Mulți dintre românii care au ales să plece la muncă în străinătate au întâmpinat probleme din cauza contractelor care nu au fost întocmite corect. Sau, alții nu au fost atenți la ce scria în acte, ajungând să fie exploatați de angajatori.
Problemele pot începe chiar înainte să plece din țară. Unii sunt obligați să plătească pentru transport, deși drumul a fost achitat de angajator, scriu stirileprotv.ro
Prima recomandare făcută de autorități pentru cei care vor să plece în străinătate ca lucrători sezonieri este să verifice temeinic angajatorul. Dar și firma intermediară, adică agenția de plasare a forței de muncă.
Agenția care intermediază munca în străinătate este obligată să apeleze la o firmă specializată în transport internațional de persoane, dacă deplasarea spre locul de muncă este făcută în grupuri mai mari de 10 persoane. Importat de știut: dacă angajatorul plătește transportul, lucrătorii nu trebuie să accepte să fie și ei taxați pentru același lucru.
La cazare, dacă ea este organizată de angajator, costurile nu pot depăși un sfert din câștigul lucrătorului. Nu uitați că, după 8-10 ore de lucru, aveți dreptul la un timp de odihnă.
În contractul de muncă trebuie să apară și condițiile de despăgubiri în caz de boală, accidente de muncă ori deces.
Larisa Papp, inspecția muncii: ″Înainte de a pleca din ţară spre locul de muncă din străinătate, lucrătorul trebuie să aibă semnat contractul de muncă sau documentul echivalent prevăzut de legislaţia statului respectiv, în limba română”.
Pe contractul de muncă trebuie să apară clar datele de identificare ale angajatorului străin, funcția sau meseria pe care o aveți, durata angajării, dar și condițiile de muncă. Tot pe act trebuie să fie trecute durata timpului de muncă și de repaus, salariul, condițiile de muncă și de climă, condițiile de locuit, dar și chestiuni care țin de hrană, sănătate și securitate în muncă.
Tot în contract trebuie să apară clar eventualele obiceiuri din țara de destinație ce v-ar putea pune sănătatea în pericol, dar și ce taxe și impozite ați putea plăti acolo. De asemenea, actul trebuie să prevadă și datele de contact ale ambasadelor ori ale misiunilor diplomatice din țara respectivă. Este esențial ca în contract să apară și clauze legate de despăgubiri în caz de boală, accidente sau deces, dar și condițiile de repatriere pentru astfel de situații.
Lista agenților de plasare a forței de muncă înregistrați poate fi consultată pe site-ul Inspecției Muncii. Acolo sunt și pliante cu informații ce pot deveni utile dacă v-ați găsit de lucru în țări precum Germania, Franța, Italia și Spania.