Sub titlul „Cât de departe va merge Putin să obțină un rezultat care îi este favorabil în viitoarele alegeri generale [din Germania]?”, temutul tabloid german BILD, ziarul cu cea mai mare audiență din această țară, dezvăluie schemele de finanțare ale Rusiei pentru campania electorală prezidențială a liderului socialiștilor de la Chișinău, Igor Dodon din noiembrie 2020 de la Chișinău.
Ziarul prezintă în premieră un document care indică devizul de cheltuieli suportate de Moscova pentru a-l ajuta pe Igor Dodon. BILD scrie că același traseu ar putea fi urmat și în Germania, care se pregătește de alegeri parlamentare pe 26 septembrie.
„Cu doar câteva săptămâni în urmă, Oficiul Federal pentru Protecția Constituției a avertizat că alegerile federale ar putea „trece în centrul spionajului și al influenței Rusiei”, scrie BILD.
Un document intern al Ministerului de Interne german, ajuns în posesia BILD, afirmă, de asemenea, că „activitățile actuale” din Rusia reprezintă „o amenințare serioasă”. Ministerul de Interne avertizează că Rusia fură în prezent date sensibile pentru a efectua „operațiuni de influențare și campanii de dezinformare” înainte de alegerile din 26 septembrie din Germania.
BILD publică în acest sens un document de la Serviciul de Informații și Securitate (SIS) al Republicii Moldova care analizează în detaliu campania rusă planificată pentru a influența alegerile prezidențiale din noiembrie 2020. La acea vreme, fostul președinte prorus Igor Dodon (46 de ani) pierdea împotriva candidatului pro-european Maia Sandu (49 de ani) cu o diferență de circa 14 puncte procentuale (43% față 57% din voturi).
Unul dintre motive a fost faptul că rușilor li s-a semnalat că își cunosc planurile în detaliu, ceea ce a dus la anularea multor operațiuni planificate și deja începute de la Kremlin, scrie BILD.
Documentul BILD cuantifică cheltuielile rusești planificate pentru operațiuni de influențarea a alegerilor din Republica Moldova. Kremlinul a investit în total 11,453 milioane de euro cu scopul de a-l face pe Igor Dodon noul președinte al Moldovei și pentru a-și consolida influența în Europa Centrală.
Patru milioane de euro erau destinați ca mită pentru „candidații prietenoși” care trebuiau să implementeze politica Kremlinului în Republica Moldova după alegeri, 528.000 de euro urmau să meargă la „proiecte media” de propagandă, 393.000 de euro observatorilor electorali străini care trebuia să afirme că alegerile au fost curate.
Nu în ultimul rând, jumătate de milion de euro fuseseră alocați pentru „procesarea rezultatelor de către comisia electorală” , acesta fiind ultimul as din mâneca Kremlinului, în cazul în care Dodon era aproape să piardă.
În iulie 2020, SIS a identificat numeroase „proiecte” pe care Kremlinul le începea sau intenționa să le implementeze pentru a influența alegătorii.
Proiectul „ADOLF”
Planul era crearea unui personaj „pro-Moldova” și „pro-Sandu”. Un „anti-erou” care, cu „personalitatea sa scandaloasă anti-rusă”, ar fi mimat simpatia pentru tabăra pro-europeană. Personajul ar fi trebuit să fie un „extremist de dreapta” care „să critice extrem de mult toți candidații, cu excepția Maiei Sandu”, atât pe rețelele de socializare, cât și pe diferite canale TV.
Patru videoclipuri pe lună, în care se adresează socialiștilor (pro-ruși) și alegătorilor lor, urmau să fie produse pe parcursul a trei luni și distribuite pe Facebook. Simpatizanții Kremlinului ar fi trebuit să fie descriși ca „bolnavi de coronavirus”, „negri” și „pitici”.
Scopul: crearea dezgustului pentru tabăra pro-europeană.
Kremlinul a dorit să ofere 10.000 de euro pe lună pentru actori, echipe de camere și costuri de producție. Actorul cu numele de cod „ADOLF” urma să primească 1.000 de euro pentru acest lucru.
