În zona containerelor pentru deșeurile reciclabile este unul special pentru sticlă. Asta înseamnă că tot ce este aruncat acolo este topit, iar materia primă reciclată. Asta înseamnă costuri foarte mari. Mult mai simplu și mai ieftin este dacă sticla este refolosită, adică obiectele din sticlă vechi sunt refolosite în alte scopuri, fără a mai trece prin procesul de reciclare. Acest lucru înseamnă upcycling, iar Horațiu Oltean face asta cu succes.
Sticla reinventată
Horațiu face parte dintr-o familie din Mediaș care deține o fabrică ce produce sticlă. Dacă ar fi să judecăm așa, interesul lui ar fi să vândă cât mai multă sticlă nouă, produsă la ei. Doar că lucrurile stau chiar invers. ”Tocmai pentru că știu cât de mult se consumă pentru a produce sticlă sau pentru a o topi, recicla deci, am luat inițiativa de a refolosi sticla deja uzată. Cu costuri mult mai mici ea se transformă prin UpCycling în ceva ce poate fi folosit sub o altă formă”, spune Horațiu.
Astfel, sticle, pahare, sau orice obiect din sticlă este igienizat și transformat. Horațiu le procură de la baruri și restaurante, care oricum le-ar fi aruncat. ”Sticla se taie, se șlefuiește și gata, noul obiect este deja utilizabil fără a fi consumat resurse enorme”, spune Horațiu.
După acest proces sticlele sunt transformate în vaze, borcane pentru mirodenii, sticle pentru oțet și ulei, cilindrii pentru paste și cereale sau chiar în pahare.
”Paharele din sticlă upcycling sunt un trend în marile orașe. Foarte multe am trimis în București, la câteva localuri care se îndreaptă către astfel de tendințe, către upcycling. Tot pentru ei am făcut obiecte de decor”, spune Horațiu.
Lumânările arată și ele foarte bine într-un suport de sticlă upcycling.
Reciclarea este fără îndoială necesară. Dar ceea ce face Horațiu, adică upcycling, este și mai bun și mai ”fain”. Și asta pentru că nu se consumă extrem de mult pentru a topi și recicla sticla, ci cu costuri minime aceasta este folosită în continuare. Și cine are un obiect de la Horațiu poate spune că a dat o mână de ajutor mediului. Și că este în trend.