premieră - pensionarii vor putea descărca online talonul de pensie sau îl vor putea primi pe mail

Casa Națională de Pensii Publice va trimite, la cerere, talonul de pensie în format digital, prin e-mail sau într-un cont online deschis în portalul instituției, conform Profit.ro.

Pentru pensionarii care au optat pentru plata în cont curent sau cont de card, prevede un proiect legislativ adoptat acum de Parlament, prin votul final al deputaților. Pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie doar promulgat de șeful statului.

premieră - pensionarii vor putea descărca online talonul de pensie sau îl vor putea primi pe mail

De ce este important: Din numărul total de 4,66 milioane de pensionari aflați în plată în luna februarie 2021, aproximativ 40% primesc pensia prin virament bancar, după cum arată inițiatorii proiectului. Pentru acei pensionari, CNPP transmite odată cu virarea sumelor în cont și documentele de informare (talonul mov) cu privire la sumele plătite, în format fizic, adică pe hârtie, prin Poșta Română, pentru a fi înmânate lunar la domiciliul/reședința lor.

Mai este important: Talonul mov este solicitat, de exemplu, de medici pentru a asigura tratamentul în sistemul public sau prescrie medicamente compensate pentru pensionari. Alte instituții solicită acest talon pentru diverse facilități acordate pensionarilor.

Autorii proiectului, prezentat la inițiere de Profit.ro, sunt parlamentari PNL. Aceștia arată că pentru persoanele care încasează pensia în cont curent sau cont de card, în situația în care nu au fost găsite la domiciliu, taloanele mov sunt păstrate la sediul oficiului poștal pe o perioadă de 24 luni, fără a mai fi restituite caselor teritoriale de pensii. ”Din semnalele primite de la pensionari, majoritatea nemulțumiți de faptul că, aceste taloane sunt de multe ori rătăcite sau întârzie să le fie livrate, a reieșit nevoia de a le oferi în format electronic. Majoritatea acestor persoane au optat pentru a primi pensia în cont bancar, tocmai pentru a evita ca pensia să le fie livrată în numerar la domiciliu și doresc ca și documentele (taloanele de pensie) doveditoare să le fie livrate în format electronic. Pensionarii îl pot accesa oricând, îl pot tipări în mai multe exemplare, funcție de nevoie și nu mai trebuie să aștepte poștașul în ziua și ora fixă”, argumentează inițiatorii.

Autorii proiectului, prezentat la inițiere de Profit.ro, sunt parlamentari PNL. Aceștia arată că pentru persoanele care încasează pensia în cont curent sau cont de card, în situația în care nu au fost găsite la domiciliu, taloanele mov sunt păstrate la sediul oficiului poștal pe o perioadă de 24 luni, fără a mai fi restituite caselor teritoriale de pensii. ”Din semnalele primite de la pensionari, majoritatea nemulțumiți de faptul că, aceste taloane sunt de multe ori rătăcite sau întârzie să le fie livrate, a reieșit nevoia de a le oferi în format electronic. Majoritatea acestor persoane au optat pentru a primi pensia în cont bancar, tocmai pentru a evita ca pensia să le fie livrată în numerar la domiciliu și doresc ca și documentele (taloanele de pensie) doveditoare să le fie livrate în format electronic. Pensionarii îl pot accesa oricând, îl pot tipări în mai multe exemplare, funcție de nevoie și nu mai trebuie să aștepte poștașul în ziua și ora fixă”, argumentează inițiatorii.

Astfel, pentru pensionarii învățați cu mijloacele electronice de comunicare și cu serviciile bancare, devine o corvoadă să intre în posesia talonului mov. Proiectul legislativ inițiat acum introducerea posibilității transmiterii, de către Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), la cerere, în format electronic, prin e-mail sau în contul online deschis în portalul CNPP, a documentului care face dovada plății (talonul mov) pentru pensionarii care au optat pentru plata în cont curent sau cont de card.  Transmiterea talonului în format electronic se va face în luna următoare înregistrării cererii, în maximum 48 de ore de la efectuarea plății drepturilor în cont curent sau cont de card. De asemenea, transmiterea documentului în format electronic va fi opțională, nu obligatorie.

Talonul de pensie în format electronic va avea aceeași valoare juridică ca și cel livrat în format de hârtie și va fi acceptat de către instituțiile care solicită prezentarea acestuia ca dovadă a calității de persoană aflată în pensie. ”Instituțiile și autoritățile publice care îl solicită nu vor condiționa oferirea de informații sau de servicii de prezentarea documentului în format fizic”, prevede proiectul adoptat. În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii, Guvernul va trebui asă adopte normele metodologice de aplicare a noilor reglementări.

Autorii proiectului subliniază că măsura nu presupune cheltuieli suplimentare de la bugetul de stat și nu presupune stabilirea de noi obligații pentru contribuabili. Dimpotrivă, măsura va aduce o economie la bugetul Casei Naționale de Pensii Publice, prin diminuarea cheltuielilor generate de livrarea fizică a taloanelor prin Poșta Română. Potrivit ministrului Muncii, Raluca Turcan, Casa Națională de Pensii Publice plătește 2,15 lei pentru distribuirea fiecărui talon mov.

Ultima oră

Participă la discuție

2 Commentarii

Publică

  1. Era bine daca va interesati si care este procedura de inregistrare si obtinere a talonului de pensie online….este o intreaga birocratie si cred ca CNPP nu este pregatit inca sa faca aceasta operatiune..Ne bucuram degeaba.
    Se face la inceput o cerere online unde se specifica :

    Numele şi prenumele
    CNP
    Adresa de e-mail
    Act de identitate
    Adresa de domiciliu.
    Se introduce text (Cod CAPTCHA)
    Se apasă butonul de finalizare formular.

    După finalizarea completării formularului se apasă butonul Print pentru a putea fi semnat olograf în original, pe hârtie.
    Pentru obţinerea datelor de acces, după ce s-a tipărit cererea trebuie parcurse urmatoarele etape:

    Se semnează cererea;
    Solicitantul se va prezenta personal cu cererea semnată la oricare casa teritorială de pensii, împreună cu actul de identitate în original şi copie sau, după caz, cu documentele justificative în original şi copie pentru fiecare persoană terţă căreia îi va administra contul;
    Cererea va fi procesată şi aprobată la nivelul casei teritoriale de pensii. După aprobare vor fi transmise datele de acces (nume utilizator şi parolă) solicitantului, pe e-mailul specificat de acesta în cerere.