700 de logouri per meci – Când este sponsorizarea excesivă?

Cu ocazia UEFA Euro 2020, un studiu condus recent de Dr. Robin Ireland de la Universitatea din Glasgow a arătat că într-un singur meci pot apărea peste 700 de instanțe de promovare a firmelor de pariuri.

Din acest motiv, Ruth Davidson, fostă membră a Parlamentului Scoțian și Partidului Scoțian Conservator, jucătoare de fotbal înfocată și proaspătă prezentatoare de televiziune a cerut public o regândire radicală la nivel național a relației dintre meciurile sportive și agențiile de pariuri.

Marketing și fotbalul în Marea Britanie

Davidson, fană renumită a echipei Dunfermline Athletic, a vorbit cu mai mulți jucători, cluburi, marketeri, fani, pariori și oameni de știință specializați pe sport, și a concluzionat că în prezent, în Marea Britanie, un spectator ar fi expus la mai mult de șase logo-uri ale unor firme de pariuri în fiecare minut.

Studiul a fost efectuat pe mai multe meciuri de anul acesta, partida jucată în februarie de Newcastle United și Wolverhampton Wanderers dispunând de un total de 716 instanțe de promovare a firmelor de pariuri.

Numărul uriaș este privit cu ceva scepticism de susținătorii caselor de pariuri și microbiștilor mai înfocați, din moment ce ambele echipe au sponsori din acest domeniu, dar discuția la nivel național are loc în timpul unei reforme a legilor legate de pariuri, inclusiv a legislației legate de sponsorizare.

Chiar dacă industria a interzis reclamele dintre reprize în timpul difuzării meciurilor care au loc în timpul zilei, studiile arată că acest lucru nu are niciun efect, din moment ce spectatorii sunt oricum bombardați de reclamele de pe bannerele publicitare din fața tribunelor și hainele jucătorilor.

Între sponsorizare și publicitate

Procedeul de cross-selling este și el văzut ca un pericol de către Davidson, mulți operatori de pariuri sportive promovând și alte servicii de care dispun, cum ar fi site-uri de păcănele, cazinouri online sau diverse aplicații.

Conform unui om de știință care a vorbit anonim cu un reporter de la Canalul 4, „poți începe să faci bani serioși dacă îți convingi clienții să parieze și la un cazinou. […] Dacă cineva cheltuiește mulți bani într-un domeniu, vei vrea să te asiguri că face asta în mod regulat.”

Același om de știință anonim a vorbit despre cum firmele de pariuri sportive tind să ofere rotiri gratis fără depunere, bonusuri, și șansa de a testa alte produse clienților care sunt interesați de un segment diferit al site-ului lor, sperând să îi convertească în clienți și pe acele domenii.

Davidson a mers mai departe cu investigația, în continuare vorbind cu John Whittingdale, ministrul responsabil cu supervizarea procesului de reformare a pariurilor, la sediul Departamentului pentru Digitalizare, Cultură, Media Și Sport.

Acesta a zis că, într-adevăr, efectul pariurilor online asupra sănătății publice ar trebui investigat și trebuie luate măsuri dacă se demonstrează că acestea sunt atât de nocive, dar că până ce această legătură nu este demonstrată, nu vede de ce ar trebui impactată industria, care produce în jur de 3 miliarde de lire anual.700 de logouri per meci – Când este sponsorizarea excesivă?

Ce ar împiedica reformele?

Studiul menționat anterior, efectuat cu ocazia UEFA Euro 2020, arată că industria pariurilor contribuie la bugetul cluburilor de fotbal cu în jur de 100 de milioane de lire pe an, și asta fără a include cele cca 200 de milioane investite de industrie în canalele de televiziune și radio care difuzează meciurile.

Din acest motiv, patronii cluburilor și autoritățile de profil sunt alături de amatorii de pariuri, fiind împotriva unor potențiale restricții care ar impacta serios organizarea unor astfel de evenimente.

Cu toate astea, Mark Palio, șeful Asociației de Fotbal din Marea Britanie și al unuia din cele mai mari cluburi sportive din țară, i-a transmis lui Davidson că echipa lui, Tranmere Rovers, a depășit treptat sponsorizările provenite din pariuri, procesul luându-le câțiva ani.

Astfel, Davidson susține că este greu de crezut că se vor lua măsuri serioase împotriva promovării intensive a industriei jocurilor de noroc, în special în sfera pariurilor sportive, atâta timp cât majoritatea cluburilor importante depind de acele venituri pentru organizare.

Date concrete și studii de specialitate

Un reprezentant al Consiliului pentru Pariuri și Jocuri a citat în cadrul interviurilor luate de Davidson un alt studiu, efectuat de Profesorul Ian McHale de la Universitatea din Liverpool. Conform acestuia, nu există nicio legătură cauzală între sponsorizările echipelor de fotbal, participarea la pariuri sportive și dependența de pariuri, cu atât mai puțin între sponsorizări și participarea la pariuri.

S-ar părea că sponsorizările sportive nu sunt nici pe departe un factor atât de proeminent cum am putea crede atunci când vine vorba de dezvoltarea comportamentului problematic, un raport comisionat de Autoritatea pentru Standardele Publicității din Marea Britanie determinând că reclamele TV sunt cel mai mare factor.

Acest raport arată că industria jocurilor de noroc a redus semnificativ numărul de reclame văzute de copii începând cu 2013, dar că această cifră este în continuare mai mare decât era în 2008. În 2020, un copil vedea în medie 2,8 reclame de gambling pe săptămână spre deosebire de 2008, când aceeași rată era de 2,2. Procentul este mult mai mic decât era în 2013, când ajunsese la 4,4 reclame pe săptămână.

Același lucru este confirmat de un studiu al Comisiei pentru Jocuri de Noroc, care susține că ratele de dependență și comportament problematic în industria pariurilor au scăzut semnificativ în 2020. Cu toate astea, existența chiar și a unui singur individ, cu atât mai mult un copil, dependent de această practică este inacceptabilă, Comisia promițând să continue să își îmbunătățească standardele și să promoveze pariurile într-un mod sănătos și inofensiv.

Toată această dezbatere se datorează faptului că anul acesta, în Marea Britanie, are loc o sesiune legislativă care va determina traseul jocurilor de noroc, pariurilor, jocurilor de calculator, și mai multor categorii de divertisment pentru următorii ani.

Din cauza unor practici destul de imorale, cum ar fi cazinourile sociale, loot boxes, skins gambling, și alte platforme menite să lase minorii să joace jocuri de noroc în mod legal, industria a ajuns sub microscop începând cu anul trecut. Anul acesta, guvernul și diversele grupuri, comisii și consilii cu interese financiare sau de protecție a cetățenilor se vor conveni și vor determina legislația pe care industria va trebui să o urmeze în viitorul apropiat.

Mai multe despre seria de reforme: https://www.gamblingcommission.gov.uk/news-action-and-statistics/news/news.aspx

 

Ultima oră