Elevii din clasele primare ar putea avea evaluări anuale, iar învăţătorii să fie plătiţi în funcţie de performanţele elevilor, potrivit proiectului „România educată”.
Proiectul „România Educată” propune ca elevii din clasele pregătitoare să dea evaluări anuale. Examenele nu vor înlocui, însă, testările de la clasele de a doua, a patra şi a şasea.
De asemenea, învăţătorii vor fi plătiţi în funcţie de performanţele elevilor la aceste testări.
„Munca unui învăţător dacă o apreciem în funcţie de rezultatele elevului, trebuie plătită la fel. În momentul acesta îi plătim deja diferenţiat. Cred că discuţia de corelare cu performanţa vine la pachet cu eventuale sancţiuni. Întrebarea fundamentală este: dacă un învăţător are absolvenţi care nu ştiu să scrie, să citească şi să socotească, ce se întâmplă cu aceşti profesori? Vor fi concediaţi, vor fi temporar scoşi din învăţământ?”, spune Daniela Vişoianu, expert în educaţie.
Adrian Enache, profesor de matematică afirmă însă că testările anuale nu sunt relevante pentru copii.
„Aceste testări nu se reflectă în niciun sens în catalog. Deci elevului nu-i pasă că a făcut sau că nu a făcut. Dacă vrem să schimbăm sistemul de educaţie în România, de aici trebuie să pornim, să schimbăm paradigma. Elevii sunt responsabili pentru rezultatele lor la învăţătură”, apreciază Adrian Enache, profesor de matematică.
„România educată” propune ca liceele pentru care cererea depăşeşte oferta să poată organiza examen de admitere înaintea Evaluării Naționale, iar Bacalaureatul să fie generalizat, indiferent de rută. De asemenea, unul dintre obiectivele proiectului propune reducerea analfabetismului funcțional de la 44% la 20% până în 2030.