administrarea malurilor cibinului de către primărie, respinsă după trei ani - între timp s-a găsit soluția

Primăria Sibiu a obținut finanțare nerambursabilă în valoare de 55,3 milioane de lei pentru amenajarea malurilor Cibinului. Una din condițiile de eligibilitate pentru obținerea finanțării a fost ca malurile să se afle în administrarea municipalității, din cea a Apelor Române. Cererea pentru această schimbare a fost făcută în anul 2018, inițiatorul ei fiind Raluca Turcan, deputat la acea dată. Cererea a fost dezbătură în Camera Deputaților abia acum, iar răspunsul a fost unul negativ. Între timp însă, Primăria Sibiu a găsit o altă soluție pentru a obține fondurile europene, iar proiectul este avansat, urmând a se licita execuția lucrărilor.

Cererea de transfer a administrării malurilor Cibinului de la Apele române, la Primăria Sibiu, a fost depusă în anul 2018 la Camera Deputaților, ca inițiativă legislativă organică. Inițiativa a fost Raluca Turcan, iar cererea a fost semnată de deputații sibieni de atunci: Constantin Șovăială, Nicolae Neagu, Ovidiu Ganț, Ioan Terea, Ovidiu- Ioan Sitterli, Dan Barna.

Avizul a fost emis abia în 10 mai 2021, fiind unul negativ. Între timp însă, pentru că amenajarea malurilor Cibinului a fost considerat un proiect important pentru sibieni, Primăria a găsit o altă soluție pentru obținerea fondurilor nerambursabile, chiar dacă malurile nu se aflau în administrarea acesteia. ”Respingerea acestui proiect nu are impact asupra proiectului inițiat de Primăria Sibiu pentru amenajarea malurilor Cibinului. În 2017 Primăria Sibiu, la fel ca alte UAT -uri cu proiecte similare, au propus această variantă, de intrare în proprietate a terenurilor care alcătuiesc malurile pe care există proiecte de amenajare. Între timp, Ministerul Fondurilor Europene a găsit soluția viabilă de a permite realizarea acestui tip de proiecte în baza unui Acord  de parteneriat cu Apele Române, administratorul acestor terenuri. Primăria Sibiu a încheiat un astfel de parteneriat cu Administrația Bazinală Olt în aprilie 2018, astfel că proiectul se poate realiza. De altfel, stadiul proiectului este unul avansat, fiind în curs procedura de achiziție pentru execuția efectivă a lucrărilor, termenul de depunere a ofertelor fiind 23 iunie 2021”, spune Mirela Gligore, purtător de cuvânt al Primăriei Sibiu.

Investiție majoră

Proiectul are o valoare de 56,45 milioane lei, din care fonduri nerambursabile 55,3 milioane lei. Acesta presupune crearea unui traseu în lungime de 3,67 de km cu piste pentru biciclete în dublu sens, pe toată lungimea. Pista va avea o lățime de 1 metru pe fiecare sens si 0,5 m ca zona de siguranță, de o parte si de alta a pistei.

“Vor fi piste sigure, separate de traficul auto și traficul pietonal de pe trotuare. Și mai important, acest traseu va conecta multe cartiere, inclusiv centrul orașului, fiind astfel o nouă legătură de transport pentru sibieni. Creștem astfel mobilitatea și vom reuși să amenajăm estetic zona de mal a Cibinului pentru ca sibienii să se poată bucura într-adevăr de acest peisaj”, spune Astrid Fodor, primarul municipiului Sibiu.

Pe tronsonul dintre strada Maramureșului/șoseaua Alba Iulia si podul de pe strada Rusciorului, pista este amplasată pe malul drept al râului. De la podul de pe strada Rusciorului până în zona podului Autostrăzii A1, pista va fi situată pe malul stâng. Trecerile de pe un mal pe celălalt vor fi asigurate prin pasarele pentru biciclete și pietoni care vor fi amplasate la trecerea peste pârâul Rossbach și în dreptul străzilor Viitorului și Mureșului.

O lucrare importantă este cea de amenajare a sistemului de iluminat public. Un număr de 186 de stâlpi cu corpuri de iluminat cu LED vor fi montați de-a lungul traseului. Aceste corpuri de iluminat vor putea fi legate la sistemul de telegestiune a iluminatului public din Sibiu și vor fi dotate cu senzori. O parte din stâlpi vor fi dotați și cu echipamente WiFi care vor oferi cetățenilor acces gratuit la internet.

Pe lângă amenajarea efectivă a pistelor pentru biciclete, proiectul presupune și lucrări conexe importante, cum este, spre exemplu construcția unui zid de sprijin care să asigure stabilitatea pistei. Zona va fi amenajată peisagistic prin însămânțarea cu iarbă pe o suprafață de peste 12.000 de metri pătrați și prin plantarea a peste 300 de arbori. De asemenea, de-a lungul pistei vor fi amplasate bănci și coșuri de gunoi în câteva zone de pe traseu.

Ultima oră

Comentariul meu