Ministerul Transporturilor face economii pe seama pasagerilor feroviari, care vor avea la dispoziție mai puține garnituri. În următoarea perioadă vor fi zeci de trenuri anulate, iar măsura va fi în vigoare ”până la noi dispoziții”, potrivit unui document intern al operatorului feroviar de stat obținut în exclusivitate de Club Feroviar. Măsura luată de directorul general Ovidiu Vizante pare a fi inspirată din cea a omologului său de la Metrorex, Ștefan Paraschiv. Totul, în contextul reducerii compensației de la bugetul de stat.
În total, în documentul menționat se face referire la un număr de 31 de trenuri. Dintre acestea, 29 de trenuri vor fi anulate pe întregul traseu, pe o parte din acesta sau în anumite zile, iar doar două vor avea un program de circulație prelungit față de situația din prezent.
Cele mai multe trenuri vor fi anulate începând chiar de luni, 26 iulie, anunţă clubferoviar.ro.
Doar opt trenuri anulate în anunțul oficial al CFR Călători
În ceea ce privește opt trenuri care vor fi anulate, anunțul cu titlul ”Adaptări temporare în circulația trenurilor” este prezent chiar pe site-ul oficial al CFR Călători, unde a fost postat vineri după amiază:
”În contextul cererii mai reduse de trafic la anumite ore și pe anumite relații de călătorie din această perioadă, în vederea utilizării eficiente a resurselor, următoarele trenuri de călători vor avea temporar circulația suspendată, astfel:
Începând cu data de 26 iulie 2021
- trenul IR 1771 în relația București Nord – Galați
- trenul IR 1772 în relația Galați – București Nord
- trenul IR 1787 în relația București Nord – Pitești
- trenul IR 1595 în relația București Nord – Craiova
- Începând cu data de 30 iulie 2021 trenul IR 1738 în relația Cluj Napoca – Râmnicu Vâlcea (Acest tren trece şi prin Sibiu)
- Începând cu data de 31 iulie 2021 trenul IR 1739 în relația Râmnicu Vâlcea – Cluj Napoca (Acest tren trece şi prin Sibiu)
- Începând cu data de 01/02 august 2021 trenul IR 1854/-1 în relația Iași – București Nord
- Începând cu data de 02/03 august 2021 trenul IR 1853/-2 în relația București Nord – Iași.
Pasagerii au la dispoziție toate celelalte trenuri care circulă pe rutele respective”.
De fapt, sunt 29 de trenuri anulate sau cu circulația restricționată
Numai că aici nu sunt precizate toate trenurile care vor fi anulate, în documentul obținut de Club Feroviar numărul lor fiind mult mai mare, și anume 29 (din 31 menționate), așa cum am precizat anterior.
În anunțul operatorului feroviar de stat sunt prezentate doar garniturile care vor fi anulate în perioada imediat următoare, în vreme ce în documentul citat, care poate fi consultat în facsimil, sunt menționate și anulările ce vor intra în vigoare după data de 3 august. În dreptul fiecărui tren anulate se precizează că măsura va fi în vigoare ”până la noi dispoziții”, adică sine die.
Pe ”lista neagră” regăsim atât trenuri Interregio de lung parcurs, cum ar fi perechea IR 1837/1838 Iași-Timișoara Nord și retur (cunoscut sub denumirea de ”Trenul Foamei”), dar și garnituri destinate navetiștilor, pe relații cum ar fi Ploiești Sud-Buzău, Podu Olt-Râmnicu Vâlcea sau Suceava-Ilva Mică. De menționat faptul că aceste trenuri Regio de navetiști se anulează chiar începând de luni, 26 iulie, însă ele nu sunt menționate în anunțul de pe site-ul CFR Călători, unde sunt prezente doar anulările de garnituri cu rang de Interregio.
În anunțul oficial nu figurează nici anularea trenului internațional IR 74-1/75-2 care în prezent circulă pe relația Brașov-Budapesta Keleti și retur. Începând cu data de 30 august ”și până la noi dispoziții”, circulația sa se anulează pe distanța Brașov-Arad.
Economii pe seama pasagerilor, din cauza reducerii compensației de la bugetul statului
În anunțul CFR Călători se face referire la ”utilizarea eficientă a resurselor” drept cauză a anulărilor de trenuri. Mai pe românește, se fac economii.
Să vedem însă cum s-a ajuns la această situație. La începutul lunii iunie, a fost pus în dezbatere publică un proiect de Ordin al ministrului Transporturilor privind actele adiționale la actualului contract de servicii al operatorilor. Actul normativ prevede în cazul CFR Călători o subvenție de 1,015 miliarde de lei, cu 180 milioane de lei mai mică decât cea de anul trecut (1,195 miliarde de lei).
Printr-o șmecherie la care Ministerul Transporturilor și Autoritatea pentru Reformă Feroviară închid ochii, patru din cei cinci operatori privați vor câștiga zeci de milioane de lei, așa cum a dezvăluit la vremea respectivă Club Feroviar. În atari condiții, operatorul feroviar de stat trebuie să se încadreze în noua valoare a compensației și, deci să reducă din costuri. Și a fost aleasă cea mai la îndemână măsură, și anume anularea unor trenuri.