Ce este bieleta antiruliu si cum ține ea mașina pe asfalt

Înainte de a vorbi despre bieleta antiruliu trebuie să spunem prima dată ce înseamnă ruliul. Ruliul reprezintă mișcarea automobilului în jurul axului său longitudinal sau mai pe înțelesul tuturor, atunci când mașina se leagănă stânga-dreapta. Astfel, bieleta antiruliu este o parte componentă importantă a suspensiei mașinii care leagă bara stabilizatoare de amortizorul mașinii.

Ce anume face bieleta antiruliu, rolul ei în a stabiliza mașina

Bieleta antiruliu lasă amortizorul să se miște în voie, însă doar până când bieleta este întinsă la maximum. În acel moment de forțare totală, bileta antiruliu va trage de amortizor și de bara stabilizatoare în același timp, ținând astfel roțile pe sol și centrul de greutate al oricărei mașini mai jos. Bara stabilizatoare, trebuie să precizăm acest fapt, este o bară alcătuită din metal cu forme si structuri diferite, fiind prinsă de obicei în două puncte de puntea mașinii sau de șasiu prin intermediul a două bucșe de cauciuc. Rolul bieletei antiruliu este de a ține permanent garda mașinii paralelă cu solul.  O funcție foarte importantă, fără de care nu am putea conduce mașinile în siguranță. Practic, fără această bieletă, orice mașină ar risca dezmembrarea la o viteză mai mare, la un viraj, la o frână sau la o banală schimbare de direcție.

Când trebuie schimbată bieleta antiruliu

Orice șofer poate verifica singur bieleta antiruliu, manevrând volanul la maxim pe loc iar apoi verificând bieleta la ambele capete. Bieleta trebuie verificată să nu se miște în punctele de prindere cu bara stabilizatoare sau amortizorul. În orice caz, dacă în curbe mașina nu mai este la fel de stabilă ca la început și lasă senzația că se apleacă în viraje, se poate merge la un service auto pentru ca acesta să poată efectua o inspecție mai amănunțită pentru că nu oricine se pricepe sau are la dispoziție chei dinamomanentrice . Schimbarea bieletei antiruliu se va face doar dacă mecanicul va menționa în mod expres acest lucru.

Bieleta antiruliu trebuie verificată la timp. Aceasta se uzează mai repede pe drumurile din România dar și atunci când stilul de condus al șoferului este unul prea agresiv sau prea sportiv. Semnele de uzură ale bieletelor nu sunt așa vizibile și evidente cum ne-am dori, pentru a ști exact când să le schimbăm. Cel mult putem auzi un zgomot specific, o troncăneală, dar ar trebui să fim șoferi foarte experimentați pentru a distinge corect sunetul și a identifica cauza specifică.

În loc de concluzie, putem fi de acord cu faptul că bieleta antiruliu este un component de bază al oricărei mașini, despre care este bine ca toți șoferii să cunoască măcar aceste câteva informații de bază, pentru a putea preântâmpina din timp orice posibilă problemă de natură tehnică. Firește, contează mult și marca producătorului mașinii, durata de rulare și drumurile străbătute. O bieletă antiruliu nouă și funcțională înseamnă întotdeauna liniște și siguranță atât pentru șoferii participanți la trafic cât și pentru ceilalți călători din interiorul mașinilor sau chiar pentru pietoni.

Ultima oră

Participă la discuție

1 Commentariu

Publică

  1. „ Practic, fără această bieletă, orice mașină ar risca dezmembrarea la o viteză mai mare, la un viraj, la o frână sau la o banală schimbare de direcție.„. Fals. Bieleta antiruliu impiedica rasturnarea pe lateral a masinii in curbe. Limiteaza inclinarea pe laterala, atunci cand virezi. Nu se verifica cu rotile virate pentru ca atunci sunt tensionate de bara stabilizatoare..si nu poti sa simti jocul in articulatii. Poti sa verifici tragan de articulatiile ei dar cu rotile drepte, cand bara stabilizatoare nu le tensioneaza.