spitalul judeţean sibiu, despre întârzierea cu masa pacienţilor: "din cauza numeroaselor şantiere a fost dificil de identificat o locaţie proprie de distribuţie a alimentelor"
foto: arhivă

Spitalul Judeţean de Urgenţă Sibiu face precizări cu privire la serviciul de catering care asigură hrana pacienţilor internaţi. asta după ce în ultima perioadă au apărut mai multe referiri şi interpretări, cu privire la acest serviciu, atât pe platformele de social media cât şi în presă. Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Sibiu transmite că a făcut şi face permanent demersuri pentru a îmbunătăţi toate serviciile de care beneficiază pacienţii, mai ales cel de hrană.

Asigurarea hranei pacienţilor într-o unitate sanitară de dimensiunile şi cu specificul SCJU Sibiu este un proces complex pe care spitalul l-a tratat cu seriozitate încercând, cu resursele avute la dispoziţie, să găsească cea mai bună soluţie. Astfel, în contextul în care contractul firmei care a asigurat în anii anteriori hrana pacienţilor a expirat iar bucătăria spitalului, situată în partea nerenovată a Blocului Materno-Infantil, va intra în proces de reabilitare, SCJU Sibiu a scos la licitaţie serviciul de catering, conform reglementărilor legale în vigoare, respectând toţi paşii necesari.

Complexitatea acestei situaţii s-a evidenţiat în momentul în care, la prima licitaţie organizată (Acord cadru prestare servicii de catering CN1037188/27.11.2021) nu s-a înregistrat nicio ofertă, fapt care a determinat anularea acesteia. Ulterior, a fost necesară reluarea procedurii în data de 10.02.2022 (nr. anunţ de participare CN 1039144). La cea de-a doua licitaţie s-a înscris o singură firmă participantă care, după evaluare, a fost declarată câştigătoare. Ca urmare, a avut loc atribuirea acordului cadru către SC ANSAMBLE CATERING & SERVICES SRL, contractul pe o perioadă de trei ani fiind încheiat în luna aprilie 2022, cu începere efectivă de la 1 mai 2022, cum de altfel SCJU Sibiu a mai anunţat prin comunicat de presă.

În prima lună de la intrarea în vigoare a contratului au fost semnalate unele disfuncţionalităţi, sincope sau neconcordanţe în procesul de asigurare a hranei pe care spitalul, în calitate de autoritate contractată responsabilă atât de achiziţie cât şi de derularea contractului, le-a tratat cu celeritate transmiţând firmei de catering necesitatea identificării şi aplicării unor soluţii care să optimizeze procesul.

Din cauza numeroaselor şantiere deschise concomitent în pavilioanele Spitalului, a fost dificil de identificat o locaţie proprie de distribuţie a alimentelor, fapt ce a generat unele mici întârzieri la livrarea alimentelor pe secţii. În acest sens, spitalul a identificat deja un spaţiu propriu de recepţie a hranei, care se află in moment în fază finală de amenajare, urmând să devină funcţional în câteva zile.

„De asemenea, vă asigurăm că s-a solicitat constant îmbunătăţirea calităţii hranei, cu toate că preţurile actuale ale produselor alimentare de bază creează dificultăţi oricărui operator economic care derulează activităţi de restaurant şi catering. Totodată, un aspect extrem de important asupra căruia dorim să atragem atenţia este că mâncarea, colocvial denumită „de spital” are o specificitate aparte, trebuie adaptată contextului medical în care se află pacientul, trebuie să corespundă cerinţelor nutriţioniştilor şi a celor privind regimurile alimentare, fiind cel mai adesea limitată dau chiar interzisă folosirea condimentelor şi chiar a unor alimente, fapt care se reflectă atât în gust cât şi în aspect. Astfel, mâncarea de spital nu poate fi asimilată sau comparată cu mâncare de restaurant şi nici judecată în relaţie cu astfel de meniuri.”, au transmis reprezentanţii spitalului.

