Primăria Municipiului Sibiu continuă să deschidă administrarea orașului către comunitate, dorind să adapteze politicile publice la nevoile și așteptările sibienilor. În acest sens instituția pregătește un program de bugetare participativă pentru anul 2019.
“Bugetarea participativă este un program prin care invit sibienii să se implice în administrarea orașului. Concret, pot propune proiecte care să îmbunătățească condițiile de locuit în cartierul lor sau în oraș, Primăria le va analiza, va decide dacă se pot implementa legal și faptic și va finanța din bugetul local, în funcție de fondurile disponibile, proiectele care întrunesc cel mai mare număr de voturi din partea sibienilor”, spune Astrid Cora Fodor, primarul municipiului Sibiu.
Pentru a pregăti programul de bugetare participativă în mod profesionist, Primăria Sibiu a contractat serviciile unei firme specializate – SC Evozon System – care va furniza programul informatic pentru depunerea proiectelor și votul online. Programul informatic va fi predat Primăriei Sibiu până la sfârșitul lunii iunie 2018, iar depunerea proiectelor poate începe în 1 iulie 2018. Primăria Sibiu va reveni cu un anunț public și o invitație către sibieni pentru a depune proiecte.
Regulamentul programului va fi postat pe site-ul www.sibiu.ro – http://www.sibiu.ro/index.php/consiliu/proiecte_dezbatere pentru a fi consultat de sibieni înainte de a fi supus aprobării Consiliului Local. Acesta stabilește detaliile programului:
• Depunerea proiectelor se poate face online, pe platforma de bugetare participativă unde cetățenii vor fi invitați să creeze un cont, sau offline prin completarea unor formulare tipărite care se vor găsi în sediul Primăriei Sibiu din Piața Mare: la Centrul de Informații pentru Cetățeni, la ghișeele Direcției Fiscale Locale sau la punctul suport pentru bugetarea participativă, înființat într-o primă etapă în cadrul Centrului de Informații pentru Cetățeni. Formularele se pot procura și din sediul instituției de pe bulevardul Victoriei, nr. 1-3. După completare, acestea vor fi trimise Primăriei Sibiu prin poștă sau pot fi aduse la punctul suport din sediul Primăriei Sibiu din Piața Mare. Proiectele depuse offline vor fi încărcate pe platforma online de un operator al Primăriei
• Domeniile pentru care se pot depune proiecte:
Alei, trotuare și zone pietonale.
Mobilitate, accesibilitate și siguranța circulației.
Spații verzi și locuri de joacă.
Amenajare spații publice (mobilier urban, etc.).
Educație
Smart City.
• Bugetul maxim al fiecărui proiect se va încadra în 150.000 Euro.
• Proiectele depuse vor fi analizate de Primăria Sibiu și vor fi ajustate din punct de vedere tehnic, al estimării, cu notificarea prealabilă a cetățenilor care le-au depus. Primăria Sibiu își rezervă dreptul de a opera modificări pentru asigurarea fezabilității proiectelor. Cele care sunt declarate eligibile vor fi publicate pe platformă și supuse votului cetățenilor.
• Prima etapă de votare a proiectelor: Fiecare cetățean cu un cont valid pe platformă poate vota câte un proiect din fiecare domeniu. În această etapă, se vor selecta maxim 30 de proiecte: primele trei proiecte clasate în funcție de numărul de voturi din fiecare domeniu vor intra automat în a doua etapă de vot; în plus, până la concurența a maxim 30 de proiecte, pot fi selectate și alte proiecte eligibile, în funcție de numărul de voturi sau oportunitatea proiectului la nivelul municipiului, indiferent de domeniul din care fac parte.
• