Autostrăzile Sibiu- Orăștie și Sebeș- Turda au din nou probleme. Au fost semnalate noi alunecări de teren și de taluzuri. Constructorii au recunoscut problemele, dar spun că este normal să se întâmple asta pe un șantier.
Pe lotul 1 al Autostrăzii Sebeş – Turda s-a produs săptămâna trecută o alunecare de versant la km 16+500, spun sursele noastre. Contractul pentru construirea celor 17 kilometri ai acestui lot a fost atribuit Asocierii Impresa Pizzarotti& C. S.p.A.& Pomponio Constructii SRL, pentru 541 de milioane de lei
Contactaţi de către Economica.net, reprezentanţii constructorului au confirmat că „alunecarea de teren a avut loc în timpul nopţii, respectiv între 09 şi 10 mai 2018, şi s-a produs pe dealul din dreptul km 16+500”. (foto jos)
Aceştia au precizat că fenomenul se referă la o zonă destul de limitată a dealului şi este monitorizat constant, aparent neavând impact asupra proiectului. Antreprenorul ar fi la curent în permanenţă cu situaţia expusă şi ar avea sub control actiunile ce se impun.
„Antreprenorul (constructorul) a informat imediat Beneficiarul (CNAIR) lucrării despre existenţa acestei situaţii. În prezent, se desfăşoară supravegheri asupra acestui fenomen, în vederea determinării cauzelor care au stat la baza alunecării de teren, şi pentru a stabili măsurile care vor trebui puse în aplicare”, au mai spus reprezentanţii Asocierii Impresa Pizzarotti & C. S.p.A. & Pomponio Constructii.
De asemenea, ei au menţionat că în zona respectivă nu a fost pus în operă material, ci a fost executată doar activitatea de săpătură, în vedera realizării profilului taluzelor conform proiectului, deoarece autostrada, pe tronsonul respectiv, este în debleu. „Axul Autostrăzii este cu mult în aval faţă de alunecarea de teren”, au explicat reprezentanţii constructorului.
Lucrările pe acest lot sunt realizate în proporţie de 44,50% şi urmează să fie finalizate până în noiembrie 2019, conform celor mai recente date de pe site-ul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Tot săptămâna trecută, pe lotul 4 al Autostrăzii Sebeş – Turda, au fost semnalate probleme cu alunecări de taluz între km 58 şi km 59 (foto jos).
Contractul pentru construirea celor 16,3 kilometri ai acestui lot a fost atribuit în urmă cu patru ani austriecilor de la Porr, pentru 470 de milioane de lei.
Contactat de către Economica.net, şeful Porr Construct România a confirmat că există acele alunecări, dar a menţionat că acestea reprezintă un fenomen obişnuit pe şantierele de autostrăzi.
„Ultima ploaie a generat nişte alunecări de suprafaţă între kilometri menţionaţi, dar acestea nu afectează construcţia autostrăzii finalizate sau siguranţa traficului, dacă aceasta ar fi deschisă circulaţiei. Lucrările în legătură cu aceste alunecări nu vor întârzia data recepţiei”, a spus Klaus Bleckenwegner, CEO-ul Porr Construct România.
Potrivit lui, de-a lungul ultimilor trei ani de lucrări la Autostrada Sebeş – Turda, lotul 4, au fost înregistrate peste 30 de alunecări de taluzuri, în diferite zone. „Fiecare dintre ele a fost analizată şi expertizată”, a dat asigurări şeful Porr Construct România.
Lucrările pe acest lot sunt realizate în proporţie de 99% şi urmează să fie finalizate luna aceasta, conform datelor CNAIR.
Probleme de alunecare taluz au fost semnalate săptămâna trecută şi pe lotul 3 al autostrăzii Orăştie – Sibiu, după „zona scufundată” spre Sebeş. Acest lot a fost dat în folosinţă în 2014 de către actualul director general al CNAIR, Ştefan Neaga, deşi lucrările nu erau finalizate integral.
„Orăştie – Sibiu este emblematică pentru tentaţia de a recepţiona autostrăzi fără să ţii cont de problemele de execuţie. Lotul 3 Orăştie – Sibiu continuă să aibă probleme”
Tot pe autostrada Orăştie -Sibiu lot 3 au mai apărut recent fisuri paralele.
Lotul 3 al autostrăzii Orăştie – Sibiu, situat între localităţile Sălişte şi Cunţa, a fost redeschis pe 10 octombrie 2016, după ce a stat închis timp de un an pentru lucrări de reparaţii în zona unde s-a surpat şi a fost demolat.
Lucrările de reparaţii au fost efectuate în regie proprie de către CNAIR, după ce contractul cu firma de construcţii a fost reziliat. Problemele de pe acest lot sunt departe de a fi rezolvate. Pentru remedierea acestora şi finalizarea lucrărilor, şefii de la Drumuri estimau că mai e nevoie de încă 181 milioane de lei. Valoarea iniţială a contractului semnat cu constructorul italian Salini Impregilo se ridica la 604 milioane de lei.
Sursa www.economica.net