Sibiul este recunoscut acum ca fiind unul din orașele țării cu cea mai bogată activitate culturală. Nu există final de săptămână fără vreun eveniment, iar marile festivaluri au dus renumele orașului în toată lumea. Explozia culturală se datorează în mare parte lui Ovidiu Dragoman, directorul Casei de Cultură a Municipiului Sibiu. El este omul care a pus pe picioare un instrument financiar care a dat posibilitatea organizării acestor evenimente.
Director de 22 de ani
Ovidiu Dragoman este directorul Casei de Cultură a Municipiului Sibiu de 22 de ani, adică din 1997. A ocupat acest post după ce și-a dat demisia din mediul privat, unde câștiga mult mai mult. Dar, după cum spune el, banii nu sunt totul. ”Lucram ca director la o companie aviatică privată care desfășura zboruri Sibiu Munchen. Aveam salariul pe atunci 5.000 de mărci, dar pentru banii ăștia eram mereu plecat. Pe lună stăteam acasă un weekend, în rest eram mereu în deplasări, ședințe…Am considerat la un moment dat că trebuie și îmi doresc să petrec mai mult timp cu familia, să văd copiii crescând. Așa că mi-am dat demisia”, își amintește Ovidiu Dragoman.
Pentru o perioadă scurtă Ovidiu Dragoman a preda coregrafie la Liceul de Artă, iar apoi a fost scos la concurs postul de director la Casa de Cultură a Municipiului. ”Am participat la concurs, am fost 8 candidați și s-a întâmplat ca eu să iau postul. De atunci clădesc aici”, spune Ovidiu Dragoman.
Din sală de nunți în sediu de milioane de lei
Când Ovidiu Dragoman a preluat Casa de Cultură instituția avea sediul în sala de nunți din cartierul Turnișor. ”Am reușit să mut sediul central, la Teatrul de Vară. Era acolo o clădire părăsită și nefolosită. Am igienizat-o și așa am lucrat până acum”, spune directorul.
Până acum, când Casa de Cultură își desfășoară activitatea într-un sediu construit de la 0, cu peste 4 milioane și jumătate de lei.
La fel ca sediul instituției, în anii 90 Casa de Cultură era în picaj. Funcționa cu un ansamblu folcloric pe care tot Ovidiu Dragoman l-a înființat după ce a fost numit director. ”Prin noi se finanțau festivalul de jazz, festivalul de teatru și ASTRA film, și cam atât. Noi eram doar instituția prin care Primăria contribuia financiar la aceste evenimente”, spune Ovidiu Dragoman.
Agenda culturală – ”invenția” lui Ovidiu Dragoman
După ceva timp la cârma Casei de Cultură a Municipiului, Ovidiu Dragoman a avut o inițiativă ce avea să schimbe viața culturală a orașului. ”În 1988 am introdus un nou sistem de lucru, în sensul că fiecare festival trebuia să ceară un buget Primăriei. Așa a luat naștere Agenda Culturală- un proiect prin care se alocau finanțări la început de an pentru proiectele culturale pe care municipalitatea dorea să le susțină financiar”, spune Ovidiu Dragoman.
În acei primi ani, cei de la Casa de Cultură căutau asociațiile pentru a le propune să depună proiecte pentru finanțare. Acum însă, bătaia se dă în sens invers. ”Atunci mergeam noi din asociație în asociație rugându-i să se înscrie, le explicam cum funcționează finanțarea. Acum sunt ani în care se depun și peste 100 de proiecte pe Agenda Culturală”, spune directorul Casei de Cultură a Municipiului.
Un succes reinterpretat
Agenda Culturală, prin finanțările evenimentelor, a dus la înmulțirea acestora și implicit la creșterea nu doar a numărului ci și a calității lor. ”Pot considera acest lucru un succes profesional. Funcționează și astăzi, mult mai bine ca la început, continuă să aibă același efect și lucrurile merg bine din acest punct de vedere”, spune Ovidiu Dragoman.
Și pentru că lucrurile au funcționat pentru cultură, a fost implementat proiectul și pentru sport. ”Nici în sport lucrurile nu mergeau bine, era nevoie de un impuls și aici și deși nu făcea obiectul activității mele, am ajutat la implementarea Agendei Sportive pe același principiu ca Agenda Culturală. Din 2003 Agenda Sportivă este un instrument de lucru al Primăriei și a făcut astfel evenimentele sportive mult mai vizibile și mai accesibile pentru sibieni”, spune Ovidiu Dragoman.
Teatrul de balet- meritul directorului
Ovidiu Dragoman a dat încă o dată dovadă că este cât se poate de implicat în viața culturală a orașului și că își dorește să o dezvolte pe cât de mult se poate. Lui i se datorează faptul că Sibiul are acum un Teatru de Balet care nu are spectacole doar aici, ci în toată țara și în străinătate.
”În anul 2007 au fost mai multe evenimente de balet care s-au ținut cu casa închisă. Așa mi-am dat seama că în Sibiu e nevoie de așa ceva. Așa că anul următor am demarat proiectul Teatrului. Am organizat un curs intensiv de vară și așa am selectat 8 balerini”, povestește Ovidiu Dragoman. Proiectul a crescut an de an, iar acum în spectacolele de balet sibiene dansează 35- 40 de balerini. ”Am crescut foarte mult, ne-am extins și repertoriul. Am ajuns să fim cunoscuți în toată țara și avem turnee și în străinătate. Nu le putem onora pe toate, pentru că în principal onorăm spectacolele din Sibiu în primul rând”, spune directorul Casei de Cultură a Municipiului.
Sibiul- în continuare Capitală Culturală
Anul 2007 a însemnat anul de vârf pentru Sibiu. Programul Capitală Culturală Europeană a transformat orașul într-un reper și continuă și astăzi să atragă turiști pe același principiu al culturalității. ”Sibiul a rămas Capitală Culturală, nu ne dorim o relaxare după acel succes, ne dorim să ținem ștacheta la același nivel. S-a demonstrat că orașul este unul cultural, activitatea culturală a atras și atrage în continuare, așa că trebuie mereu făcut ceva în sensul ăsta”, spune Ovidiu Dragoman.
Sibiul a obținut multe în domeniul cultural, dar din punctul de vedere al directorului Dragoman i-ar mai lipsi ceva. ”Un necesar absolut al Sibiului este o sală de spectacole în care să își poată desfășura activitatea toți operatorii culturali. Și noi, cu Teatrul de Balet ținem reprezentațiile pe unde apucăm, încercând totuși să oferim calitate. Apoi, cred că Sibiul ar mai avea nevoie e un teatru de operă. Cu siguranță că cerere ar fi, dar acest proiect trebuie să vină din zona muzicală”, spune Ovidiu Dragoman.
Off road și muzică clasică
Deși Ovidiu Dragoman petrece la birou printre muzică clasică și balerini, atunci când se relaxează tot asta face. ”Am avut momente când am stat la birou până a doua zi, în special când au fost premiere și au fost lucruri de pus la punct în ultimul moment. Dar, când ajung acasă după o astfel de zi tot muzica mă calmează și mă relaxează”, spune Ovidiu Dragoman.
Și deși ar putea părea în opoziție cu ceea ce face în fiecare zi, directorul este pasionat de sporturile cu motor. Participă la curse de off road sau se implică în organizarea curselor de motocros.
Ovidiu Dragoman are patru copii, care deși provin dintr-o familie cu înclinații artistice, nu par să se îndrepte către același domeniu. Dar, își ajută tatăl în organizarea evenimentelor.