Asociația Pro Infrastructură (API), organizație nonprofit din România care monitorizează proiectele majore de infrastructură de transport a făcut un rezumat al stadiului tronsoanelor autostrăzii Sibiu – Pitești.
Ultimul tronson dat în execuție în urma unei licitații, respectiv lotul 4 al autostrăzii, un sector de 10 kilometri între localitățile Tigveni și Curtea de Argeș, va fi realizat de firma austriacă Porr, care lucrează deja la lotul 1, Sibiu – Boița, estimat a fi gata în circa doi ani.
Iată mai jos cum se prezintă situația proiectului autostrăzii Sibiu – Pitești, potrivit datelor Asociației Pro Infrastructură si a informațiilor publice.
Autostrada Sibiu – Pitești – Lotul 1 Sibiu – Boița în cel mai avansat stadiu
Lucrările au fost contractate în 2019 cu firma austriacă Porr Construct srl pentru circa 127 de milioane de euro. După perioada de proiectare, utilajele au intrat în teren teren în aprilie 2020, după ce ordinul de începere a venit în 30 martie. Termenul de execuție este de 3 ani, dar până acum lucrările au avansat într-un ritm rapid, stadiul acestora fiind estimat de Pro Infrastructură la 31%. Sunt șanse ca sibienii să ruleze pe acest tronson spre finalul anului viitor, 2022.
[web_stories_embed url=”https://www.oradesibiu.ro/web-stories/stadiul-primilor-treisprezece-kilometri-ai-autostrazii-sibiu-pitesti/” title=”Imagini la zi cu lucrările la autostrada A1 – Tronsonul Sibiu – Boița” poster=”https://www.oradesibiu.ro/wp-content/uploads/2021/04/autostrada-sibiu-boita-4-640×577.jpg” width=”360″ height=”600″ align=”none”]
Autostrada Sibiu – Pitești – Lotul 2 – Boița – Cornetu la stadiul de licitație
Compania de Drumuri a scos la licitație contractul de „Proiectare si Execuție “Autostrada Sibiu – Pitești, Secțiunea 2: Boita – Cornetu”, de circa 31,33 km lungime. Valoare estimată a contractului este între de circa 1 miliard de euro, fără TVA.
Este um tronson laborios. Pe cei 31,33 de km ar urma să fie construite 7 tuneluri cu o lungime totală de peste 4,9km, 27 viaducte, 22 poduri, un ecoduct de circa 210 metri lungime în zona localității Lazaret și alte câteva sute de lucrări de consolidare, susținere și structuri de stabilizare. În cel mai fericit caz, pe acest tronson se va circula la finalul lui 2027.
Contractul are un termen de 24 luni pentru perioada de proiectare, 64 luni pentru perioada de execuție și cel puțin 60 luni pentru perioada de garanție a lucrărilor. Depunerea candidaturilor s-a încheiat pe 29 ianuarie 2021.
Autostrada Sibiu – Pitești – Lotul 3 – Valea Oltului – Valea Topolog
Traseul autostrăzii Sibiu – Pitești pe Secțiunea 3 se desfășoară între localitățile Cornetu și Tigveni având o lungime de aproximativ 37.40 km. Licitația a fost lansată, dosarele sunt depuse. După cum scrie monitorizare.hotnews.ro,15 companii și asocieri de firme din Europa, China și Turcia au depus oferte, fiind și cel mai scump tronson, de peste 1 miliard de euro. Pe cei 37,4 km de la Tigveni la Cornetu se va găsi primul și în același timp cel mai lung tunel montan din România. Este vorba de un tunel cu două galerii de 1,7 km la Poiana. Contractul prevede, pe lângă tunel , construirea a 48 de poduri și viaducte de autostradă, un Eco duct, două noduri rutiere și numeroase alte lucrări. Pe acest tronson e posibil să circulă cam tot spre finalul anului 2027, dacă lucrurile avansează cu celeritate și fără piedici.
Este considerat tronsonul cel mai important, pentru că realizează trecerea între Valea Oltului și Valea Topolog. de altfel, atât lotul 2 cat și lotul 3 sunt practic sectoarele de drum cele mai periculoasă în acest moment pe pe DN 7, un drum pe care în fiecare an își pierd viața zeci de oameni și sunt nenorocite la fel de multe familii. Licitația pentru tronsonul 3 este cu pre-calificare și se află în desfășurare. În 27 noiembrie 2020 au fost depuse 15 candidaturi. Compania de Autostrăzi urmează să selecteze primele 6 companii cu care să continue licitația.
La acest lot câștigătorul a fost declarat la finalul acestei săptămâni. Sectorul de 10 km cuprins între Tigveni și Curtea de Argeș a fost adjudecat firmei austriece Porr Construct SRL, care a avansat considerabil pe tronsonul 1, Sibiu – Boița. Dacă nu vor fi contestații contractul de peste 400 de milioane de euro poate fi semnat în luna martie, estimează Asociația Pro Infrastructura. Costul ridicat se datorează unui tunel de 1,3km ce realizează trecerea de pe Valea râului Topolog pe Valea Argeșului. Nodul rutier Tigveni din capăt e inclus de asemenea in acest lot, astfel că traficul poate fi descărcat in DN73C.
„Așteptăm 10 zile să vedem dacă se depun contestații. Dacă nu, semnăm contractul pentru acest lot. E un lot într-o zonă foarte dificilă, predispusă alunecărilor de teren. Deși are doar 10 kilometri, este esențial, pentru că face traversarea între Valea Argeșului și Valea Topologului, are un tunel de 1,3 kilometri”, a spus la Digi24, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
Lotul 5, Curtea de Argeș – Pitești este in fază de proiectare, contractul fiind deja semnat în martie 2020 cu firma italiană Astaldi. Contractul a fost semnat in martie 2020. Ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în urma cu 7 luni, și conține perioada de proiectare 12 luni. Potrivit declarațiilor publice ale ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, din această primăvară vor începe lucrările la Lotul 5 al Autostrăzii Pitești- Sibiu. Vom vedea dacă previziunile se adeveresc.
Traseul acestei secțiuni în lungime de 30,35 km începe în zona localității Curtea de Argeș si continuă paralel cu râul Argeș până la actuala centură a Municipiului Pitești. Viteza de proiectare este de 120 km/h, iar platforma autostrăzii este de 26,00 m lățime. Costul este de circa 348 milioane de euro. Conform contractului, ar trebui sa fie gata cel târziu in 2027.
În cel mai fericit caz, peste circa 7 ani, ne vom urca pe autostradă la Sibiu și vom ajunge la București sau la Constanța într-un timp considerabil mai scurt și cu un risc de accidente de asemenea mult mai mic decât cel la care ne expunem acum pe Valea Oltului sau pe Dealul Negru.