Prima zi de școală și euforia reîntâlnirii cu colegii au trecut, iar de acum elevii se concentrează pe orele de curs și pe materiile care îi interesează. Asta își doresc ei, dar de cele mai multe ori în contradicție cu presiunea pusă de părinți care ”vânează” note mari și performanțe la absolut toate materiile. Lucru extrem de greșit, spun psihologii.
Psihologul Eduard Puiu recomandă părinților să fie foarte atenți la aptitudinile copiilor, să își dea seama spre ce domeniu sunt înclinați și acolo să marșeze. ”Începerea noului an școlar sosește de fiecare dată cu emoții frumoase și cu obiective atât pentru copii cât și pentru părinții acestora! Și pentru că ne dorim rezultate școlare, poate ar fi bine sa aplicăm un stil corect de educație fără a împovăra copiii cu presiunea notelor, a meditațiilor și activităților cu duiumul. Astfel părintele trebuie să știe în primul rând că este important efortul depus de propriul copil pentru o anumită materie și abia după aceea nota sau media obținută”, spune psihologul.
Marea majoritate a părinților este supra competitivă, iar presiunea pusă pe copil începe încă înainte de a merge la grădiniță. Mamele sunt cele care se întrec în reușitele copiilor- care știe literele, care știe să numere în engleză, care își poate scrie numele înainte de a-l pronunța corect. Acest comportament se ”prelungește” și în anii școlii. Copilul lor trebuie să fie cel mai bun, să primească mereu laudele profesorilor, să fie premiant și deci, să îi depășească pe colegii lui. Nimic mai greșit, spune psihologul Eduard Puiu, pentru că acest gen de presiune se va resimți negativ în viitor. ”Acest lucru le va antrena creierul sa fie setat doar pe rezultate și atunci când acestea nu se vor realiza, vor crea profundă nefericire. Întrebarea cheie pentru astfel de părinți ar fi dacă ei cred că toți oamenii fericiți din lumea asta au fost premianți cu coroniță? Până la urmă primii care ar trebui să se autoeduce sunt părinții și dacă acest lucru li se pare facil, atunci pot avea pretenții și de la proprii copii”, este sfatul psihologului.
Părinții ar trebui să găsească o altă motivație pentru a-și îndrepta copiii către performanță și nicidecum comparându-i cu colegii lor sau chiar cu ei înșiși. ”Comunicarea cu ei este extrem de importantă și ar fi bine să renunțe la textele de tip motivațional-comunist, cu exemple din propria copilărie, fiindcă lucrurile nu mai seamănă deloc! În aceeași ordine de idei, ineficiente sunt și comparațiile cu alți colegi, pregătirile fără sens la multe materii sau activitățile extrașcolare alese de părinți și neîmpărtășite de copii”, spune psihologul Eduard Puiu.
”Cheia” rezultatelor școlare bune ale unui elev stă de fapt în ceea ce părinți au semănat până în clasa I. Adică drumul pe care l-au ales împreună, aptitudinile descoperite ale copilului și energia îndreptată într-acolo și nu în ultimul rând comunicarea și ascultarea copilului. ”Ca sa poți da un sens educației trebuie să afli de la el ce își dorește să facă prin intermediul celor învățate la școală…Și motivația pentru a învățat trebuie cultivată în timp nu „injectată” la început de septembrie”, spune psihologul Eduard Puiu.