- Uniunea Europeană a propus miercuri o interdicţie ce vizează comercializarea de maşini noi, cu motoare cu ardere internă.
- Măsura ar urma să intre în vigoare în anul 2035, în cadrul unui program climatic extins care are drept obiectiv reducerea emisiilor de dioxid de carbon.
- Interdicţia afectează şi alte forme de transport, precum cel aerian, sau industria metalurgică şi producătorii de energie.
- Planul UE s-ar putea lovi de rezistenţa unor parteneri comerciali importanţi precum Statele Unite şi China.
Uniunea Europeană a propus miercuri o interdicţie ce vizează comercializarea de maşini noi, cu motoare pe benzină şi motoare diesel. Măsura ar urma să intre în vigoare în anul 2035, în cadrul unui program climatic extins, care are drept obiectiv şi tranziţia către vehiculele electrice cu emisii zero, scrie Reuters.
Executivul UE doreşte ca până în 2030 nivelul emisiilor de dioxid de carbon (CO2) produse de autoturisme să fie redus cu 55%. Comisia Europeană se raportează la nivelurile înregistrate în 1990. În 2021, acestea au fost semnificativ mai mari faţă de pragul ideal propus pentru această perioadă. În prezent se dorea ca nivelul emisiilor de CO2 să fie cu 37,5% mai mic.
De asemenea, Comisia Europeană a propus o reducere de 100% a emisiilor de CO2 până în 2035, ceea ce ar face imposibilă vânzarea de vehicule noi cu combustibil fosil în cele 27 de state membre UE.
„Aceasta este genul de iniţiativă pe care o aşteptam din partea UE şi care a lipsit în ultimii ani”, a declarat Helen Clarkson, director executiv al Climate Group, o organizaţie nonprofit care colaborează cu autorităţile europene pentru combaterea schimbărilor climatice.
„Fit for 55”. Efecte ale propunerii UE
Iată cum ar afecta planul industriile din Europa:
- Majoritatea producătorilor de autovehicule au anunţat că se vor axa pe maşinile electrice, dar mulţi s-au împotrivit să stabilească o dată clară de „expirare” a vehiculelor cu combustibil fosil care încă generează cele mai multe profituri. Planul Comisiei Europene le-ar impune efectiv să facă acest lucru până în 2035.
- Companiile aeriene ar fi obligate să înceapă să amestece combustibilul sintetic cu cel fosil, utilizat în prezent, iar producătorii de oţel ar trebui să plătească sume mai mari pentru emisiile de CO2.
- Producătorii de energie electrică vor fi determinaţi să accelereze trecerea la energia eoliană, solară ori hidroenergie şi să renunţe la tradiţionalul cărbune.
- Companiile de transport maritim nu ar mai putea acosta în porturile europene dacă nu trec la combustibili mai prietenoşi cu mediul.