Actele necesare pentru emiterea unei cărții de identitate diferă în funcție de motivul pentru care este solicitată crearea acesteia. Fie că este vorba despre primul buletin, despre expirarea valabilității unuia nou sau despre deteriorarea sau pierderea actului vechi, sibienii trebuie să aibă în vedere faptul că au nevoie de o serie de documente cu care trebuie să se prezinte la Serviciul de Evidență a Populației.
În perioada stării de alertă, buletinele și-au prelungit valabilitatea, iar acum, odată cu încetarea restricțiilor, actele expirate mai sunt valabile încă 90 de zile. (DETALII AICI)
Pentru emiterea unei cărți de identitate, este nevoie de o serie de documente, în funcție de motivul pentru care se cere crearea acesteia.
1. Eliberarea actului de identitate la expirarea termenului de valabilitate, modificarea datelor de stare civilă, anularea documentului, schimbarea sexului sau a fizionomiei
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- actul de identitate;
- certificatul de naştere;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
În cazul modificării numelui şi/sau prenumelui titularului, prenumelui părinţilor, a datei ori a locului de naştere, precum şi în situaţia schimbării sexului, se prezintă şi hotărârea judecătorească sau, după caz, actul administrativ în baza căruia s-au modificat datele de stare civilă.
2. Eliberarea actului de identitate la pierderea, furtul, distrugerea sau deteriorarea actului de identitate deținut anterior
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- actul de identitate, în cazul deteriorării;
- certificatul de naştere;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- un document oficial cu fotografie de dată recentă – permis de conducere sau paşaport pentru persoanele care nu au preluată imaginea facială în R.N.E.P.;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
3. Eliberarea actului de identitate la schimbarea domiciliului
DOCUMENTE NECESARE:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- actul de identitate;
- certificatul de naştere;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
- certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care îşi schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.
Declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare.
Detalii despre alte situații și acte necesare la emiterea cărții de identitate, găsiți AICI.