Autostrada Sibiu- Pitești, cel mai important proiect de infrastructură bate pasul pe loc. Și asta din cauza faptului că la doi ani de la lansarea licitației, tronsonul cinci, cel dinspre Pitești, nu are încă un constructor, scrie economica.net
Italienii de la Astaldi şi asocierea China Railway 14-th Bureau Co Ltd – Viaponte Rom au depus din nou contestaţii la licitaţia pentru proiectarea şi execuţia secţiunii 5 Curtea de Argeş – Piteşti din Autostrada Sibiu – Piteşti.
Cele două contestaţii au fost înregistrate pe 20 mai la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).
Între timp, şi la Curtea de Apel Bucureşti se judecă un dosar privind acest lot, cu aceiaşi protagonişti.
Ce vor italienii?
În contestaţia din 20 mai, italienii de la Astaldi sunt nemuţumiţi de faptul că le-a fost refuzată înlocuirea subcontractantului UTI cu alt subcontractant.
Ei cer Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să accepte înlocuirea UTI cu subcontractantul Elektra Invest. Italienii se tem că, dacă ar rămâne cu UTI, ar putea fi excluşi din licitaţie din cauza datoriilor pe care le-ar avea acest subcontractant.
Chinezii, plasaţi pe primul loc, eliminaţi din nou din licitaţie
Reprimiţi în licitaţie, după ce contestaţia lor a fost admisă de CNSC pe 2 aprilie, chinezii au fost excluşi iar pe 5 mai, pe acelaşi motiv. Şi anume: partenerul lor din asociere, proiectantul Viaponte Rom, ar avea certificat negativ de pe urma asocierii cu italienii de la Maltauro (ICM). Acestui constructor i-a fost reziliat contractul pentru tronsonul Nădăşelu – Mihăieşti din Autostrada Transilvania, din cauza neîndeplinirii obligaţiilor contractuale.
În apărarea sa, proiectantul asociat acum cu chinezii susţine că participarea Viaponte Rom în contractul cu italienii a fost inexistentă. Mai mult, CNAIR i-ar fi sancţionat încă din 2017 pe italienii de la Maltauro pentru înlocuirea reprezentantului Viaponte Rom din poziţia de coordonator al proiectării.
De asemenea, CNAIR a atribuit Viaponte Rom chiar la finele anului trecut un contract pentru proiectarea reconfigurării unei intersecţii de pe Centura Capitalei.
Avocaţii Viaponte Rom mai spun că oferta consorţiului condus de chinezi se afla pe primul loc înainte de noua excludere.
Partenerul chinezilor mai vorbeşte în contestaţie şi despre „situaţia financiară gravă a ofertantului de pe locul 2”, respectiv rivalii de la Astaldi.
Doi se ceartă, al treilea câştigă?
Pe lângă contestaţiile depuse separat la CNSC de către italieni şi chinezi, mai există un dosar la Curtea de Apel Bucureşti prin care Astaldi contesta reprimirea chinezilor în licitaţie.
Rămâne de văzut cum se va termina lupta dintre Astaldi şi chinezi. O altă variantă posibilă ar fi ca ambii combatanţi să fie excluşi din licitaţie şi să câştige ofertantul de pe locul 3, italienii de la Impresa Pizzarotti.
Secțiunea 5 din Autostrada Sibiu – Piteşti este amplasată în județul Argeș, are o lungime de 30,35 km. Traseul acesteia va începe în zona localităţii Curtea de Argeș și va continua paralel cu râul Argeș, până la actuala centură a Municipiului Pitești.
În octombrie 2017, CNAIR a primit opt oferte pentru secțiunea dintre Curtea de Argeș și Pitești (km 92+600 – 122+950), valoarea contractului pus la bătaie de Transporturi fiind de 1,83 miliarde de lei, fară TVA.
Autostrada Sibiu – Piteşti va avea o lungime de 123 kilometri şi va fi împărţită în cinci loturi, Sibiu – Boiţa, Boiţa – Cornetu, Cornetu – Tigveni, Tigveni – Curtea de Argeş şi Curtea de Argeş – Piteşti, va avea opt noduri rutiere şi nouă tuneluri.
Autostrada Sibiu – Piteşti este o parte importantă a Coridorului 4 Pan-European, care traversează ţara de la vest la est. Aceasta este cerută şi de către Dacia – Renault, cel mai mare exportator al României.
chinezii sint cei mai potriviti sa construiasca autostrada ,nu italienii !