Controlor trafic aerian – cine aude despre această meserie este dus cu gândul la avioane și salarii mari. Dar nu știe sau nu i se spune despre responsabilitățile enorme pe care le are un controlor de zbor, despre faptul că cea mai mică greșeală poate să ducă la o catastrofă. Nu este cea mai ușoară muncă, tocmai de aceea nu este pentru oricine. Irene Dăncăneț este o tânără sibiancă ce nu doar că a reușit să obțină licența de controlor de trafic aerian, dar a fost cooptată în echipa unuia din cele mai mari aeroporturi din lume, cel din Doha, Qatar.
Irene Dăncăneț este o tânără de 26 de ani. A fost mereu o fire hotărâtă care și-a dorit mai mult pe toate planurile. Asta a dus-o într-un final la visul ei cel mare- să lucreze într-un aeroport internațional. Și a ajuns într-unul din cele mai mari, votat anul trecut ca ”cel mai bun aeroport din lume”- aeroportul Hamad din Doha, capitala Qatrului.
Aceasta este povestea pe foarte scurt. Mai în detaliu însă, a fost un drum greu.
”Îmi doream Bucureștiul„
Irene provine dintr-o familie care are afaceri la Sibiu. A urmat Facultatea de Management tocmai pentru a-i ajuta. Mereu și-a dorit să trăiască într-un oraș mare, care să îi ofere posibilități de dezvoltare. ”Eu visam să plec la București, chiar dacă am făcut facultatea aici, la Sibiu. Nu mă vedeam însă într-o corporație, ca un roboțel, m-am gândit ce mi-ar plăcea să fac, să mă satisfacă și financiar și din punct de vedere al carierei. Și atunci mi-am amintit că în liceu, mama, după ce văzuse la știri că se fac angajări la Romatsa, mi-a spus că pe mine m-ar vedea controlor de trafic aerian. Mi-am adus aminte de lucrul acesta și întâmplarea a făcut ca după câteva luni să aflu că se fac recrutări”, povestește Irene.
Și-a depus dosarul, iar întreg procesul de recrutare a durat un an. ”Au fost depuse 2700 de dosare. Recrutarea a durat un an și din cauză că au fost mulți candidați, dar și din cauza testelor foarte multe care s-au dat. Au fost dificile. Se dădeau teste ore întregi, și 5 ore, au verificat puterea de concentrare, logica, viteza de reacție, memorie, matematică, absolut tot ce îi trebuie unui controlor de zbor. Au fost și teste de engleză. Dar, în general, ai nevoie de putere de concentrare incredibilă. După ce am fost acceptată a urmat un an de școlarizare la Constanța unde am învățat meteorologie, navigație, managementul traficului aerian. A fost un ritm deosebit de alert. De luni până joi aveam cursuri, iar vinerea dădeam teste. Nu aveai voie să iei sub 7,50 decât o dată. A doua oară pleci acasă”, povestește Irene.
După anul de școlarizare s-au făcut repartițiile, iar Irene a ajuns la aeroportul din Arad.
Responsabilitate imensă
Un controlor de trafic aerian ”dictează„ tot ce se întâmplă pe un aeroport. El este cel care dă acceptul avioanelor să decoleze sau să aterizeze, menține legătura cu piloții. Tot el este cel care dă voie celor care iau bagajele să intre pe pistă. ”Este o responsabilitate mare. Trebuie să fii mereu concentrat, pentru că dacă ai făcut o greșeală, două avioane se pot întâlni pe pistă sau în aer, și nu e tocmai bine. Dar, toate situațiile sunt prezentate pe simulator, acolo faci pregătirea. Nu poți urca în turnul de control nepregătit. Este ca și cum ai merge la Bac și nu ai învățat nimic. Dar, dacă ai învățat, ești stăpân pe tine, nu ai cum să greșești”, spune Irene.
Și tocmai pentru a nu interveni oboseala și lipsa concentrării, activitățile pe care le face un controlor de zbor se schimbă o dată la o oră și jumătate. ”O oră și jumătate ținem legătura cu piloții, dăm acceptul pentru decolare și aterizare, se dau comenzile radio. Apoi, o oră jumătate ești cumva ajutorul celui care îți ia locul”, explică sibianca.
Din Arad, la Doha
Fiind o tânără cu dorință de dezvoltare, Irene nu s-a mulțumit cu job-ul de la aeroportul din Arad.
”Nu este un trafic foarte mare acolo, îmi doream ceva mai mult, mai multe avioane de dirijat, un aeroport mare. Aveam CV-ul pe un site de job-uri, iar când am primit un mesaj de la cineva din Doha am crezut că este o glumă. Dar, după câteva ore am zis să răspund totuși, că poate ratez o șansă. Mi-a plăcut abordarea lor, am discutat, iar acum câteva săptămâni am fost acolo pentru interviu și examene. Am dat un test pe simulatorul de acolo. Am avut 40 de decolări și 30 de aterizări într-o oră, ceea ce este enorm față de ce făceam la Arad. Dar, m-am descurcat, am luat toate testele, iar peste două săptămâni plec la Doha”, spune Irene.
Chiar dacă va lucra la unul din cele mai mari aeroporturi din lume, sibianca nu are emoții. ”Mi-a trecut la un moment dat un gând, dar l-am alungat repede. Știu că sunt bine pregătită, stăpână pe mine, știu că mă voi descurca. Este un aeroport foarte mare, într-adevăr, traficul aerian de aici din două oare este cât cel de la Arad într-un an. Este o aterizare la fiecare 60 de secunde, deci atenția și concentrarea trebuie să fie la cote maxime. Dar, este o provocare și sunt pregătită pentru ea”, spune Irene.