observat cedări structurale nici la nivelul suprastructurii care să pună în pericol stabilitatea podului. „Suprastructura metalică se prezintă în condiții satisfăcătoare. Nu se observă fisuri, crăpături, rupturi sau deformări ale elementelor metalice sau ale îmbinărilor”, se arată în caietul de sarcini.
Arcele metalice, în schimb, prezintă urme de rugină, cu vopsea desprinsă, cu murdărie și zone umede. Dala din beton prezintă armături dezvelite și corodate, suprafețe de beton exfoliant, infiltrații și carbonatări. Au fost identificate și degradări pronunțate ale betonului, găuri, depuneri de licheni. Din cauza lipsei hidroizolației au loc infiltrații. Cablurile electrice suspendate care traversează podul sunt inestetice. „Sunt vechi și pozate artizanal, putând pune în pericol siguranța în exploatare”, potrivit caietului de sarcini.
Și asfaltul de pe pod prezintă fisuri și crăpături, dar în general calea are o stare bună. Parapetul pietonal prezintă mici zone cu pete de rugină.
Ce lucrări se fac
Pentru aducerea podului la un nivel tehnic corespunzător, se vor realiza lucrări de intervenții, astfel:
- Se vor curăța elevațiile zidurilor: Zidărie de cărămidă plină, cu deosebită grijă prin procedee moderne. Cărămizile aflate într-o stare avansată de degradare sau cele fisurate vor fi înlocuite, iar cele lipsă se vor completa cu același tip de cărămidă.
- Se vor curăța rosturile zidăriei, se vor reface rosturile zidăriei de cărămidă cu mortare speciale și se vor injecta cu rășini epoxidice sau alte materiale performante adecvate în zonele de degradări pronunțate.
- Se vor repara banchetele de rezemate prin aducerea la forma inițială, arhitectural, prin reparații cu mortare speciale.
- Se vor realiza lucrări de impermeabilizare în spatele zidurilor de gardă prin Infecții cu materiale performante pentru impermeabilizări, realizate prin zona rampelor de acces pe pod.
- Curățarea și vopsirea parapetului pietonal.
- Verificarea instalației electrice de iluminat stradal de la intradosul podului și așezarea îngrijită și protejată a acesteia.
VEZI ÎN CAIETUL DE SARCINI TOATE LUCRĂRILE CE SE VOR REALIZA.
Valoarea estimată, fără TVA, a lucrării este de 279.700,00 lei.