Biletele de avion se pot scumpi. UE dorește impozitarea combustibililor poluanți din aviație
  • Comisia Europeană a elaborat planuri de stabilire a unei cote minime de impozitare la nivelul UE pentru combustibilii poluanţi din aviaţie
  • Măsura face parte din planul mai amplu de combatere a schimbărilor climatice.
  • Taxele ar putea duce la scumpire a combustibililor poluanţi şi la o creştere a preţurilor pentru călătoria cu avionul.

Comisia Europeană elaborează o revizuire a impozitării energiei poluante, ca parte a unui pachet de măsuri pe care le va propune pe 14 iulie, pentru a atinge obiectivul de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră ale UE cu 55% până în 2030 faţă de nivelurile din 1990.

Una dintre măsurile fiscale vizează aviaţia, care în prezent este în mare scutită de taxele UE pe combustibil.

Această scutire „nu este coerentă cu provocările şi politicile climatice actuale”, se spunea în documentul văzut de Reuters.

Propunerea ar impune un nivel minim de impozitare la nivelul UE pentru combustibilul folosit de aeronavele pentru zborurile lor din UE.

Din 2023, rata minimă de impozitare pentru combustibilul pentru aviaţie ar începe de la zero şi va creşte treptat pe o perioadă de 10 ani, până la impunerea ratei complete. Proiectul nu specifică care va fi rata finală.

Combustibilii verzo, inclusiv hidrogenul regenerabil şi biocombustibilii avansaţi, nu ar fi supuşi taxelor minime ale UE în perioada de 10 ani.

Măsura vine şi cu provocări

Introducerea propunerilor ar putea fi dificilă din punct de vedere politic. Modificările cotelor de impozitare din UE necesită aprobarea unanimă din partea celor 27 de ţări din UE, ceea ce înseamnă că orice stat are practic drept de veto.

Ţările UE sunt responsabile de stabilirea impozitelor naţionale, deşi Bruxellesul poate stabili rate minime la nivel de bloc.

Taxele ar putea duce la scumpire a combustibililor poluanţi şi la o creştere a preţurilor pentru călătoria cu avionul.

Scopul este de a încuraja companiile aeriene să înceapă trecerea la combustibili durabili, cum ar fi e-kerosenul, pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră. Utilizarea unor astfel de combustibili a fost împiedicată de costurile ridicate şi reprezintă mai puţin de 1% din consumul de combustibil european pentru avioane.

De asemenea, este de aşteptat ca Bruxellesul să propună cerinţe pentru companiile aeriene de a utiliza o cotă minimă de combustibili verzi, pentru a stimula cererea pentru aceştia.

Cota minimă de impozitare a UE nu se va aplica zborurilor destinate exclusiv trasportului de mărfuri sau zborurilor de agrement. Statele membre ar putea alege să taxeze combustibilul acestor zboruri la nivel naţional.

Proiectul de propunere ar introduce, de asemenea, cote minime de impozitare pentru combustibilii poluanţi utilizaţi pentru navigaţia pe apă, pescuit şi transportul de mărfuri în UE.

Ultima oră