Înmormântări cu reguli stricte în cazul celor care mor de coronavirus - Prevederi ale protocolului special

Ministerul Sănătății a publicat un protocol special privind decesele pacienților infectați cu noul coronavirus. Sunt tratate ca și cazuri confirmate de COVID – 19 chiar și cazurile care sunt doar suspecte.

Protocolul special privind managementul în caz de deces al pacienţilor infectaţi cu noul coronavirus (SARS-CoV2), a fost publicat în Monitorul Oficial, pe data de 13 martie.

În cazurile confirmate de COVID – 19 nu se face autopsie

În cazurile spitalizate pentru care în perioada internării în unitatea sanitară se confirmă (reconfirmă) diagnosticul de infecţie cu noul coronavirus (SARS-CoV2), evoluţia fiind urmată de deces, autopsia anatomopatologică a cadavrului pentru a confirma/preciza sau completa diagnosticul clinic de deces deja confirmat prin analize de laborator (teste specifice) nu mai este necesară şi este de evitat din cauza riscurilor de transmitere a bolii infectocontagioase, posibile în condiţiile exercitării profesiei la personalul medical.

Cum se emite certificatul de deces

Certificatul medical constatator al decesului va fi completat şi eliberat de către medicul curant al pacientului din secţia de spital. Sunt permise autopsiile efectuate în scop ştiinţific conform protocolului de cercetare autorizat în cadrul fiecărei unităţi sanitare, cu respectarea măsurilor de protecţie prevăzute în prezentul protocol.

Suspiciunile de COVID -19 sunt tratate ca și cazurile confirmate

Decesul în unitatea sanitară cu paturi al persoanelor care au fost confirmate pozitiv pentru infecţia COVID-19 şi diagnosticul de deces cu infecţie cu noul coronavirus (SARS-CoV2) pot fi declarate cazuri medico-legale numai în anumite cazuri, când se va anunţa în cel mai scurt timp instituţia medico-legală competentă pentru dispunerea ridicării cadavrului şi efectuarea autopsiei medico-legale.

Protocolul se aplică în mod similar şi următoarelor cazuri de deces, acestea fiind considerate decese ale pacienţilor infectaţi cu noul coronavirus (SARS-CoV2), confirmate ca fiind pozitive, persoanelor aflate în izolare la domiciliu, aflate în evidenţa direcţiilor de sănătate publică și persoanelor aflate în carantină, aflate în evidenţa direcţiilor de sănătate publică şi a altor instituţii ale statului. În aceste situaţii, medicul de familie va elibera certificatul medical constatator al decesului, în baza fişei medicale a pacientului.

Protocolul vizează și persoanele internate în spital suspecte de infectare cu COVID-19, la care nu s-a efectuat testarea pentru confirmare. În această situaţie, certificatul medical constatator al decesului va putea fi completat şi eliberat de către medicul curant al pacientului din secţia de spital, dacă nu se dispune efectuarea autopsiei medico-legale.

În ceea ce priveşte identificarea persoanei la internare, pe perioada epidemiei, pacienţii confirmaţi SARS-CoV2 vor primi brăţară de identificare cu numele şi prenumele, completate lizibil şi verificate în baza documentului de identitate acolo unde există posibilitatea, dacă nu, documentul de identitate va fi obligatoriu fotocopiat, copia conformă cu originalul va fi semnată de un cadru medical şi inclusă în foaia de observaţie; în cazul decesului pacientului, în situaţia pierderii actului de identitate sau a imposibilităţii aparţinătorilor de a aduce actul de identitate în original, copia va fi folosită pentru întocmirea certificatului medical constatator al decesului.

Reguli pentru aparținători

Aparţinătorii vor fi informaţi telefonic de către unităţile sanitare în legătură cu cazurile severe/critice şi despre survenirea decesului. În cazul decesului se va indica prezentarea la spital pentru ridicarea decedatului în termen de 24 de ore de la deces, pentru aparţinătorii care locuiesc la o distanţă mai mică de 100 km de locul decesului şi de maximum 48 de ore dacă aceştia locuiesc la o distanţă mai mare de 100 km sau în situaţii speciale.

În situaţia în care în urma comunicării telefonice a acestor condiţii, aparţinătorul declară că nu se poate ocupa personal de formalităţile de declarare a decesului în termenul stabilit (este internat în spital, este în carantină/izolare la domiciliu, suferă de o afecţiune medicală gravă care îi împiedică deplasarea etc.), va fi îndrumat să trimită, pe e-mail, whatsapp, fax sau alt mijloc de comunicare la distanţă sau chiar printr-o persoană delegată, o declaraţie semnată pe propria răspundere, la care anexează actul său de identitate şi o delegaţie pentru o altă persoană sau un reprezentat al unei firme de pompe funebre care să efectueze identificarea şi să ridice decedatul.

Nu este permisă ieşirea aparţinătorului din izolare sau carantină pentru identificarea sau ridicarea decedatului.

Dacă aparţinătorul sau delegatul acestuia nu se prezintă în intervalul de timp prevăzut anterior, se va elibera certificatul medical constatator al decesului. În această situaţie, asistentul social sau o persoană delegată în acest sens din unitatea medicală va anunţa de urgenţă serviciul social de pe lângă primăria locală şi va declara decesul la oficiul de stare civilă.

