Media elevilor sibieni care au obținut sub nota 5 la Evaluarea Națională este cam aceeași față de anul trecut când procentul a fost de 23,19. Anul acesta este puțin mai mare- 24,32%. Dar, la acest examen s-au prezentat cu peste 100 de elevi mai mult față de anul trecut. Oricum, peste 20% este un procentaj destul de mare al eșecului. Cum ar trebui însă abordată această problemă în viitor?
Psihologic vorbind, acești copii resimt eșecul la fel ca oricine altcineva. ”Elevii care au obținut rezultate slabe percep examenul ca pe un eșec, indiferent de opinia sau de cearta părinților. Nu ajuta cu nimic să pui sare pe rană, ci mai departe să vezi unde a greșit și ce este de făcut mai departe”, spune psihologul Eduard Puiu.
Acesta este de părere că vorbind de o masă de copii cu note foarte mici- 24% dintre elevii sibieni- vorbim despre o reflecție atât a sistemului educațional, cât și a felului în care au fost educați. ”Prin aceste rezultate culegem rodul unui sistem pe care îl girăm. Dar, la fel de important este ca părinții acestor copii să facă o analiză a ceea ce s-a întâmplat. Nu s-a ajuns la aceste rezultate din senin. Ar trebui să analizeze problema- a fost una de motivare, de educație, de control, pentru că până aproximativ la vârsta liceului educația în acest sens estre primordială”, explică psihologul.
Chiar dacă acești copii nu au obținut note mulțumitoare, ei pot fi ”recuperați”. ”Cu ajutorul părinților, pentru că tot aici revenim, acești copii pot fi motivați. Pot fi ajutați să înțeleagă cauza acestor rezultate, asta după ce au înțeles părinții, apoi pot fi modelați în așa fel încât să se îndrepte către școală. Dar, intervine aici și sistemul de învățământ despre care doar vorbim, constatăm și nu facem nimic altceva, iar asta nu va ajuta în niciun fel la schimbare”, spune Eduard Puiu.