Veniturile primăriilor din județul Sibiu au crescut considerabil în anul 2020, an marcat de pandemia de coronavirus, față de anul precedent, potrivit unui raport al Curții de Conturi. Administrațiile din județ au dat cei mai mulți bani către drumuri și infrastructură rutieră și mai puțini bani către sănătate. Inspectorii au constat, printre altele, o serie de nereguli și abateri la modul de administrare a fondurilor publice.
Deși anul 2020 a fost caracterizat de dificultăți semnificative generate de pandemia de COVID 19 și a consemnat o scădere importantă a produsului intern brut la nivel național, de 3,9%, la nivelul județului Sibiu se constată o creștere consistentă a veniturilor în anul 2020 față de anul 2019 ( +18,4%). Această creștere, în valoare de 244.923 mii lei, a fost susținută atât prin alocările de la bugetul de stat (cote și sume defalcate din TVA, subvenții), cât și prin veniturile proprii și fondurile europene nerambursabile atrase.
Cel mai mare grad de acoperire al cheltuielilor totale din veniturile proprii realizat la nivel local, este de aproximativ 80% și se regăsește la UATM Sibiu, UATO Avrig, UATO Cisnădie, UATC Cârța și UATC Cristian. Acest lucru semnifică faptul că aceste entități depind în măsură mică de alocările de la bugetul de stat pentru susținerea cheltuielilor.
Cel mai mic grad de acoperire al cheltuielilor totale din veniturile proprii realizat la nivel local, este de aproximativ 30% și se regăsește la UATC Apoldu de Jos, UATC Brădeni, UATC Cârțișoara, UATC Mihăileni, UATC Păuca. Acest lucru semnifică că aceste entități depind în măsură foarte mare de alocările de la bugetul de stat pentru susținerea cheltuielilor.
În ceea ce privește gradul de acoperire al celor mai importante cheltuieli de funcționare, respectiv cheltuielile de personal și cele pentru bunuri și servicii, din veniturile proprii, acestea se situează între 68% și 327%.
„În cazul a 6 unități administrativ – teritoriale veniturile proprii depășesc semnificativ cheltuielile minime de funcționare, respectiv cheltuielile de personal și cele de bunuri și servicii (UATM Sibiu – 228,8%, UATM Mediaș – 145,9, UATO Cisnădie-149,5%, UATO Săliște -150,7%, UATC Cristian – 327,5%, UATC Jina – 148,8%). În cazul acestora dependența față debugetul de stat a fost redusă și nu au existat riscuri în ceea ce privește plățile aferente cheltuielilor de funcționare, nici în ceea ce privește cheltuielile de personal nici în ceea ce privește asigurarea serviciilor publice pentru cetățenii din aceste localități. În aceste condiții partea rămasă după acoperirea cheltuielilor de funcționare a putut fi repartizată către secțiunea de dezvoltare”, se arată în raportul Curții de Conturi.
Încasările realizate în anul 2020 au crescut cu 18,4% față de cele din anul 2019, creșterea nominală fiind de 244.923 lei.
Cei mai mulți bani pe drumuri, cele mai puține investiții în sănătate
Structura cheltuielilor efectuate la nivelul județului Sibiu în anul 2020, pe capitole de cheltuieli și ponderea acestora în total este următoarea:
Cei mai mulți bani s-au dus către transporturi, adică drumuri și infrastructură rutieră, asistență socială și servicii publice generale. De asemenea, cei mai puțini bani au fost cheltuiți pe sănătate, deși în anul 2020 a izbucnit pandemia de coronavirus.
Inspectorii Curții de Conturi au remarcat și faptul că administrațiile nu au reușit să estimeze corect cheltuielile.
„Factorii de decizie de la nivelul autorităților locale ar trebui să depună mai multe eforturi în ceea ce privește modul de elaborare al bugetelor locale care să țină seama de posibilitățile reale de încasare al veniturilor. Se remarcă faptul că, deși cheltuielile totale efectuate în anul 2020 au fost de 1.596.083 mii lei, prin rectificările bugetare din cursul anului 2020, decalajul dintre estimări și realizări a crescut”, se arată în raport.
UAT-urile luate la control – Abateri și nereguli la administrarea fondurilor publice
Acțiunile de control desfășurate la nivelul unităților administrativ-teritoriale de către inspectorii Curții de Conturi au scos în evidență o serie de abateri și neregularități în modul de formare, administrare și utilizare a fondurilor publice. Cu toate că, în general, abaterile constatate au fost remediate în urma acțiunilor de audit/control desfășurate în anii anteriori, o parte din acestea s-au regăsit din nou în activitatea desfășurată în cursul anului 2020, ceea ce denotă faptul că entitățile nu s-au preocupat ca abaterile asemănătoare să nu se mai producă în anii următori.
„Din verificările efectuate la cele 78 de entități s-au constatat abateri și nereguli financiar- contabile care au condus la stabilirea de venituri suplimentare în sumă totală de 3.840 mii lei și prejudicii în sumă totală de 4.381 mii lei. Pe lângă acestea, s-au constatat abateri de la legalitate și regularitate care nu au determinat producerea de prejudicii, dar care au avut impact asupra realității și exactității situațiilor financiare, în valoare totală de 103.429 mii lei, abateri care au vizat legalitatea, realitatea și exactitatea evidențelor contabile și a bilanțurilor contabile. încălcarea prevederilor legale referitoare la administrarea și gestionarea patrimoniului public și privat al unităților administrativ-teritoriale și neîndeplinirea obligațiilor financiare către bugetele publice”, se arată în raport.
Curtea de Conturi a indicat că s-au efectuat plăți nejustificate pentru lucrări neexecutate „în valoare de 1.953 mii lei, la UATJ Sibiu (11 mii lei), UATM Sibiu (1.720 mii lei), UATM Mediaș (12 mii lei), UATC Alțâna (24 mii lei), UATC Bruiu (19 mii lei), UATC Jina (5 mii lei), UATC Merghindeal (6 mii lei), UATC Șura Mare (56 mii lei) și UATC Șeica Mare (100 mii lei). De asemenea, au fost plăți nejustificate privind servicii de salubritate în cadrul contractului de delegare al gestiunii în valoare de 883 mii lei, constate la la UATM Sibiu (760 mii lei), UATO Cisnădie (111 mii lei), UATC Loamneș (8 mii lei) și UATC Păuca (4 mii lei)”.