Măsuri care privesc bolnavul infectat cu noul coronavirus, în cazul în care prezintă simptome severe de boală

În unitatea sanitară cu paturi, medicul curant sau un cadru medical desemnat de acesta va anunţa instituţia de medicină legală competentă, încă din timpul vieţii pacientului care prezintă semne severe de boală, dacă se încadrează în cazurile în care se dispune autopsia medico-legală.

În situaţia în care pacientul decedează şi există suspiciuni cu privire la decesul pacientului infectat cu noul coronavirus (SARS-CoV2) confirmat prin teste de laborator, altele decât decesul prin acţiunea bolii virale, se va anunţa în cel mai scurt timp instituţia medico-legală competentă şi organele judiciare pentru dispunerea ridicării cadavrului şi efectuarea autopsiei medico-legale.

Măsuri care privesc transportul decedatului din secţia de spital către morgă

Cadavrul persoanei decedate ca urmare a infecţiei COVID-19 confirmată prin teste de laborator fără leziuni traumatice nu se îmbălsămează. Va fi aşezat într-un sac impermeabil dublu şi ermetic închis cu fermoar şi va fi pulverizat cu produse biocide tip TP22 (pe bază de formol).

Cadavrul va fi depus la morga spitalului/instituţiei de medicină legală în aşteptarea derulării procedurilor specifice medicinei legale sau anatomiei patologice, respectiv a procedurilor de identificare.

Transportul cadavrului către morgă de la nivelul secţiei din unitatea sanitară în care s-a produs decesul se face în sac închis ermetic. Liftul şi targa prin care a fost asigurat transportul cadavrului din secţia unităţii sanitare până la frigiderul din morgă vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2 (de suprafeţe).

Măsuri care privesc personalul implicat în manipularea cadavrelor în incinta unităţii sanitare

Personalul care, potrivit atribuţiilor, manipulează cadavrul, îmbrăcămintea şi obiectele contaminate cu secreţii ale persoanei decedate şi transportă cadavrul către spaţiile special destinate va purta obligatoriu echipament individual de protecţie, după cum urmează: combinezon complet de protecţie din material impermeabil sau material neţesut rezistent la apă care prezintă şi protecţie pentru cap sau halat cu mâneci lungi impermeabile la apă şi bonetă, protectoare faciale: mască cu vizetă, măşti chirurgicale şi protectoare oculare, două rânduri de mănuşi latex, cizme de cauciuc care pot fi dezinfectate.

Măsuri care privesc aparţinătorii decedatului

Echipamentele individuale de protecţie pentru aparţinătorii decedatului care vor parcurge procedura de identificare a persoanei decedate vor fi asigurate cu titlu gratuit de către unitatea sanitară în care a fost internat pacientul.

Aparţinătorii decedatului care parcurg procedura de identificare a persoanei decedate vor purta obligatoriu echipament individual de protecţie – halat de unică folosinţă din material neţesut sau impermeabil, mască facială, botoşi (protecţii încălţăminte) și mănuşi.

Cel mult două persoane dintre aparţinătorii decedatului pot vedea cadavrul numai după ce îmbracă echipamentul individual de protecţie descris anterior. În caz de identificare pozitivă (potrivire) vor semna o declaraţie şi se va completa într-un registru special dedicat.

Personalul implicat în manipularea cadavrului pulverizează produse biocide de tip TP22 sau soluţie de formaldehidă peste cadavru, apoi îl introduce în doi saci rezistenţi de vinil, astfel: după fiecare introducere a cadavrului în sac se pulverizează produs biocid tip TP22 folosind un echipament de pulverizare fină, ulterior acesta se introduce în sicriu, urmând a se închide şi sigila capacul sicriului.

Familia sau reprezentanţii administraţiei publice locale (pentru cazurile sociale) sunt care vor pune la dispoziţie sicriul în care se pune cadavrul.

Din acest moment şi până la înhumare/incinerare sicriul va rămâne închis, fiind interzisă orice acţiune de deschidere a acestuia.

Înhumarea/Incinerarea se va efectua în cel mai scurt timp disponibil cu sicriul sigilat.

Măsuri care privesc transportul cadavrelor către instituţiile de medicină legală

Atunci când decesul s-a produs ca urmare a infecţiei COVID-19, angajaţii serviciilor funerare care preiau cadavrul de la domiciliu, unitatea sanitară în care a survenit decesul sau de la instituţia de medicină legală în vederea înhumării vor respecta întocmai aceleaşi dispoziţii ca şi orice alt transportator sau persoană care manipulează cadavrul, adică vor respecta aceleaşi măsuri de prevenire a transmiterii bolilor infectocontagioase şi vor fi îmbrăcaţi obligatoriu în echipamentele individuale de protecţie descrise anterior.

Angajaţii serviciilor funerare nu vor deschide capacul sicriului şi nu vor efectua manopere de cosmetizare sau de îmbălsămare asupra cadavrului contaminat în urma infecţiei cu noul coronavirus (SARS-CoV2).

Mijloacele de transport folosite pentru transportarea cadavrelor vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2, după fiecare transport.

 

 

 

 

 

Ultima oră

Comentariul meu