autostrăzile inaugurate în 2018 - ce urmează în 2019

Anul 2018 nu se încheie cu atât de mulți kilometri de autostradă cum se anunțase, ci doar undeva la 50 de kilometri pe care se poate circula. Nici anul viitor nu se anunță a fi unul prosper din acest punct de vedere, anunță cei de la ziare.com.

Din pacate, singurii care au de suferit de pe urma acestor intarzieri sunt soferii, nevoiti in continuare sa isi riste vietile, circuland pe sosele mult prea aglomerate.

autostrăzile inaugurate în 2018 - ce urmează în 2019

Directorul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Narcis Neaga, sustinea, in luna august, ca pana la finele acestui an se vor deschide, in Romania, 100 de kilometri de autostrada. Chiar daca asa ceva s-ar fi intamplat, n-ar fi fost o mare realizare, de vreme ce capetele de autostrada pe care Neaga spunea ca le va deschide ar fi trebuit deja inaugurate in urma cu mai multi ani.

Oricum ar fi, CNAIR nu si-a respectat promisiunea.

Astfel, in loc sa inaugureze 100 de kilometri de autostrada, a deschis doar putin peste jumatate.

Capetele de autostrada ale anului 2018

In primul rand, CNAIR a inaugurat, in luna iulie, loturile 3 si 4 ale Autostrazii Sebes Turda. Acestea masoara impreuna 28, 7 kilometri si ar fi trebuit deschise traficului inca din anul 2016.

Apoi, pe 28 septembrie, s-a deschis circulatia pe „autostrada muzeu”, un lot al Autostrazii Transilvania. Aceste lucrari ar fi trebuit sa fie finalizate de Bechtel, cu mai multi ani in urma. Dar cum statul roman si constructoul american nu s-au inteles, contractul a fost reziliat, iar CNAIR a scos din nou la licitatie bucati de autostrada.

Lotul lung de 8,7 kilometri dintre Gilau si Nadaselu a primit numele de „autostrada muzeu” deoarece, desi finalizat inca din 2017, n-a putut fi deschis. Motivul: a fost construit ca in proiect, unde se prevedea ca soseaua se termina pe un maidan, pe malul raului Somesul Mic. Asa ca a mai fost nevoie de inca un an ca sa se contruiasca un pod, care sa permita conectarea Autostrazii Muzeu cu portiunea de A3 deja construita pe celalalt mal al raului. Per total, pe acest sector s-au dat in folosinta 9 kilometri de autostrada, in septembrie.

La jumatatea lunii decembrie s-a deschis traficul pe 13,7 kilometri de Autostrada Transilvania, de la Iernut pana la Ungheni (aproape de Targu Mures), cu trecere prin Ogra. Si aceste sectoare de drum ar fi trebuit sa fie gata in urma cu cel putin 3 ani.

Nu in ultimul rand, la 11 ani dupa ce dat-o in lucru si o inspectie de 7 ore, Compania de Drumuri a reusit sa inaugureze Autostrada Urbana, lunga de 6,5 kilometri, care face legatura intre partea estica a Centurii Bucurestiului si Soseaua Petricani.

Vorbim deci despre aproape 60 de kilometri de autostrada inaugurati in 2018, cu mare intarziere fata de termenele initiale de deschidere. Cand a vorbit despre inaugurarea a 100 de kilometri de sosea de mare viteza, Narcis Neaga spera, probabil, sa deschida si loturile 3 si 4 ale Autostrazii Lugoj-Deva, care se intind pe circa 43,2 kilometri.

Cand Viorica Dancila l-a amenintat ca isi va pierde functia daca nu deschide, in 2018, cei 100 de kilometri promisi, Neaga a gasit o solutie de compromis. Mai exact, a spus ca de fapt ar terminat de construit cei 100 de kilometri, dar ca din motive obiective – cum ar fi alunecarea de teren de pe lotul 4 al autostrazii – nu s-a mai ajuns la receptie.

Ce drumuri s-ar putea deschide in 2019

In mod normal, in 2019 ar trebui sa fie gata, in sfarsit, lucrarile la lotul 3 al autostrazii Lugoj-Deva, lung de 21 de kilometri.

Constructia acestei portiuni de drum a inceput inca din anul 2014 si ar fi trebuit finalizata inca din 2017. Din pacate, au aparut aici tot soiul de probleme.

Spre exemplu, dupa ce a realizat o parte a nodului Holdea, al carui scop este sa asigure legatura capatului estic al lotului de autostrada cu reteaua nationala de drumuri – constructorul (adica societatea Comsa) s-a trezit ca statul nu-i plateste lucrarile, sustinand ca nu i le-a comandat.

In cele din urma, s-au organizat licitatii astfel incat lucrarea sa fie atribuita, iar constructorul sa isi primeasca banii. Alte si alte probleme au intarziat, insa, santierul.

Si lotul 4 al Autostrazii Lugoj-Deja ar fi trebuit deja sa fie gata inca din 2016. Si aici au aparut mai multe probleme. Printre ele se numara si faptul ca in dreptul localitatii Soimus sunt alunecari de teren. Potrivit Asociatiei Pro Infradtructura, un termen realist in care constructorii – adica Tehnostrade S.R.L. si Spedition Umb S.R.L. – ar putea termina lucrarile este luna augut 2019.

In total, potrivit estimarilor curente, in 2019 ar urma sa se deschida inca 117 kilometri de sosea de mare viteza. Asta daca nu mai apar probleme neprevazute pe santiere.

Marea problema a romanilor nu tine, insa, doar de faptul ca anul acesta si in 2019 se vor inaugura putini kilometri de autostrada. Mai rau este ca ritmul in care CNAIR a contractat lucrari, in ultima perioada, a fost unul scazut. Asa ca din 2020 incolo e greu de spus, la acest moment, ce se va construi.

In loc sa continue eforturile de a construi autostrazi cu fonduri europene, Cabinetul Dancila a preferat sa incerce sa realizeze marile proiecte de infrastructura anuntate – cum ar fi Autostrada Ploiesti-Comarnic Brasov si Autostrada Unirii – in parteneriat public privat (PPP).

Or – dupa cum au explicat specialisti consultati de Ziare.com – aceasta solutie este una nepotrivita, care nu va duce la realizarea drumurilor, ci doar va tergiversa constructia lor.

Ultima oră

Comentariul meu

Publică