Filmele care vor intra în cinematografele româneşti în 2019 vin mai ales cu personaje deja cunoscute spectatorilor din toată lumea, dar și cu adaptări care aduc pe marele ecran povești afirmate în varianta literară.
Clint Eastwood este „Curierul traficanților/ Mule”, începând de pe 4 ianuarie, pe ecranele românești. Vedeta născută în același an cu Sergiu Nicolaescu își continuă seria de filme în care descrie bătrânețea eroilor în lumea de azi.
Încă din prima lună a anului, regizorul Lars von Trier are un criminal în serie în centrul peliculei sale „The House That Jack Built”, unde Matt Dillon, Bruno Ganz și Uma Thurman şi Willem Dafoe țin capul de afiș.
Tot în ianuarie, Bruce Willis, Samuel L. Jackson și James McAvoy sunt protagoniștii peliculei „Glass”, cea mai recentă producție regizată de M. Night Shymalan. Personajul lui Willis și cel al lui Jackson din „Indestructibilul/ Unbreakable” (2000) se întânesc cu eroul lui McAvoy din „Split” (2016) și aruncă în aer siguranța în azilul de boli nervoase în care erau tratați.
Ceea ce se poate vedea de pe 18 ianuarie pe ecranele românești arată cam așa https://youtu.be/5wxPLonF_Z0.
Întoarcerea vedetelor la roluri pentru toată lumea
Matthew McConaughey joacă cu Anne Hathaway în „Calmul dinaintea furtunii/ Serenity”, filmul care se lansează în România pe 1 februarie, regizat și scris de un nominalizat la Oscar, Steven Knight („Locke”, „Eastern Promises”, „Redemption”) și produs de Greg Shapiro („The Hurt Locker”, „Zero Dark Thirty”). Filmul spune povestea unui pescar liniștit din Caraibe a cărui viață se întoarce un pic pe dos imediat ce i se cere să îl ucidă pe soțul unei tinere. Iar rugămintea e adresată de soție.
Cine nu crede poate să verifice aici https://youtu.be/tKQytVeWGGc.
Tot în cuplu, dar unul jucat de Penelope Cruz și Javier Bardem, are loc drama din „Todos lo saben/ Everybody Knows”, care debutează în România pe 8 februarie. Filmul lui Asghar Farhadi începe cu o întoarcere acasă între prieteni și ritualuri de familie și continuă cu tot ce poate să aducă trecutul înapoi în materie de frică și angoase personale.
Martie e luna în care vine pe ecrane „Captain Marvel”, producția cu o femeie în postură de supererou. Sau supereroină?
Terry Gilliam revine în aprilie cu „Omul care l-a ucis pe Don Quijote/ The Man Who Killed Don Quixote”. Un regizor se trezește că fantezia dintr-un film pe care l-a realizat cu ani în urmă se dovedește mai puternică decât ar fi crezut și preia controlul asupra vieților celor implicați. Cu alte cuvinte, actorul care a jucat într-un film mai vechi trăiește viața personajului la mulți ani după încheierea peliculei.
„Hellboy” se duce în Marea Britanie în 2019. Cum regizorul e Neil Marshall, cu „Hannibal”, din 2013, „Vele Negre/Black Sails” şi „Westworld” în materie de televiziune în palmares, ar putea să fie ceva aici. Dar cum bugetul e unul de criză, s-ar putea și să nu fie nimic.
Supereroii și muzica lor rock
În materie de supereroi, prima parte a anului (aprilie, 29) aduce și continuarea celei mai așteptate confruntări. Thanos a ucis jumătate din tot ce trăia pe Pământ și Războiul Infinitului nu s-a terminat prea bine pentru eroi. Black Widow și Captain America au rămas cam singuri în fața celui care a pus mâna pe toate pietrele care îi asigură forța supremă în univers. Dar Iron Man, The Wasp, Hulk, Ant-Man, Black Panther și ceilalți eroi Marvel sunt pe aproape.
