cum pierd creta și buretele lupta cu tablele inteligente

A devenit o obișnuință ca, an de an, multe școli românești să înceapă anul cu diverse probleme, printre schele și construcții, cu elevi fără manuale sau fără încălzire în calorifere sau sobe. Și totuși, există și școli românești unde lucrurile au evoluat îmbucurător și printre altele, profesorii au început să predea cu ajutorul tablelor inteligente, magnetice, de scris cu marker.

Școala românească, precum întreaga societate românească, a evoluat mai greu și mai lent după 1990. Cu toții ne amintim de tablele școlare tradiționale, pe care se scria cu cretă și se ștergea cu buretele. În școala tradițională românească, atât profesorii, cât și elevii, foloseau cu măiestrie creta, dezvoltându-și continuu simțul estetic, capacitatea vizuală și atenția grafică, pe lângă informațiile și cunoștințele pe care scrisul cu creta le aducea. Generații întregi s-au format astfel, uzul cretei pe tablele negre devenind astfel o abilitate obișnuită, precum mersul pe bicicletă. Este greu să-i dezobișnuiești pe oameni de acest obicei împământenit, însă tehnologia modernă oferă alternative care pot fi mai bune pentru unii, pentru cei mai deschiși și receptivi la nou.

Tehnologia modernă, cea care folosește table inteligente, îi ajută atât pe profesori cât și pe elevi. Profesorilor le ușurează munca pentru că se pot instala diverse aplicații care ajută grafic la reținerea mai ușoară a informațiilor și la înțelegerea problemelor de către elevi. Elevii sunt în general mult mai atrași de tabletele inteligente, de laptop-uri, de proiectoare și de tehnologia IT, în general. La unele școli, e drept mai puține, sunt elevi care nu au folosit niciodată creta, ci doar markere cu carioci sau doar mouse-ul și tastatura. Mulți dintre elevi, mari sau mai mici, folosesc deja cu succes în munca lor zilnică documente word, pdf, power point sau excel, adevărate mistere pentru părinții unora dintre ei.

Din experiența de până acum, putem spune că va mai dura până ce tehnologia nouă va acapara 100% din piața educațională. Până la urmă, poate e mai bine să se mențină, măcar la unele școli, vechile echipamente. Copiii pot folosi acasă sau în paralel și tehnologiile moderne, care le ușurează și le înfrumusețează viața dar le și aduc pericolul dependenței totale de ele. Trebuie să înțelegem cu toții că tehnologia este utila, pragmatică, frumoasă dar este menită doar să ne ajute, nu să ne înlocuiască cu totul abilitățile umane uzuale.

Ultima oră

Comentariul meu