În iulie, operatorul de pariuri Superbet a cumpărat cu 350-400 de milioane de euro un jucător din top 3 de pe piaţa de profil din Belgia. Potrivit unei analize a Ziarului Financiar, aceasta este cea mai mare tranzacţie făcută de o companie românească peste hotare.
În ultimii patru ani, companiile româneşti au făcut cel puţin 15 tranzacţii peste hotare, cumpărând firme din Mexic, Germania, Belgia sau Republica Moldova, pentru care au plătit cumulat peste 600 de milioane de euro, conform estimărilor ZF pe baza datelor existente.
„Poate cel mai îmbucurător fapt este că avem firme din România care continuă să iasă în afară. Au fost destul de timide până acum“, spunea recent Florin Vasilică, strategy and transactions leader EY România, EY CESA capital & debt advisory leader.
În iulie, operatorul de pariuri Superbet a cumpărat cu 350-400 de milioane de euro un jucător din top 3 de pe piaţa de profil din Belgia.
Aceasta este, conform datelor ZF, cea mai mare tranzacţie făcută de o companie românească peste hotare.
Nu există multe companii româneşti cu apetit pentru tranzacţii în alte state, cele mai multe afaceri locale preferând să îşi concentreze businessul acasă şi să se dezvolte prin forţe proprii mai degrabă decât prin achiziţii.
Pentru Superbet însă, preluarea Napoleon Sports&Casino nu este prima mutare de peste hotare, în urmă cu un an grupul preluând Lucky 7, companie care operează mai multe branduri pe piaţa de cazinouri şi sloturi online, fiind activă în Europa, America de Nord şi de Sud.
Chiar şi înainte compania făcuse o serie de achiziţii, dar de mai mici dimensiuni, cum ar fi două firme de tehnologie din Croaţia, cumpărate cu peste 20 de milioane de euro în 2018.
O altă companie locală care a făcut mai multe achiziţii peste hotare este Banca Transilvania, cea mai mare bancă locală după active. Aceasta a cumpărat în ultimii ani două instituţii în Republica Moldova, este vorba de Victoria Bank (pachet majoritar) şi Microinvest.
Companiile locale au preferat până recent să se dezvolte mai degrabă prin forţe proprii şi mai ales pe piaţa de acasă.
În ultimii ani însă, au început să apară şi companii autohtone, antreprenoriale, dar nu numai, care să facă şi achiziţii, după ce mulţi ani strănii au fost cei care au venit să cumpere firmele locale. Mai mult, apar şi semne timide cum că afacerile dezvoltate în România îşi fac curaj să părăsească „portul“ principal şi astfel încep să cumpere companii de peste hotare. Astfel de exemple sunt încă puţine, dar ele pot marca un început şi o tendinţă viitoare. România are deja exemplul Poloniei, unde companii din tot mai multe domenii au devenit forţe regionale sau chiar europene atât prin dezvoltare proprie, cât şi prin achiziţii.
Un exemplu important de companie românească ce a ales să ţintească mai degrabă către Occident decât către Est este cel al companiei de transport marfă şi logistică International Alexander din Arad, fondată în 2003 de antreprenorul Simion Apreutese. Aceasta a cumpărat operaţiunile din România şi Cehia ale Brandl, un business de familie din Germania înfiinţat în 1970, care furnizează de 50 de ani piese pentru giganţii industriei auto precum Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen, Porsche, Lamborghini şi, mai recent, Dacia.
Pentru transportatorul român, aceasta este a doua achiziţie recentă după ce a preluat transportatorul de marfă Vio Transgrup din judeţul Dâmboviţa, business controlat de antreprenorul Viorel Angelescu.
Este interesant de observat că există şi antreprenori care aleg să pornească de la zero pe o altă piaţă, iar intrarea să se facă printr-o achiziţie. Daniel Boaje, fostul CEO şi acţionar minoritar al McDonald’s România, a cumpărat în primăvara lui 2021 de la un alt antreprenor franciza a zece restaurante din Austria ale grupului american McDonald’s. Mai exact, el a devenit francizatul localurilor din Graz, Feldkirchen bei Graz şi Seiersberg.
„Am analizat destul de multe lucruri în ţară, sunt oportunităţi în România în continuare, dar am avut o legătură foarte bună cu compania McDonald’s şi a existat o oportunitate într-o regiune din Austria. Din punctul meu de vedere, a fost foarte interesantă ca dimensiune a businessului, este vorba de zece restaurante, cu o cifră de afaceri semnificativ peste 25 mil. euro, am o echipă de peste 450 de oameni, este un mediu diferit“, spunea recent Daniel Boaje într-un interviu ZF.
Antreprenorul a plecat în vara lui 2020 de la conducerea lanţului de restaurante McDonald’s România după aproape un deceniu şi tot atunci şi-a vândut pachetul de 10% din acţiuni pe care îl deţinea, primind 12 mil. euro. Aceste tranzacţii identificate de ZF arată tot mai multe afaceri locale şi tot mai mulţi antreprenori încep să se uite către dezvoltarea internaţională.