„Proiectul plictisitor”
Serviciile secrete ale Rusiei au planificat ca în acest proiect, protagonistul să facă lunar patru videoclipuri pe Facebook. Planul era ca actorul va fi plasat în talk-show-uri naționale.
Un actor „binecunoscut, pro-european”, „poate proprietar de club de noapte”, ar trebui să pună la îndoială moderat și politicos obiectivele partidelor pro-occidentale și să recunoască contradicțiile din ce în ce mai mari. „Ar trebui să critice toți politicienii, dar se concentrează pe Maia Sandu”, se arată în analiza SIS.
„Îndemnul era că nu are rost să mergi la urne, deoarece niciunul dintre candidați nu își va ține promisiunile”, trebuia să fie mesajul „pro-europeanului” cumpărat.
Scopul acestui scenariu era să descurajeze votanții partidelor de dreapta unioniste să meargă la urne și să voteze împotriva lui Dodon. Pentru acest proiect media au fost bugetate 10.000 de euro.
Proiectul „Moldova spumoasă” trebuia să producă un canal Telegram vizibil, care „cu 80% știri adevărate și 20% știri false” ar fi trebuit să zdruncine încrederea cetățenilor în politică și astfel să îi împiedice să voteze. În timp ce canalul ar trebui să transmită în continuare conținut critic pentru socialiști în faza sa de creștere, „poziția politică s-ar schimba apoi și ar cere un lider puternic (socialist, editor) care să poată scoate țara din criză”.
Proiectul „Moldova dependentă” urma să folosească un alt canal Telegram pentru a expune „canalele de Telegram populare pro-occidentale ca dependente politic și pentru a scoate la lumină adevăratele motive ale autorilor”.
Pentru fiecare canal Telegram, serviciul secret al Rusiei a planificat un director (1.000 de euro pe lună) și doi „jurnaliști” (fiecare 400 de euro pe lună).
Proiectul „Ziarul-Zoo” trebuia să fie o nouă revistă săptămânală de satiră care îi descrie pe toți cei opt candidați prezidențiali ca animale și „își bate joc de calitățile negative ale unor candidați și de calitățile pozitive ale altor candidați într-un mod absurd și ușor mod de înțeles.
Proiectul „Maidan”, numit după Piața Independenței din Kiev, a fost destinat recrutării a numeroși manifestanți anti-ruși în vestul Ucrainei cu puțin înainte de alegerile din noiembrie și organizarea de excursii cu autobuzul în Moldova pentru ei.
Cu toate acestea, în ultimul moment, SIS ar fi trebuit să fie informat cu privire la „conspirații de lovitură de stat care sosesc” pentru a genera artificial știrile unei lovituri de stat pro-occidentale planificate în Moldova. Și aceasta ar trebui să descurajeze alegătorii pro-occidentali de la urne și să ofere alegătorilor pro-ruși o motivație suplimentară, scrie BILD.
În alte zece „proiecte”, Kremlinul a planificat acțiuni de influențare, de la aplicarea în masă a autocolantelor printr-un canal „horoscop politic” de pe YouTube până la amenințările cu bombă împotriva numărării buletinelor de vot, acolo unde candidatul Moscovei pierdea, între timp să poată fi schimbate buletinele de vot.
Chiar dacă serviciile moldovenești au reușit să oprească în timp util unele dintre operațiunile de influență din vara anului 2020, serviciile secrete europene avertizează BILD: „Ceea ce am experimentat în Moldova ar putea fi un plan pentru viitoarele alegeri federale din Germania”. Kremlinul poate fi creativ atunci când vine vorba de sabotarea alegerilor democratice ”.
Imaginea pro-europenilor extremiști de dreapta din Moldova ar putea fi înlocuită cu „precursori ai unei dictaturi ecologice” în Germania, de exemplu pentru a preveni un guvern critic la adresa Rusiei cu participarea Partidului Verzilor din Germania, mai scrie publicația.