Românilor le place să stea la coadă. E lucru verificat și bine împământenit. Iar sibienii sunt tot români, așa că o coadă cinstită la Casa de Asigurări de Sănătate e patriotism curat. Zeci de sibieni s-au aliniat, apoi îmbulzit în fața instituției, majoritatea fluturând adeverințe pe care le-au adus de la Finanțe pentru a dovedi că au plătit contribuțiile.
Coada de la Asigurări de Sănătate nu este un lucru rar. Sibienii vin aici pentru că au nevoie să figureze în sistem ca asigurat ”acum”, pentru că ”acum” merg la medic sau la spital. Fie că nu au fost asigurați până în acest moment, fie că au avut alte probleme pe care le-au rezolvat la diferite instituții, o parte dintre ei nu pot aștepta până se face raportarea dintre acestea, așa că se prezintă la sediul CJAS pentru a se asigura că figurează în sistem.
”Activitatea CAS Sibiu se desfasoara cu deplina respectare a legislatiei in vigoare. Exista protocoale incheiate cu institutiile esentiale pentru preluarea de date, periodic, in ceea ce priveste calitatea de asigurat. Insa apar cazuri in care, persoane, in mod voluntar, se prezinta la ghiseu cu documente care le atesta calitatea de asigurat, documente obtinute in ziua curenta, avand nevoie urgenta de asistenta medicala. Aceste cazuri nu pot fi amanate sau refuzate, ca urmare primim documentele prezentate si le operam in timp real”, spune Ligia Tomașevchi, purtătorul de cuvânt al CJAS Sibiu.
Instituțiile nu mai pot cere copii după actele emise de alte entități ale statului
Legea 267/2021, apărută în noiembrie 2021 a intrat în vigoare de la începutul acestui an și prevede ca instituțiile statului nu mai au dreptul să ceară cetățenilor copii xerox după actele emise anterior.
„ (1) Se interzice instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale.
(2) Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale solicită entităților care au emis documentele prevăzute la alin.(l), în format electronic, copii sau extrase ale acestora, în baza consimțământului expres al beneficiarului serviciului public, (…)”, se arată în documentul amintit.
“Prin simplificare si debirocratizare se oferă cetățeanului predictibilitate, iar asta contribuie la creșterea încrederii populației în activitatea administrației publice. În plus, administrația publică ar demonstra că poate soluționa mai simplu și mai repede solicitările cetățenilor, iar asta va crește satisfacția față de actul de guvernare și administrare al țării”, se punctează în expunerea de motive ce a însoțit inițiativa în faza de proiect.