În luna mai, vine „O vară rock’n’roll/ Leto”. Titlul tradus în română are conotații care nu ajută producția lui Kirill Serebrennikov să vină mai aproape de ce ar putea să își dorească spectatorii români. Dar merită spus că povestea lui Viktor Tsoi și a legendarei trupe rock rusești, Kino, spune mai mult despre rockul din toată lumea decât multe biografii celebre puse una peste alta.
La jumătatea anului, supereroii își mai fac o dată numărul cu „X-Men: Dark Phoenix”, când Jean Grey (interpretată de Sophie Turner) mai face o dată drumul de la preferata grupului la cea mai mare amenințare la adresa vieții pe Pământ.
Pentru cea de-a doua parte a anului, „Spider-Man: Far From Home” încearcă încă o dată să reia aventurile supereroului într-o formă care să mai spele din pierderea de interes din ultimele producții ale francizei.
Vara așteaptă în august și noua peliculă a lui Quentin Tarantino, cu Leonardo DiCaprio și Brad Pitt, „Once Upon a Time in Hollywood”.
Altfel, se anunță un an din care nu vor lipsi Godzilla (mai) și nici Pokemoon (iunie), iar „Men in Black” revin în varianta „International” (iunie), cu o echipă nouă și lărgită.
Dar prezentarea punctelor de interes nu poate să se încheie fără a pomeni faptul că „Star Wars: Episode IX” este anunțat pentru ultima lună a anului. Poe Dameron, Rey și Finn revin în Rezistență, iar Kylo Ren își întinde la maximum influența variantei întunecate a Forței în ceea ce pare să fie ultima peliculă din noua serie cu J. J.Abrams revenit în postura de regizor.
Copiii au ce vedea
Amatorii de animație au ce alege din oferta anului viitor, „The Lego Movie 2: The Second Part” venind încă de la începutul lui februarie cu o poveste care reunește eroii din superproducția de acum câțiva ani.
În aceeași situație sunt și Toothless și Hiccup, care au întâlnire cu spectatorii odată cu lansarea producției „How to Train Your Dragon: The Hidden World”, pe 22 februarie.
Tim Burton regizează o variantă cu actori a poveștii lui „Dumbo”, elefantul zburător venind înconjurat de o distribuție din care fac parte Eva Green, Colin Farrell, Michael Keaton și Danny DeVito.
La capitolul continuări, două titluri pentru copii ies în evidență în 2019: „Frozen 2”, care pune la treabă toate vocile și compozitorii din prima peliculă (2013), dar și „The Angry Birds Movie 2”, care e exact ce îi spune numele.
Filme românești și limbile lor străine
În februarie, „Oh, Ramona” e producția regizată de Cristina Jacob în limba engleză, care aduce pe ecran personajele din „Suge-o, Ramona”, volumul de succes semnat de Andrei Ciobanu. „În vara anului 2016, am primit de la Cristina Jacob (regizorul filmului „Selfie”) o ofertă de a ecraniza povestea, născută pe Facebook şi continuată în librării, pe care am acceptat-o fără să clipesc. Am scris scenariul, am tăiat, am şters, am rescris, ne-am enervat, am căutat actori, ne-am îmbrăţişat, am filmat, ne-am înjurat şi apoi ne-am pupat timp de doi ani de zile şi până la urmă treaba a ieşit”, povestea autorul volumului.
În varianta pentru marele ecran, umorul la adolescență arată așa https://youtu.be/wQYLp_iftiI
În spaniolă vorbesc personajele lui Tudor Giurgiu din „Parking”, adaptarea pentru cinema a romanului lui Marin Mălaicu-Hondrari „Apropierea”, din 2010, despre poezie și imigrație.
În „Nu mă atinge-mă/ Touch Me Not”, filmul Adinei Pintilie premiat la Berlin cu Ursul de Aur, se vorbește mult în engleză cu accente din toate colțurile Europei. Publicul din România va putea să își facă propria părere în legătură cu filmul care i-a împărțit pe cinefili între susținători ai investigației afective pe tema sexualității și a identității și inamici ai îndepărtării de ceea ce știm de acasă că ar trebui să facă un lungmetraj.
Până atunci se poate vedea ce efect are o mostră din poveste: https://youtu.be/i-eVZNaMnBQ