cum să lucrezi eficient
FOTO: unsplash.com

Pandemia de coronavirus și măsurile luate de autorități au determinat companiile să își încurajeze angajații să lucreze de acasă. Mulți dintre noi ne-am mutat biroul în locuințele noastre, în sufragerie sau bucătărie, iar acesta pare un vis devenit realitate. Angajatul nu mai pierde timp până la locul de muncă, nu mai dă bani pe transport și se poate trezi mai târziu decât o făcea de obicei. Totuși, munca de acasă ne poate face mai puțin productivi.

O analiză CNN indică faptul că, odată ce muncim de acasă, poate crește senzația de singurătate și există riscul să nu mai fim atât de productivi precum eram la birou.

cum să lucrezi eficient de acasă - sfaturi utile pentru productivitate

„Cred că cel mai mult se subestimează impactul psihologic al faptului că eşti de unul singur”, a apreciat, pentru CNN, David Hassel, CEO la o companie americană care furnizează servicii de software, unde 40% dintre angajaţi lucrează de acasă. În plus, „unii angajaţi se pot simţi vinovaţi că lucrează de acasă şi au tendinţa de a lucra chiar mai mult decât atunci când ar sta la birou”, a declarat David Rabin, vicepreşedinte al departamentului de global marketing, la Lenovo, scrie Digi24.

Iată câteva sfaturi pentru a lucra în continuare eficient, chiar și din propria locuință.

Ia o pauză
Trebuie să recunoaștem: nimeni nu lucrează opt ore, pe ceas, non-stop, la birou. Există pauze de cafea, plimbări agale până la cantina unde se mănâncă prânzul, sau, pur şi simplu, momente în care stai de vorbă cu ceilalţi colegi de birou. Faptul că lucrezi de acasă nu înseamnă că nu îţi poţi permite astfel de pauze sau momente de respiro. Dacă apeşi, din când în când, butonul „Pauză”, acest lucru s-ar putea chiar să-ți mărească productivitatea. În plus trebuie să te ocupi și de treburile casnice.

„Luarea unei pauze te ajută să vezi lucrurile din altă perspectivă şi să găseşti eventuale răspunsuri la problemele tale”, a declarat, pentru CNN, Julie Morgenstern, autor al mai multor cărţi despre productivitate şi organizarea eficientă a timpului.

Nu lucra din pat sau de pe canapea, cu laptopul în brațe
Oricât de ciudat ar părea, lucratul de acasă reprezintă un „mediu diferit de muncă”. Un sfat important este ca angajaţii care lucrează de acasă să-şi găsească un spaţiu pe care să-l asocieze strict cu munca: o cameră distinctă, un anumit birou. Lucratul la laptop întins pe patul din dormitor nu este indicat.

„Păstraţi anumite spaţii din casă pentru activităţi care nu au nicio legătură cu munca. Este dificil să te relaxezi stând întins pe pat sau pe canapea, dacă asociezi astfel de locuri cu jobul”, a avertizat Morgenstern, care a adăugat că unele zone din casă trebuie să fie clar delimitate pentru muncă și, respectiv, pentru recreere ori relaxare.

Nu te trezi cu 15 minute înainte de a începe munca
O bună parte din timpul alocat muncii la birou o reprezintă timpul pierdut în trafic, atunci când mergi dimineața spre serviciu și când te întorci seara acasă. Dar, dacă programul tău începe la ora 9, iar tu lucrezi de acasă, nu înseamnă că te poți trezi la 8:45. Dacă deschizi ochii și pornești imediat laptopul, nu vei avea răgazul de a te trezi „complet”. Dă-ți timp pentru ritualul tău de dimineață. De exemplu, bea o cafea sau ia micul dejun înainte de a-ți începe sarcinile.

„Folosește timpul pe care îl aloci, de regulă, dimineața deplasării până la serviciu, pentru a sta împreună cu ai tăi și cu familia”, a spus Morgenstern.

Nu sta îmbrăcat în pijamale toată ziua
Pentru noi toți este mult mai comod să rămânem în pijamale toată ziua. Este extrem de tentant să ne cufundăm într-o relaxare totală, însă acest lucru poate scădea drastic productivitatea. Îmbracă-te în haine „de stradă”, pe cât posibil. Sigur, nu trebuie să ne prezentăm la biroul de acasă la costum, cu cravată ori cu jeansi inconfortabili. Este nevoie doar de o bluză și o pereche de pantaloni comozi, pentru a ne „păcăli” mintea că, totuși, ne aflăm la muncă. 

Odată ce iesi din tură, specialistul consultat de CNN este de părere că e bine dacă îți și schimbi hainele pe care le purtai cu altele, mai comode, „pentru a semnaliza astfel minții tale că ai terminat munca pe ziua respectivă”.

Fa ordine in jurul tau
Mediul în care lucrăm ne influențează în mod direct. O casă dezordonată și aglomerată de lucruri inutile se traduce printr-o stare mentală proastă. Dacă în camera în care îți desfășori activitățile profesionale este haos, nu te vei mai putea concentra și nu vei putea lucra la capacitate maximă. Poate părea banal, însă ordinea din jur ne face mai productivi.

De miercuri, România a intrat în carantină. Cetățenii nu mai au voie să iasă din case decât pentru urgențe, pentru a merge la muncă, pentru a face cumpărături, pentru a merge la farmacie ori pentru a-și plimba animalul de companie. De asemenea, persoanele de peste 65 de ani sunt obligate să rămână în locuințe, având voie să iasă doar în intervalul orar 11 – 13.

Sibienii care, în această perioadă de criză simt că lucrurile le scapă de sub control, trebuie să știe că pot apela la mai mulți psihologi din județ, care s-au oferit voluntari pentru a-i ajuta să treacă cu bine peste anxietatea cauzată de izolare. Vezi aici lista completă și numerele lor de telefon.

De asemenea, părinții care stau acasă cu cei mici, trebuie să știe că acesta este cel mai bun moment pentru a petrece timp de calitate cu ei. Iată o listă cu activitățile și jocurile pe care le poți face împreună cu micuțul tău.

Ultima oră

Comentariul meu

Publică