„Quartett”, cel mai nou spectacol al TNRS poate fi văzut în avanpremieră joi, 12 martie, și vineri, 13 martie.
Cel mai nou spectacol al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu, „Quartett”, de Heiner Müller, produs la secția germană, în viziunea scenică a tânărului regizor Hunor Horváth, ne aduce împreună în contextul apocaliptic al unui „salon înaintea Revoluției Franceze” sau al unui „buncăr după cel de-al Treilea Război Mondial”, alături de Marchiza de Merteuil și fostul ei iubit Vicontele de Valmont, personajele romanului epistolar „Legături primejdioase” de Choderlos de Laclos. Textul dă șansa, celor două personaje, interpretate pe rând de Emőke Boldizsár, Daniel Plier, Valentin Späth și Olga Török, unei ultime confruntări. Spectacolul, realizat în parteneriat cu Goethe Institut București și Forumul Cultural Austriac București, și susținut de IFA (Institutul pentru Relații Externe Germania), va fi prezentat în avanpremieră joi, 12 martie 2020, premiera urmând a avea loc vineri, 13 martie 2020, la TNRS – Sala Studio (Str. Emil Cioran. Nr. 1A)
Bărbat și femeie – o relicvă a unei lumi trecute
Într-un joc al travestiurilor ingenios orchestrat de Hunor Horváth, fiecare actor devine pe rând atât Marchiza de Merteuil, cât și Vicontele de Valmont, două personaje cu un caracter îndoielnic, care se bucură să distrugă pe rând, cu aroganță, totul în jurul lor, uzitând de un set de concepte morale interpretate chiar de ei. Nu au îndurare nici măcar față de propria persoană, oglindindu-și degradarea fizică unul în celălalt. Sexualitatea a devenit pentru ei un joc de putere în care domină pofta de distrugere. Pentru a putea, totuși, savura pasiunea reciprocă, încep un joc de roluri, în care Merteuil îi joacă pe Valmont și pe nepoata virgină, iar Valmont le joacă pe Merteuil și pe mătușa pioasă. Acest joc le permite să exploreze identitatea sexelor, trupurile, controlul și devotamentul, fără a-și strica reputația în fața lumii. O lume care deosebește doar conducătorii de supuși și care încurajează o bătălie între sexe din care nu va ieși niciun învingător. Cei patru actori se aventurează în piesa cu două personaje a lui Heiner Müller, pentru a analiza pasiunea, într-o lume în care corpurile au devenit politice și oamenii sunt captivi, în contextul unei lumi care a trecut deja prin numeroase declinuri.
Hunor Horváth (n. 1986) este unul dintre absolvenții promoției 2011 a instituției Athanor Akademie, Burghausen, din Germania, fapt care i-a permis să activeze în sectorul cinematografiei și teatrului încă din timpul studenției. Atât participarea la mai multe workshop-uri, cât și obținerea a două Masterate axate pe Managementul cultural și pe Artele Performative, în cadrul unor universități de prestigiu din Elveția, i-au permis să se specializeze și în Regie și Managementul de proiect cultural, colaborând cu diverse instituții din România, Germania și Elveția. În prezent, Hunor Horváth este Șeful Secției Germane din cadrul Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu, iar „Quartett” (după Heiner Müller) este primul proiect al naționalului sibian ce îi poartă semnătura.
„Cred că, în ziua de azi, teatrul ar trebui să reprezinte un loc al unei reflecții colective. Ne lipsesc locul și timpul pentru cele mai importante mecanisme care le permit societăților și oamenilor să dialogheze cu sinele și cu lumea. Încă de la prima lectură, am intuit că materia acestui text va vorbi despre eșecul valorilor noastre occidentale. Omenirea a fost la un moment dat plină de speranță, iar noi ne-am bucurat de ceea ce aduce cu sine lumea modernă. Progresul a fost plăcut, dar promisiunile nu au fost, din păcate, cu adevărat ținute. Valorile care au stabilizat cultura noastră sunt mai mult scopuri decât mijloace, arme pentru ego-urile noastre gonflate. Patriarhatul s-a manifestat prin intermediul economiei și a dus la tocirea capacității noastre de a empatiza. Conversațiile sunt cele care ne distrag atenția pentru o clipă de la conștientizarea că declinul nostru se apropie. În „Quartett”, bărbatul descoperă că este mai bine să fii femeie decât învingător. Femeia care a luptat întreaga-i viață împotriva acestui raport de putere îl otrăvește pe acest bărbat și rămâne singură. Adam și Eva au ajuns la final. Iar la final mai rămâne doar cancerul, ca un copil nenăscut care crește în noi. Dragostea ar fi fost forța care ar fi putut amâna distrugerea noastră. Și, totuși, ce urmează să se întâmple mai departe? Răspunsul la întrebarea aceasta rămâne la latitudinea fiecăruia dintre noi…”, spune Hunor Horváth, regizor.
Heiner Müller, reprezentant de vârf al dramaturgiei germane a secolului al XX-lea
Heiner Müller, dramaturg de origine germană, a trăit între anii (1929-1995). Începând cu anul 1950, se lansează în viața culturală germană, publicând articole de critică literară și activând ca editor pentru mai multe reviste de specialitate. În paralel cu scrisul, a lucrat și pentru radio și televiziune, devenind, mai apoi, dramaturg pentru Berliner Ensemble, visul său de o viață. La finalul anilor ’80, Heiner Müller începe să cocheteze și cu regia, rămânând în memoria tuturor cu „Hamlet”-ul său de opt ore, cu montarea operei wagneriene „Tristan și Isolda”, prezentată la Bayreuth, precum și cu adaptarea după Brecht a lui „Arturo Ui” care se mai joacă și în prezent, însumând peste 400 de reprezentații. În ciuda activității sale impresionante în toate aceste domenii ale culturii, Heiner Müller rămâne una dintre personalitățile marcante ale Europei secolului trecut mai ales datorită textelor sale dramatice care impresionează și azi prin profunzimea și complexitatea lor stilistică. Pe lângă „Cvartet” (una dintre cele mai ermetice și provocatoare piese ale sale), Heiner Müller a mai scris: „Zehn Tage, die die Welt erschütterten”, „Die Korrektur”, „Der Lohndrücker”, „Die Umsiedlerin”, ”Mauser”.