spectacolele de care toți copiii s-au îndrăgostit la sibiu - bolivianul diego aramburo dezvăluie ”rețeta” succesului

La Teatrul Gong a avut loc premiera spectacolului Frankenstein. Este regizată de bolivianul Diego Aramburo care a scris și textul piesei. Chiar dacă mulți părinți ar spune că Frankenstein nu este poate o temă pentru cei mici, regizorul îi contrazice. Este pentru cei mici pentru că arta trebuie să îi provoace să își pună întrebări, trebuie să le arate lumea așa cum e, să îi învețe să deslușească sentimente și informații cu care se întâlnesc zilnic, dar pentru care nu sunt pregătiți. Bolivianul vede arta teatrală dedicate celor mici altfel decât am fost învățați, o vede ca pe o provocare necesară.

CITIȚI AICI DESPRE FRANKENSTEIN, PIESA DE ȘA TEATRUL GONG

Invitat de Gong
Diego Aramburo nu este la prima colaborare cu Teatrul Gong. A ajuns aici la invitația reprezentanților teatrului după ce au văzut o piesă regizată de el în Germania. ”Sunt a doua oară aici. Prima data, acum vreun an și ceva, am regizat Scufița Roșie. De atunci probabil publicul și-a dat seama că nu sunt un regizor tipic. Văd altfel arta, teatrul în special. Nu este doar o posibilitate de distracție, trebuie să fie o metodă de educare, mai ales în timpurile acestea”, spune Diego.

Regizorul a venit la Sibiu pentru o nouă piesă – Frankenstein. ”Acest spectacol este despre două femei. Mary e prima. Ea creează viață sub forma unei fete foarte tinere. Ea e cea de a doua femeie, protagonista, în cazul acesta: creația lui Mary. Cartea originală, la fel ca versiunea noastră de aici, e și ea despre consecințele actului de a crea, da, dar ambele sunt mai mult despre paradoxul fricii noaste de orice și oricine este diferit. Și ambele sunt, în mare, despre cum e să crești înconjurat de pericolele societății”, spune Diego Aramburo.

spectacolele de care toți copiii s-au îndrăgostit la sibiu - bolivianul diego aramburo dezvăluie ”rețeta” succesului

Un regizor ”altfel”
Diego Aramburo a regizat piese în mai toată lumea – din Bolivia în Canada, în America, țări din Europa și România, la Sibiu. Peste tot însă și-a dus crezul: acela că orice formă de artă trebuie, de data aceasta chiar trebuie, spune el, să provoace. ”Este necesar ca o piesă de teatru să te facă să îți pui întrebări. Și copiii nu trebuie excluși. Ei sunt viitorul, ei trebuie pregătiți. Au de-a face cu sentimente negative, cu oameni care dispar, au contact cu moartea. Prin teatru se pot șlefui aceste gânduri, cei mici pot fi pregătiți, pentru că li se arată sub o altă formă aspect ale vieții”, este de părere regizorul.

Una din piesele regizate de Diego în Argentina era inițial dedicată copiilor de peste 10 ani. ”Piesa era despre o dragoste romantică, dar cu final nefericit. ”După ce am văzut că cei mici au fost extreme de receptivi, de deschiși și că pot înțelege lucrurile am coborât media de vârstă la opt ani. Societatea are nevoie în acest moment de astfel de abordări. Teatrul este o metodă de a șlefui copiii, de a-i pregăti pentru viață. Atunci când ies de la o piesă e bine dacă își pun întrebări, dacă sunt curioși, dacă sunt nedumeriți asupra unui aspect, pentru că asta îi va determina să caute răspunsuri, soluții”, spune Diego.

Diferențe culturale
Diego spune că diferențele de cultură între popoare se văd încă de la micii spectator. ”Am observat diferențe. De exemplu, copiii din Bolivia vorbesc doar dacă sunt întrebați, cei din Canada discută foarte mult despre piesă, dar numai după ce se termină. Copiii din România sunt dezinvolți, comentează mult și în timpul piesei. La ”Scufița Roșie” îmi amintesc că un băiețel și o fetiță se certau în timpul piesei despre subiect, cine e de vină și cine nu. A fost amuzant”, povestește regizorul.

spectacolele de care toți copiii s-au îndrăgostit la sibiu - bolivianul diego aramburo dezvăluie ”rețeta” succesului

Diego nu regizează doar piese pentru copii, ci și pentru adulți. ”Spectacolele pentru copii le consider mai provocatoare, pentru că prin intermediul lor pot ajuta la pregătirea pentru viitor a celor mici. Reacțiile lor sunt bune, chiar dacă nu sunt plăcute, sunt autentice. Faptul că reacționează la această formă de artă este foarte important. Asta înseamnă că învață să aibă părei, să aibă curaj să le exprime. Societatea are acum nevoie de asta. Reinterpretarea textelor vechi e necesară pentru că situația actuală o cere. Iar părinții nu ar trebui să fie îngrijorați pentru ce văd copiii la teatru. Când îi lasă la televizor nu sunt îngrijorați…”, este de părere Diego.

Spectacolele regizate de Diego Aramburo la Sibiu pot fi considerate deschizătoare de drumuri- drumurile celor mici către răspunsuri, dar mai întâi către întrebările pe care ar fi bine să și le pună. Așa că dacă vor vedea o ”Scufiță Roșie” altfel sau ”Frankenstein” nu e de speriat, e chiar de bine.

Ultima oră

Comentariul meu