Până când Cibinul va avea un proiect pe Bega se va putea naviga până în Serbia

Peste trei ani turiștii se vor putea plimba cu vaporașe pe canalul Bega din Timișoara până în Serbia. Piste de biciclete  vor fi amenajate pe malurile râului între cele două țări, la finalul unui proiect transfrontalier în valoare de aproape 14 milioane de euro, care a fost lansat, joi, la Timișoara. La Sibiu se vorbește de douăzeci de ani de Cibinul navigabil, mai ales în campaniile electorale.

Proiectul “Repararea infrastructurii de navigație a Canalului Bega” a fost lansat, joi, la sediul Consiliului Județean Timiș, din Timișoara. Proiectul are o valoare de aproape 14 milioane de euro, dintre care 11,7 milioane de euro reprezintă contribuția Uniunii Europene, iar în cadrul acestuia se vor efectua lucrările necesare astfel încât să se poată relua circulația cu vaporașul din Timișoara până în Serbia, la fel ca în urmă cu zeci de ani.

Președintele Consiliului Județean Timiș, Călin Dobra, a afirmat că la finalul acestui proiect transfrontalier România – Serbia, zona Banatului se va dezvolta din punct de vedere turistic.

“Cred că acest proiect este important pentru întreg Banatul istoric, pentru că este un proiect care leagă județul Timiș de regiunea Voivodina, din Serbia, un proiect care va deschide o nouă cale de comunicare, un nou parteneriat. Sper că implementarea acestui proiect va duce la o dezvoltare economică a întregii zone, aici discutăm și de posibilitățile de dezvoltare turistică, ținând cont că în cadrul proiectului, partenerii noștri din Serbia vor continua cu pista de biciclete de la graniță, vom deschide un nou punct de trecere a frontierei și pentru pistă, și pentru canalul Bega. Cred că anul 2021 va coincide cu finalizarea acestui proiect și reluarea circulației pe canalul Bega”, a afirmat Călin Dobra.

Lucrările de reparare a infrastructurii de navigație a Canalului Bega ar urma să înceapă în primăvara anului viitor. De asemenea, partea sârbă va trebui, în cadrul acestui proiect european, să realizeze o pistă de biciclete de 43 de kilometri, de la granița cu România și până la Zrenjanin, pe malurile Begăi, precum și două puncte de trecere a frontierei.

“Noi zicem că, în principiu, în anul 2021, probabil în toamna anului 2021, ar trebui, după toate probabilitățile, să fie încheiat proiectul. Abia acum putem discuta de navigabilitate pentru canalul Bega și putem discuta de ce înseamnă beneficiile acestui proiect, în ideea în care sunt, sigur, deja câteva vaporașe care circulă pe teritoriul Timișoarei, dar într-un regim forțat, pentru că sunt obligate să navigheze pe o distanță foarte scurtă. Proiectul prevede, la partea română, realizarea nodului hidrotehnic de la Sânmihai, cu tot ce înseamnă implicațiile ecluzelor, a posibilităților de tranzitare a vaporașelor, tot ce prevede barajul propriu-zis, clădirea administrativă, respectiv cantonul de la nodul hidrotehnic, și insula aflată înainte de a intra în zona barajului, care poate fi pregătită pentru a primi musafiri înainte de a trece înspre Serbia. În partea sârbă se continuă pista de biciclete de 37 de kilometri, care a fost realizată în etapa întâi la noi, se face o pistă de 43 de kilometri pentru biciclete, se repară două noduri hidrotehnice. Noi suntem liderii de proiect, sperăm ca după licitația care se va încheia, după părerea noastră, în luna martie, până în luna februarie fiind posibilitatea de depunere a ofertelor, să înceapă din primăvară realizarea obiectivelor care trebuie atinse în acest proiect”, a detaliat Titu Bojin.

În acest moment, realizată tot cu bani europeni, este funcțională o pistă de biciclete lungă de 37 de kilometri, de la Timișoara până la granița cu Serbia, care a fost inaugurată în urmă cu trei ani. Transportul de mărfuri pe canalul Bega a fost oprit în anul 1958, iar în anul 1967 au fost retrase și navele de pasageri. În prezent, pe canalul Bega, însă doar pe teritoriul Timișoarei, circulă șapte vaporașe, capitala Banatului fiind primul oraș din România cu transport public pe apă. Vaporașele, în valoare de aproximativ două milioane de euro, au fost cumpărate cu bani din bugetul Primăriei Timișoara, în cadrul unui proiect european de reabilitare a malurilor Begăi.

Ultima oră