Noutățile din acordul de mediu pentru autostrada Sibiu – Pitești: Garduri de trei metri pentru urși și cerbi, plus câteva ecoducte
FOTO arhivă

A fost emis acordul de mediu pentru viitoarea autostradă Sibiu – Pitești. Interesant este că vor fi amplasate garduri înalte de trei metri pentru a bloca accesul urșilor, iar pe o distanță de 27 de kilometri va fi instalat un gard cu o înălțime de 60 de centimetri pentru a ține la distanță de pe șosea reptilele și broaștele.

Potrivit, g4media.ro, autostrada va avea și două ecoducte (pasaje supraterane înverzite) cu o lungime de circa 250 de metri fiecare în zonele Călinești și Lazaret, dar și panouri anticoliziune care să protejeze păsările de pe traseul autostrăzii.

Noutățile din acordul de mediu pentru autostrada Sibiu – Pitești: Garduri de trei metri pentru urși și cerbi, plus câteva ecoducte

Zone cu potențial de instabilitate pe traseul autostrăzii Sibiu-Pitești

În documentul publicat pe site-ul ANPM se vorbește și despre o analiză privind schimbările climatice și impactul lor asupra viitoarei autostrăzi. Potrivit documentului, „a fost identificată o tendință de creștere a temperaturilor medii anuale, a temperaturilor maxime și a precipitațiilor extreme” în zonele traversate de autostradă. Conform studiului, „variabilele climatice care ar putea genera o vulnerabilitate ridicată în condițiile actuale sunt inundațiile și instabilitatea solului/alunecările de teren, ținând cont de faptul că proiectul va fi realizat în defileul Oltului, respectiv în bazinele hidrografice ale râurilor Olt, Argeș și Topolog”, mai scrie în documentul citat.

Același document identifică 51 de zone, cu o lungime cumulată de peste 8 kilometri, unde pot apărea fenomene de instabilitate a solului și unde constructorii trebuie să realizeze diverse lucrări de consolidare a terenului.

Alunecările de teren au dat în repetate rânduri bătăi de cap constructorilor, cel mai recent exemplu fiind cel al lotului 4 al autostrăzii Lugoj-Deva, unde firmele constructorului Dorinel Umbrărescu au de rezolvat problema alunecărilor de teren din zona celebrului deal „al liliecilor”.

Autostrada Pitești – Sibiu va fi proiectată pentru o viteză de 120 km/h, limita de viteză putând crește la 140 de km/h acolo unde relieful va permite acest lucru. Șoseaua va avea o lățime de 26 de metri, care se va reduce la 23,5 metri în zona Defileului Oltului, pe o porțiune de 10 kilometri.

Autoritățile estimează că atunci când va fi gata, aceasta va prelua mare parte din traficul de pe drumurile existente, procente între 50% și 90% în sectorul Boița-Călimănești, de exemplu.

Pentru realizarea autostrăzii Sibiu-Pitești autoritățile estimează că ar fi necesari 2.000 de muncitori.

Potrivit documentului citat, autostrada va avea:

– 8 noduri rutiere

– 9 tuneluri

– 71 poduri

– 58 viaducte

– 10 pasaje

Autostrada este împărțită în 5 loturi:

– lotul 1: Sibiu-Boița

– lotul 2: Boița-Cornetu

– lotul 3: Cornetu-Tigveni

– lotul 4: Tigveni-Curtea de Argeș

– lotul 5: Curtea de Argeș-Pitești

Capetele autostrăzii, loturile 1 și 5, au fost scoase la licitație încă din iulie 2017. Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au declarat în repetate rânduri că nu au putut desemna un câștigător atâta timp cât a lipsit acordul de mediu, de care depindea obținerea autorizației de construire.

Prin urmare, în perioada următoare ar trebui ca CNAIR să desemneze constructorii pentru cele două loturi de autostradă. Lucrările nu vor începe oricum anul acesta, nici măcar într-un scenariu optimist în care nu vor fi contestate rezultatele licitațiilor. Proiectarea celor două loturi va dura un an și abia apoi se vor deschide șantierele.

Între timp, reprezentanții Companiei de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) spun că se pregătesc să trimită către Agenția Națională pentru Achiziții Publice documentația pentru proiectarea și construirea lotului 4 al autostrăzii, respectiv porțiunea dintre Tigveni și Curtea de Argeș, urmând ca licitația să fie lansată până la finalul lunii viitoare.

În ceea ce privește loturile 2 și 3, reprezentanții CNAIR susțin că până la final de martie va fi lansată licitația pentru realizarea unor studii geotehnice suplimentare, în principal foraje ale solului.

„Într-un scenariu optimist, până la finalul anului am avea gata studiile suplimentare și am lansa și licitația pentru proiectarea și construirea loturilor 2 și 3”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Realist însă, acest lucru s-ar putea întâmpla abia în 2020.

Ultima oră

Comentariul meu

Publică