Sistemul de frânare este extrem de important pentru siguranța pe șosea. Indiferent de drum, chiar dacă este cel mai bun, nu schimbă faptul că sistemul de frânare este cea mai importantă componentă pentru siguranța rutieră.
Utilizați lichidul de frână corect
Este recomandabil să umpleți sistemul cu lichidul recomandat de producătorul autoturismului. Unele mașini necesită un lichid de frână specific pentru specificațiile lor, în timp ce altele pot suferi o reducere a vitezei dacă se utilizează un lichid greșit.Este necesar să se respecte momentul înlocuirii lichidului, deoarece, în timp, în acesta au loc reacții chimice ireversibile, își schimbă proprietățile și, prin urmare, încetează să-și îndeplinească sarcinile. Pistoanele din cilindri se vor uza mai repede, va apărea coroziunea, iar sistemul de frânare își va pierde din eficiență.
Verificați nivelurile de lichid
Cantitatea sa afectează în mod direct performanța frânelor, așa că verificarea nivelului trebuie să devină un obicei pentru proprietarul mașinii. Lichidul de frână „alimentează” toate conductele care vin de la cilindrul principal în momentul în care pedala de frână este apăsată, pompându-l către cilindrii de lucru. Rezervorul sistemului de frânare are o anumită cantitate de lichid de lucru pentru ca aerul să nu pătrundă în sistem. Dacă vă uitați în interiorul rezervorului, puteți vedea semnele „max” și „min”. Un nivel prea scăzut al lichidului poate indica o stare proastă a discurilor și plăcuțelor de frână, care trebuie reparate de urgență sau înlocuite complet.
În plus, rezervorul are un senzor de flotor, conectat la o lumină de avertizare de pe tabloul de bord. Dar este proiectat pentru situații destul de critice, când nivelul fluidului scade rapid, de exemplu, când una dintre conducte este deteriorată și substanța de lucru se scurge.
Verificați frâna de mână
Frâna de parcare sau frâna de mână este necesară pentru a porni în urcare, pentru a fixa mașina pe un loc de parcare sau ca ajutor de urgență în caz de urgență. Cel mai simplu mod de a testa frâna de mână este să o trageți în sus numărând de câte ori se blochează. O pârghie bine reglată ar trebui să urce cu 3-4 clicuri. Dacă trebuie să fie ridicat mai sus, aceasta indică faptul că trebuie reglat cablul de acționare.
După ridicarea manetei de frână, șoferul trebuie să angreneze treapta de viteză neutră și, după ce a coborât din mașină, să încerce să o împingă. Dacă mașina nu se mișcă atunci când cablul este reglat corect, atunci este timpul să schimbați plăcuțele frânei de mână. Un alt simptom al unei reglări necorespunzătoare este dacă frâna nu ține mașina nici măcar la un unghi de înclinare ușor de 25%.
Reglați cursa pedalei de frână
Cursa de acționare și cursa liberă a pedalei de frână trebuie să fie reglate corespunzător pentru ca întregul sistem să funcționeze corect. Dacă pedala este prea departe de podea, aceasta va limita jocul liber al pedalei și va face ca roțile să nu se elibereze complet. O poziție prea joasă a pedalei va reduce cursa de acționare a pedalei și va cauza o frânare ineficientă.
Imagine preluată de pe site www.euautopiese.ro
Cum știu când trebuie să-l înlocuiesc?
Un mod de a detecta funcționarea anormală a sistemului de frânare este prin ureche. De exemplu, dacă auziți zgomote străine, cum ar fi bătăi, scârțâituri, pulsații, acesta ar trebui să fie un motiv pentru a diagnostica frânele.
O altă modalitate de a detecta un defect este pedala de frână. Dacă este apăsat nefiresc de ușor sau nu se mișcă deloc, acesta este, de asemenea, un semn de funcționare defectuoasă. O apăsare puternică a pedalei de frână, însoțită de un recul, indică, de asemenea, un defect.
Semne de uzură a plăcuțelor de frână:
Blocarea bruscă a roților la frânare. Acest lucru indică faptul că plăcuțele s-au uzat complet și că începe să se producă frecarea metal pe metal;
Dacă există praf de frână amestecat cu așchii de metal pe discuri, atunci când mă uit la discuri. Acest lucru înseamnă că plăcuța începe să zgârie discul și, prin urmare, trebuie înlocuită urgent;
În timpul frânării se aude un zgomot de fluierat sau de măcinare. Acesta este un semnal de la un limitator special. Atunci când plăcuțele sunt uzate, acesta apasă pe disc și începe să se frece de el cu un scârțâit caracteristic. Înlocuiți plăcuțele cât mai curând posibil dacă apar aceste simptome!
Discuri de frână
Cel mai important indicator al eficienței unui disc de frână este materialul din care este fabricat. În prezent, există trei tipuri principale de materiale pentru discurile de frână:
- Discuri de frână din oțel. Marea majoritate a vehiculelor sunt echipate cu ele;
- discuri de frână ceramice, care sunt utilizate în principal pe mașinile sport;
- discuri de frână din carbon. Acestea sunt, de asemenea, utilizate în mașinile sport datorită greutății lor reduse.
Discurile de oțel în funcțiune nu trebuie să se încălzească la mai mult de 500 de grade Celsius. Discurile ceramice sunt mai rezistente la căldură, deoarece pot suporta temperaturi de 1.000 de grade Celsius. Iar discurile din carbon pot rezista la temperaturi de 1200 de grade.
O inspecție corectă a sistemului de frânare implică, de asemenea, verificarea periodică a tuturor comunicațiilor dintre actuatoarele de frână, care trebuie să fie etanșate. În plus, trebuie inspectate toate frânele sistemului.
Acum să rezumăm și să sintetizăm principalele recomandări:
- schimbați lichidul de frână la fiecare trei-patru ani;
- utilizați lichidul specificat în manualul de instrucțiuni al mașinii;
- o dată pe săptămână, verificați rezervorul, care trebuie să fie întotdeauna „până sus”;
- verificați dacă există scurgeri sub vehicul care ar putea proveni de la sistemul de frânare;
- verificați sistematic frânele antiblocare și sistemul de amplificare a frânelor;
- Monitorizați plăcuțele – acestea nu trebuie să aibă o grosime mai mică de 1 milimetru atunci când sunt purtate;
- Reglați mișcarea de acționare și de rotire liberă a pedalei de frână;
- Păstrați conducta de frână în stare etanșă și supravegheați toate conexiunile;
- mențineți un spațiu liber corespunzător între saboți și tamburi;
- reumpleți lichidul de frână după fiecare pompare a sistemului.