România are cea mai ridicată rată a mortalităţii în accidente rutiere din Uniunea Europeană

România este campioană la accidente rutiere. Are cea mai ridicată rată a mortalităţii din Uniunea Europeană.

Numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a crescut cu 5 % față de anul precedent în UE, dar se menține mai mic decât cel înregistrat înainte de pandemie, arată cifrele publicate miercuri de CE. România are cea mai mare rată de decese, 93 la un milion de locuitori.

Potrivit unui comunicat la CE, se estimează că 19 800 de persoane au murit anul trecut în accidente rutiere, ceea ce înseamnă o creștere cu 1 000 (+ 5 %) față de 2020, dar reprezintă totuși cu aproape 3 000 (-13 %) de decese mai puțin față de perioada anterioară pandemiei (2019).

Obiectivul CE este reducerea la jumătate a numărului de decese până în 2030. La nivelul UE, în ultimul deceniu s-a înregistrat o scădere de 36 %.

Clasamentul ratelor mortalității pe țări nu s-a schimbat în mod semnificativ, cele mai sigure drumuri aflându-se în Suedia (18 decese la un milion de locuitori), în timp ce România (93/milion) a raportat cea mai mare rată în 2021. Media UE a fost de 44 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori.

Conform CE, pe baza cifrelor preliminare, nouă state membre (Danemarca, Germania, Irlanda, Cipru, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia și Suedia) au înregistrat în 2021 cel mai scăzut număr de decese din accidente rutiere înregistrat vreodată.

Datele disponibile pentru 2020 oferă o imagine a tipului de participanți la trafic implicați în accidente mortale și a locațiilor acestora și indică sexul și vârsta victimelor.

În total, 52% dintre decesele rutiere s-au produs pe drumuri rurale, 40% în zonele urbane și 8% pe autostrăzi. Ocupanții autoturismelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 43% din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 20%, utilizatorii de vehicule cu două roți (motociclete și mopede) 18% și bicicliștii 10 % din totalul deceselor.

În zonele urbane, modelul este foarte diferit, pietonii (37 %) reprezentând cea mai mare parte a victimelor. Întrucât utilizatorii de vehicule motorizate cu două roți reprezintă 18%, iar numărul de bicicliști (14 %) care sunt omorâți crește, înseamnă că aproape 70 % din totalul deceselor din zonele urbane sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor.

Bărbații au cauzat trei din patru decese rutiere (77 %). Persoanele în vârstă (65+) au reprezentat peste un sfert (28%) din totalul deceselor, deși, în mod proporțional, mai mulți tineri sunt uciși în trafic. În timp ce 12 % dintre persoanele ucise pe drumurile din UE aveau vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, această grupă de vârstă reprezintă doar 7 % din populația UE. Astfel, statisticile arată că tinerii sunt mai susceptibili de a fi implicați într-o coliziune rutieră fatală.

„Pe măsură ce nivelurile traficului revin la normalitate, trebuie să ne asigurăm că nu ne întoarcem la numărul de decese de dinainte de pandemie pe șoselele noastre. La nivelul UE, vom face eforturi prin finanțare, legislație și activități de informare pentru a contribui la realizarea unui „sistem sigur” format dintr-o infrastructură mai sigură, vehicule mai sigure, o utilizare mai sigură a drumurilor și o mai bună asistență post-accident. Dar aceasta este o responsabilitate comună cu statele membre, cu industria de resort și cu toți participanții la trafic. Orice deces sau accidentare gravă pe șoselele noastre poate fi evitată”, a declarat Adina Vălean, comisarul pentru transporturi.

(sursa: Mediafax)

Ultima oră

Comentariul meu

Publică