Reintroducerea examenului de admitere la liceu, în plus față de distribuirea elevilor în baza rezultatelor de la evaluarea națională, și schimbarea modului în care se va susține examenul de bacalaureat sunt doar câteva dintre schimbările ce vor apărea, în următoarea perioadă, la legislația educației, potrivit unui proiect de lege lansat recent în dezbatere publică de autorități, relatează avocatnet.ro
Concurs de admitere în clasa a IX-a
Colegiile naționale vor putea organiza, potrivit proiectului de lege de la Ministerul Educației, concurs de admitere în clasa a IX-a a învățământului liceal.
Examenul de admitere la liceu se va organiza înainte de evaluarea națională. Astfel, dacă decid să nu participe la examenul de admitere la colegiu sau sunt respinși la acest examen, elevii vor parcurge actualul proces necesar intrării la liceu, respectiv susținerea evaluării naționale și, ulterior, distribuirea în funcție de media obținută.
Data desfășurării concursului de admitere va fi stabilită de Ministerul Educației și făcută publică la începutul fiecărui an școlar. Apoi, organizarea concursului și criteriile de admitere vor fi stabilite prin decizie a consiliului de administrație din fiecare colegiul național ce decide organizarea unui astfel de concurs, informații ce se vor publica pe site-ul instituției, la începutul fiecărui an școlar.
O altă condiție impusă pentru organizarea unui examen de admitere în casa a IX-a este că el trebuie să se încheie cu cel puțin trei săptămâni înainte de prima probă a evaluării naționale.
- o probă scrisă, comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, la limba și literatura română, matematică, științele naturii, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane. Aici se verifică, practic, competențele la disciplinele cuprinse în trunchiul comun;
- două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională (echivalente nivelului B1 – se vor putea echivala pe baza examenelor de certificare susținute);
- probă de evaluare a competențelor digitale. Rezultatul evaluării se va exprima prin nivelul de competență, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu;
- probă scrisă la limba maternă – probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale;
- probe scrise, facultative, la alegerea candidatului, specifice profilului sau specializării, după cum urmează:
- pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, din filiera teoretică, o probă scrisă din matematică și informatică cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
- pentru profilul real, specializarea științele naturii, din filiera teoretică, o probă scrisă din fizică, chimie și biologie, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
- pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, o probă scrisă din istorie și științe socio-umane, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
- pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică o probă scrisă din limba și literatura română și limba și literatura unei limbi de circulație internațională studiate, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
- pentru filiera profesională, o probă scrisă specifică domeniului de pregătire;
- pentru filiera vocațională, o probă specifică profilului sau specializării.
Examenul de bacalaureat va fi considerat promovat de către absolvenții de liceu care:
- au susţinut probele de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională prevăzute, dar și proba de evaluare a competențelor digitale, la care trebuie să obțină cel puțin nivelul „independent”;
- au susţinut proba scrisă de evaluare a competențelor la disciplinele cuprinse în trunchiul comun şi au obţinut cel puţin nota 6;
- au susţinut proba scrisă la Limba și literatura maternă şi au obţinut cel puţin nota 6.
După cum reiese din lista de mai sus, probele scrise, facultative, specifice profilului sau specializării nu condiționează promovarea examenului de bacalaureat.
În cazul nepromovării examenului naţional de bacalaureat, absolvenții de liceu pot cere, în sesiunile următoare ale examenului, recunoașterea rezultatelor la probele de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională și cea de evaluare a competențelor digitale, dar și rezultatelor la probele scrise promovate.
Practic, tinerii vor mai susține, în cadrul următoarelor sesiuni ale examenului de bacalaureat, doar probele nepromovate.