Sistemul de predare al țărilor nordice prinde din ce în ce mai tare și la noi. Școala Finlandeză din Sibiu are zeci de elevi, iar acum o grădiniță construită pe același sistem se va deschide la Sibiel. Conceptul este unul total nou pentru noi, dar cu foarte bune rezultate deja în Finlanda, Danemarca și Germania. Copiii sunt educați în concordanță cu natura, 90 la sută din timpul alocat grădiniței este petrecut afară, în pădure. Pentru un astfel de sistem și ceea ce presupune el și părinții trebuie să fie extrem de deschiși, pentru că cei mici au posibilitatea chiar să facă ”baie” în noroi.
Respectul față de natură
Grădinița Bergman, cu predare 100% în limba germană, este una total atipică față de sistemul clasic de învățământ preșcolar. ”Se are în vedere dezvoltarea copiilor din toate punctele de vedere, iar pentru ca acest proces să fie complet cel mai bine se realizează în natură. Conectarea la tot ce înseamnă natură este extrem de important. Astfel, petrecând mai tot timpul în aer liber, copiii vor învăța să respecte natura, să o înțeleagă și să o conserve”, spune Oana Suciu, cea care a a dus conceptul la Sibiu.
Grădinița se află la Sibiel, în imediata apropiere a unei păduri de mesteceni și a unei livezi. ”Pentru că acesta este conceptul, de grădiniță în pădure, copiii o să meargă trei zile pe săptămână în pădurea din apropierea Sibiului, cu căruțele. O zi o să o petreacă în livadă și una în pădurea de mesteceni de lângă grădiniță. În interior stau pentru masă și somn, restul timpului se petrece în aer liber, indiferent de vremea de afară. Nu o să iasă dacă vântul va bate cu peste 25 de kilometri la oră, iar aici este vorba despre securitate. În rest, indiferent că plouă, că e ceață, că sunt -10 grade, copiii ies afară”, spune Oana.
Activități fără jucării
Faptul că cei mici se joacă în aer liber înseamnă că sunt încurajați să se joace cu ceea ce găsesc în pădure. ”La noi copiii nu au jucării. Astfel le este încurajată imaginația. Își fac jucării sau se joacă cu lemne, pietre, frunze. Un exemplu e acest fel este că se dăm cratițe, bucăți de lemn de diferite dimensiuni, iar ei trebuie să gătească ceva cu ele. Astfel își imaginează că o bucată e un morcov, una o felie de pâine…Imaginația lor zburdă în acest fel”, explică Oana Suciu.
CITIȚI ȘI: Cel mai nonconformist bărbat educator din Sibiu – Dan Câmpean ”crește” copii după metode ca în Finlanda
În același sistem copiii vor fi învățați respectul față de unelte și meserii. ”O să le dăm cuie și ciocănele. Cu cuțitul o să taie bucățele de lemn, astfel le vom explica ce înseamnă munca, meseria și uneltele care te ajută să faci asta. Evident că toate aceste activități se desfășoară sub supravegherea educatorilor”, spune Oana.
Mai mult, în curtea grădiniței este amenajată o groapă cu lut, în care copiii se pot juca în voie. ”Dacă vor se pot juca în această groapă sau în noroi. Avem dușuri, se curăță. Important este să facă ce își doresc și să li se dezvolte imaginația. În interior avem o sală unde pot să coloreze unde vor ei. Pe pereți, pe jos… La ieșire însă vor ști că trebuie să se curețe, să arunce apa de la acuarele, să pună șorțul la spălat”, spune Oana Suciu.
Independenți și autonomi
Explorarea mediului înconjurător și faptul că cei mici sunt încurajați să se descurce singuri în natură le dezvoltă simțul autonomiei și le inspiră faptul că pot fi independenți, ceea ce le dă o enormă încredere în sine. ”Astfel se dezvoltă și partea emoțională, iar copiii vor crește echilibrați din acest punct de vedere. La fel, la masă, câte doi dintre copiii mai mari vor așeza masa și o vor strânge. Toți copiii își vor duce farfuriile la spălat și le vor goli de resturi. Mergem pe principiul de a nu face pentru copil ceea ce poate face singur”, spune Oana.
În tot acest proces copiii sunt supravegheați de educatori (unul dintre ei va fi cel mai nonconformist educator din Sibiu, Dan Câmpean), de un biolog și un psihopedagog. ”Grupele sunt mici, tocmai pentru a acorda atenție fiecărui copil în parte. Grupele de 2- 3 ani sunt formate din 8 copii și doi educatori, iar cele cu copii mai mari din 12 copii cu un educator dedicat, la care se adaugă biologul și psihopedagogul. Activitatea biologului este foarte importantă, pentru că îi însoțește pe copii mereu. Le explică ce văd în pădure, pomii, animalele, fructele, absolut tot”, spune Oana Suciu.
Mâncare bio
Și dacă sistemul de predare și întreg conceptul grădiniței este unul îndreptat către natural și natură, nici alimentația copiilor nu ar fi putut fi altfel. ”Dimineața o să aibă un bufet de unde pot alege ouă și brânză pe care le luăm de la producătorii din sat, iaurt, musli, nuci de tot felul. Faptul că e bufet, din nou, îi încurajează pe ei să se descurce, să aleagă ce își doresc. Apoi la amiază avem catering de la un restaurant vegan. La trezire au fructe și ceva gustări pe care le fac cei care au chef împreună cu ”Mama Grădi”, așa îi spunem noi doamnei care este în permanență acolo. Ei le prepară, apoi le servesc celorlalți”, spune Oana.
Și pe același principiu de bio și natural, la vară în curtea grădiniței se vor cultiva legume și fructe și se vor crește animale. ”Vom avea porci de guineea, găini, iepuri. Copiii, pe rând, vor face curat la animale, le vor hrăni, vor avea grijă de straturi”, spune Oana
Explorare, libertate
Scopul acestui sistem de educație este acela de a crește niște copii activi, curioși, sănătoși, independenți. ”Vrem să se dezvolte ca niște oameni buni, pentru că va fi încurajată ajutorarea între ei. Părinții vor veni o dată pe lună și vor discuta cu psihologul lucruri pe care le-au observat la copii. Ne dorim ca ceea ce se întâmplă în grădiniță să se continue și acasă, să existe un limbaj comun”, explică Oana Suciu.
Copiii vor fi duși și aduși de la Sibiel cu un microbuz special pentru transport copii. Activitatea va începe în luna mai și mai sunt câteva locuri libere.