Dacă e să ne luăm după ce spun cei de la CNAIR în anul care abia a început ar trebui să fie inaugurați peste 116 kilometri de autostradă în România.
Anul a început cu multe promisiuni. Compania de Drumuri garantează că vom avea o mie de kilometri de autostradă peste doi ani, anunță Digi24. Chiar şi aşa, asta nu ar însemna decât că ajungem la nivelul de acum 12 ani al Ungariei, o ţară oricum de două ori şi jumătate mai mică decât a noastră.
Viorica Dăncilă, premier, în ianuarie 2018: „Vom finaliza în următorii ani 350 de km de autostradă şi 250 de km de cale ferată.”
Aceşti kilometri de autostradă promişi sunt mai degrabă utopici. Şi asta fiindcă, potrivit planurilor autorităţilor, ei ar urma să fie construiţi şi deschişi traficului până în 2020. Greu de crezut că acest lucru se va întâmpla având în vedere că, în 2019, teoretic, vor fi inauguraţi puţin peste o sută de kilometri de drum de mare viteză.
Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR, în decembrie 2018: „La un calcul sumar, vorbim de 116 kilometri, şi aici vorbim de două loturi pe Sebeş – Turda, cele două loturi pe Lugoj – Deva şi mai vorbim de alte sectoare de autostradă, care sunt în lucru acum”.
Concret, în 2019, ar trebui să se deschidă:
A1, Lugoj – Deva Lot 2, între Coşeviţa şi Margina – 4,39 km
A1, Lugoj – Deva Lot 4, între Şoimuş şi Ilia – 22,14 km
A1, Lugoj -Deva Lot 3, între Ilia şi Coşeviţa – 21,14 km
A3, Târgu Mureş – Ogra, Lot 1, între Târgu Mureş şi Ungheni – 4,5 km
A3, Ogra – Campia Turzii, Lot 2, între Iernut şi Cheţani – 17,9 km
A3, Ogra – Campia Turzii, Lot 3, între Cheţani şi Câmpia Turzii – 15,69 km
A3, Comarnic – Brasov, Lot 5, între Râşnov şi Cristian – 6,3 km
A10, Sebeş – Turda, Lot 1 – 17 km
A10, Sebeş – Turda, Lot 2 – 24,25 km
Pentru unele dintre aceste segmente de autostradă, termenul finalizare a fost deja amânat. Şi nu este exclus ca acest lucru să se întâmple din nou.
De pildă, în cazul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, care are puţin peste 20 de kilometri, lucrările de construcţie au început în toamna lui 2013.
Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: „Noi, în momentul în care vorbim despre deschiderea unor kilometri de autostradă, ne bazăm de fapt pe graficele de lucrări pe care constructorii le prezintă la începutul anului şi tocmai de aceea va trebui să avem o discuţie foarte exactă cu ei şi, fără ascunzişuri, pentru că n-are rost să ne promită kilometri de autostradă la începutul anului şi după să ne trezim la sfârşitul anului că noi trebuie să dăm explicaţii pe ce nu au construit ei”.
Ionuţ Ciura, Asociaţia Pro Infrastructura, în decembrie 2018: „Avem nevoie de vreo 3.000 de kilometri de autostradă şi drumuri expres în România”.
Liviu Dragnea, preşedinte PSD, în decembrie 2018: „Unul dintre obiectivele uriaşe pe care le aveţi, doamna prim-ministru, este ca două autostrăzi să plece din Bucureşti şi să ajungă deja în Vest, prin Borş şi prin Nădlac. Autostrada Moldovei de care s-a vorbit aici, Autostrada Unirii, Autostrada Sudului, Autostrada Bechtel, Craiova-Piteşti, Sibiu-Piteşti”.
Cabinetul Dăncilă speră să realizeze marile proiecte de infrastructură prin parteneriat public privat. Asta înseamnă că fondurile sunt asigurate de constructor, care-și recuperează apoi investiția prin introducerea unei taxe de drum.
pe hirtie….astia nu-s in stare de nimic !