Toate aceste dificultăţi prezentate au venit pe fondul perioadei de adaptare a firmei de catering la specificul SCJU Sibiu, care are tratează o gamă complexă de afecţiuni şi ai cărei pacienţi au regimuri alimentare diferite. De aceea, procesul de pregătire, porţionare, ambalare şi transport pentru hrana pacienţilor este unul laborios, fiind necesară asigurarea mai multor tipuri de meniuri. După ce a fost desemnată câştigătoare a licitaţiei, firma de catering a făcut demersurile necesare pentru a porni activitatea la termenul stabilit.

Iniţial, firma şi-a desfăşurat activitatea, timp de o lună, într-o locaţie temporară, situată în Şura Mare, avizată şi autorizată atât de DSP Sibiu cât şi de către DSVSA Sibiu, documente pe care SCJU Sibiu le-a deţinut de la începutul colaborării, aceasta fiind o condiţie contractuală. În această perioadă, aşa cum am subliniat, reprezentanţii SCJU Sibiu s-au aflat în legătură permanentă cu reprezentaţii firmei de catering, le-au semnalat acestora toate situaţiile apărute şi au solicitat remedierea acestora. În toată această perioadă, pacienţii internaţi nu au rămas în niciun moment fără hrană iar controalele efectuate de către DSVSA la sediul firmei de catering şi la SCJU Sibiu au evidenţiat faptul că mâncarea a corespuns din punct de vedere al calităţii, şi nu i-a pus niciun moment în pericol pe cei internaţi.

Ulterior, începând din data de 3 iunie, firma de catering care asigură hrana pacienţilor şi-a relocat activitatea într-o nouă locaţie situată în proximitatea unităţii sanitare, fapt care va îmbunătăţi şi fluidiza circuitul de livrare a meselor zilnice, astfel încât pacienţii să beneficieze de servicii prompte şi de calitate.

Ţinând cont de cele prezentate, este evident că, pe fondul acestor dificultăţi inerente întâmpinate, procesul de asigurare a hranei pacienţilor nu este unul perfect, dar cu siguranţă este unul perfectibil, iar SCJU Sibiu va continua să trateze cu maximă seriozitate şi implicare această chestiune pentru a remedia, împreună cu firma ce asigură hrana, orice disfuncţionalitate care poate apărea.

„Astfel, suntem încrezători că, odată ce am depăşit dificultăţile inerente începutului colaborării şi pe fondul recentelor modificărilor legislative care au crescut nivelul alocaţiei de hrană, procesul de servire şi calitatea produselor se vor îmbunătăţi considerabil. În acest sens subliniem că acordul cadrul încheia cu firma de catering prevede posibilitatea de ajustare a preţului in funcţie de modificările legislative, chestiune care s-a şi întâmplat deja în urma Ordinului de ministru 1488/31.05.2022 emis în baza legii 133/2022, care prevede creşterea alocaţiilor de hrană de la data de 1 iunie. În acest sens îi asigurăm pe cetăţeni că spitalul, în calitate de autoritate contractantă şi responsabil de derularea contractului, va monitoriza cu atenţie atât procesul de distribuire cât şi calitatea hranei, care trebuie să reflecte aceste modificări.

Le mulţumim tuturor celor interesaţi de acest subiect care transmit informaţii corecte, conforme realităţii şi subliniem că SCJU Sibiu îşi respectă crezul de a avea o relaţie corectă şi onestă cu toţi cetăţenii, dorind ca informaţiile transmise să ajungă la opinia publică într-o formă care să respecte adevărul, să reflecte realitatea şi nu situaţii scoase din context sau voit exagerate sau transmise într-o manieră alarmistă.

Reiterăm faptul că dreptul la o informare corectă este esenţial pentru orice comunitate iar cetăţenii au dreptul de a cunoaşte punctul de vedere al tuturor părţilor implicate, spitalul furnizând informaţiile care fac obiectul interesului public în conformitate cu prevederile legale.”, se mai arată în comunicatul de presă al Spitalului Judeţean de Urgenţă Sibiu.

Ultima oră

Comentariul meu