Primii utilizatori casnici au avut ocazia să exploreze tainele internetului la începutul anilor 1990. Multă lume nu credea că „va prinde”, însă, numind rețeaua globală „un capriciu” care va trece în cel mult câțiva ani. N-a fost să fie, însă – acum internetul este considerat o invenție la fel de importantă ca și focul sau roata, devenind o parte integrantă a vieții noastre de zi cu zi.
Internetul este folosit pentru aproape orice, de la muncă la distracție, având un rol foarte important în lumea jocurilor pe calculator.
Jocurile online au devenit omniprezente în ultimele trei decenii, în mai multe forme. De la jocurile sociale la cele competitive care se joacă chiar și sub formă de sport al minții organizat până la jocurile de noroc online, cu milioane de utilizatori din întreaga lume căutând zilnic premiile Mr Bit casino no deposit folosind calculatoare și telefoane conectate la internet. Evoluția jocurilor online a fost una rapidă, ajutată de câteva tehnologii cheie și câteva rețele care le-au permis utilizatorilor să se întâlnească fără obstacole geografice.
De la terminale la MMO
Primele jocuri pe calculator disponibile pe o scară relativ largă au fost cele jucate în rețelele locale de la universitățile americane în anii 1970. Aceste instituții aveau supercalculatoare folosite cu scop educațional pentru care programatorii ingenioși dezvoltau jocuri „Role-Playing Game” – jocuri în care jucătorul trebuie să intre în rolul unui personaj ficțional – fantasy, bazate pe jocul de masă popular „Dungeons and Dragons”. Aceste jocuri aveau o interfață simplă, pe bază de text, adecvat pentru a fi rulat pe terminale, iar jucătorii dădeau comenzi de text programului indicând direcția sau acțiunea (atac, direcție nord etc.).
Aceste jocuri s-au dovedit a fi foarte populare, ducând la dezvoltarea unor variante cu interfață grafică, iar apoi lumi virtuale în care jucătorii se pot aventura și pot juca împreună pe internet – jocuri Massively Multiplayer Online sau MMO, precum World of Warcraft sau Black Desert Online.
De la IRC la jocuri de noroc online
Unul dintre cele mai folosite servicii online în anii 1990 în România era IRC, un serviciu de chat online cu canale și mesagerie instantă directă, un pic ca rețelele de socializare de astăzi. În jurul lui s-au format comunități, uneori enorme, reunite de pasiunea pentru diferite chestii – printre care și jocul de poker. Nu e de mirare, deci, că s-a creat și un serviciu care oferea jocuri de poker folosind acest serviciu.
IRC Poker a fost creat în anul 2000, inițial cu o interfață simplă pe bază de text. Aici, până la 23 jucători se puteau așeza la „masă”, jucând diferite variante de poker, cu un program responsabil pentru împărțirea cărților și administrarea mâinilor. Mulți jucători profesioniști de poker, printre care și Chris Ferguson, un jucător profesional, câștigător WSOP și informatician de meserie.
Popularitatea IRC Poker a dus, ulterior, la apariția unor servicii dedicate de poker online precum Full Tilt unde jucătorii pot juca poker pe bani virtuali.
De la LAN party la eSports
Jocul acasă, singur, în fața calculatorului era cel obișnuit în anii 1990, când conexiunile de internet în România erau lente, instabile dar măcar scumpe. Dar jucătorii din acest timp vroiau experiențe multiplayer – drept pentru care mulți se adunau pentru LAN party-uri sau luau cu asalt sălile de jocuri cu regularitate. Pe vremea aceea, s-au născut multe competiții și rivalizări în jocuri precum Quake, Need for Speed și altele.
Fenomenul jocului competitiv a crescut, însă, într-un ritm rapid odată cu răspândirea internetului. Ceea ce la început era pură distracție a devenit azi „sportul” cu creșterea cea mai rapidă a spectatorilor și a practicanților. Bineînțeles, și jocurile s-au schimbat. Azi, în loc de Quake se joacă Counter-Strike: Global Offensive, în loc de Need for Speed se joacă Rocket League și simulatori inspirați din cele mai cunoscute sporturi de motor în cadrul turneului iRacing.
eSports este chiar pe cale să devină un sport oficial – un sport al minții, bineînțeles – pe care chiar și Comitetul Olimpic Internațional îl vede ca o activitate cu potențial să fie inclus printre disciplinele olimpice. Dar și până atunci, sporturile virtuale atrag milioane de spectatori din întreaga lume și mii de jucători profesioniști care fac carieră din jocurile pe calculator.