Propunerea de compensare de către Guvern cu 50 de bani la litru de combustibil nu îi impresionează pe transportatorii de marfă din Sibiu. Ei cred că suma este mult prea nesemnificativă ca să facă o diferență vizibilă.
Firmele de transport de marfă din Sibiu văd ajutorul propus de Guvern drept o glumă proastă. Transportatorii consideră inițiativa ca „praf în ochi”, „o poantă bună”, „un strop în ocean”, nicidecum un real ajutor.
Expeditorul internațional de marfă International Lines Transport consideră implicarea Guvernului ca fiind aproape inexistentă având în vedere prețurile la carburant.
„Pentru noi este ca un strop în ocean. Practic, acum prețul la motorină este dublu față de anii trecuți și ei ne dau 50 de bani la litru. Nu se simte scăderea. Nu ar trebui să se oprească la 50 de bani și nu cred că ne oprim aici cu scumpirile. Prin luna aprilie speram să se oprească prețul acolo, însă sunt diferențe de la o săptămână la alta. Nici măcar nu mai putem preconiza creșterile prețurilor”, spune Cristina Tudoran de la International Lines Transport din Sibiu.
Aceasta a dat un exemplu concret care arată influența creșterii prețurilor la carburanți asupra scumpirii transporturilor. „Odată cu creșterea prețurilor la combustibil, și prețul transporturilor au crescut. Motorina s-a dublat, prețul transportul pe o rută oarecare, nu s-a dublat dar a crescut extraordinar demult. Ne afectează, este foarte greu și pentru un client. Așadar, un transport de 20 de tone de marfă din București în Franța, în anii trecuți plăteam 1800 de euro, iar acum 2500 de euro în cel mai bun caz”.
„Guvernul vrea să dea impresia că ajută cetățeanul”
Patronul firmei de transporturi Raider din Sibiu, Dan Pătrașcu, nu vede inițiativa Guvernului ca pe un ajutor pentru cetățeni, ci din contră. „O poantă chiar bună. Guvernul vrea să dea impresia că ajută cetățeanul, însă e doar praf în ochi. O muncă de birocrație inutilă, la fel cum s-a întâmplat și cu accizele pe care urmau să le dea înapoi. Și atunci s-a așternut tăcerea, tot ce face Guvernul pentru privat este egal cu zero. De fiecare dată ne-a complicat existența”, spune Dan Pătrașcu.
Pentru Raider pandemia a fost critică, iar scumpirile carburanților nu au ajutat afacerea să se pună din nou pe picioare. Pătrașcu spune că vrea să închidă firma cât de curând. „Pe noi ne-a îngropat pandemia, de doi ani nu mai facem nimic și vrem să închidem firma. Pandemia ne-a redus activitatea. Ne-am chinuit două-trei luni, însă a trebuit să concediem pe toată lumea. Vremurile sunt foarte complicate și imprevizibile. La câte reglementări sunt e greu să îți deschizi și un chioșc de mici și bere”, adaugă Dan Pătrașcu.
„Cei 50 de bani sunt infimi. Prețul carburanților este enorm, iar din cauza schimbărilor un transport de marfă în oraș nu mai este 100 de lei ca în anii trecuți, ci 150 lei pentru a compensa cheltuielile”, spune Alexandru, un antreprenor sibian care se ocupă de transporturi de mărfuri.
Guvernul urmează să ia decizia finală în ceea ce privește compensarea cu 50 de bani/litru la carburanți, joi, în 29 iunie.