Un rege hâtru cu tendințe bipolare, o regină romanțioasă pseudo-poetă, un principe capricios cu alură de fante, o suită de aghiotanți servili și obtuzi, o tânără taciturnă, încarnarea purității, sunt personajele celei mai noi premiere a naționalului sibian: „Yvonne”, un spectacol de Botond Nagy.
Spectacolul are la bază piesa lui Witold Gombrowicz, „Ivona, Principesa Burgundiei”, un text tragicomic, o metaforă cinică despre superficialitatea normelor sociale care capitulează în fața formelor fără fond ale lumii contemporane. Spectacolul va avea premiera la scena mare a naționalului sibian, sâmbătă, 18 mai 2019, de la ora 19:00. Următoarele reprezentații vor avea loc în data de 30 mai 2019, respectiv în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, în data de 19 iunie 2019.
„Când mă gândesc la textul lui Gombrowicz, îmi aduc aminte de o imagine din copilărie. Ne jucam ascunselea, iar eu m-am ascuns sub un tobogan. Un 4×4 negru s-a oprit în apropiere, s-au dat jos niște bărbați, au sărit gardul locului de joacă, stăteau nemișcați și zâmbeau. M-au rugat să mă urc sus pe tobogan și să mă dau jos. Am întrebat de ce. Zâmbeau și-mi spuneau că vor să vadă cum mă dau pe tobogan. Am fugit, dar, de atunci, am mașina 4×4 neagră în spatele meu. În „Yvonne”, vorbesc despre o lume neomenesc de utopică, unde umanul și umanoidul încearcă să supraviețuiască, să lupte pentru a rămâne în mijlocul cercului. Pentru a rămâne în mijlocul centrului. Dar acest centru are voința sa liberă, este intangibil, este un fenomen metafizic, imprevizibil născut din manipulare și cruzime „calitățile” umane de bază, astăzi. Pentru aceste personaje fiecare clipă este o clipă de așteptare, de stand by, de atenție continuă, pentru a rămâne în cerc. În centru. Pe culmile brutalității, unde deja suntem, după al șaptelea cerc al infernului, în acest univers infinit, fără colțuri și unghiuri, în acest spațiu continuu este imposibil să te ascunzi. Te vor găsi și vor eviscera, spinteca tot ce iubești, sau tot ce crezi că poți să iubești. Acesta este apogeul ireversibil al fricii, unde mamele și tații găsesc doar paranoia viselor imposibile și naive. Un punct culminant, unde ne macină doar o singură întrebare: „Cum va fi descompunerea noastră?” Regele Ignațiu spune la un moment dat, că ”Omul mai întâi și-o îngăduie pentru el însuși, iar după aceea este nevoit deja să i-o îngăduie oricui” Dar ce ne îngăduim noi, dincolo de visele noastre? Îngenunchind în fața traumelor noastre, ce este ceea ce ne permitem pentru noi înșine?”
Botond Nagy, regizor
Botond Nagy (n. 1976) s-a născut în Brașov și a terminat studiile la Universitatea de Artă din Târgu-Mureș în clasa lui Bocsárdi László. Citat de către lumea teatrală autohtonă și din Ungaria, ca fiind copilul teribil al generației sale, Botond Nagy este premiat la festivaluri atât în țară, cât și în Ungaria. În noiembrie 2018 a fost unul dintre participanții la Atena, în Grecia, la masterclass-ul susținut de Andrew Visnevki. Semnează spectacolele la teatre importante din țară, atât din zona de stat, cât și cel independent, precum: Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, Teatrul Tamási Áron din Sfântu Gheorghe, Reactor de Creație și Experiment, Teatrul Figura Studio și acum Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu. Show-urile lui încearcă să reinterpreteze, să răstoarne din rădăcini formele teatrale bine definite și să arate cât mai crud posibil epoca în care existăm. Sunt instalații tehno-poetice asemănătoare unor clipuri video, care sunt construite pe niște țesături emoționale bine gândite. Spectacolele lui Botond Nagy nu sunt confortabile, așteaptă o atitudine de recepție specială din partea spectatorilor. „Yvonne” este a doua montare a lui Botond Nagy pe scena naționalului sibian, după „Hedda Gabler”.
Witold Gombrowicz (1904-1969) este unul dintre romancierii și dramaturgii polonezi marcanți ai literaturii europene, fiind considerat un precursor al teatrului absurdului. Scrierile sale sunt adesea imagini grotești ale societății contemporane, fapt care a atras antipatia conaționalilor săi. În ciuda acestei receptări negative ori a contextului sociopolitic delicat specific celui de-Al Doilea Război Mondial, activitatea lui Witold Gombrowicz a fost prolifică, publicând romane incisive, precum Pornografia sau Cosmos, ori piese de teatru debordând de cinism, precum Ivona, Principesa Burgundiei. Talentul său remarcabil a fost, cu adevărat, apreciat în perioada postbelică, fiind unul dintre cei mai populari dramaturgi ai secolului XX.
Caseta artistică a spectacolului „Yvonne”
Un spectacol de Botond Nagy după piesa „Ivona, Principesa Burgundiei” de Witold Gombrowicz
Scenografia: Andreea Săndulescu
Adaptare Scenică: Kali Ágnes, Botond Nagy, Boldizsár Emőke, Flavia Pătrășcoiu
Dramaturgia: Kali Ágnes
Muzica & Sound design: Kónya-Ütő Bence
Visuals: Rancz András
Lighting design: Erőss László
Coregrafie: Judith State
Asistenți regie: Flavia Pătrășcoiu, Cristina Blaga
Consultant artistic: Hunor Horvath
DISTRIBUȚIE:
Fabiola Petri (Yvonne), Daniel Bucher (Regele Ignațiu), Emőke Boldizsár (Regina
Margareta), Iustinian Turcu (Principele Filip, moștenitorul tronului), Valentin Spaeth (Șambelanul), Ali Deac (Chiril, un prieten de-al prințului), Anca Cipariu (Iza, o doamnă de la curte), Daniel Plier (voyeur-ul), Ioan Paraschiv (Ciprian), Johanna Adam, Codruța Vasiu (mătușile Ivonei), Liviu Vlad (Innozenz), Ștefan Tunsoiu (Valentin), Ioana Cosma, Gabriela Pârlițeanu, Cristina Blaga (Lady Gorgones).
Spectacol prezentat în limba germană, cu traducere în limba română și engleză.
Informații pe larg despre spectacolele și evenimentele Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și bilete, pe site-ul oficial al teatrului: www.tnrs.ro/program. Biletele achiziționate online, de pe site-ul teatrului, au aceleași prețuri ca în agenția teatrală.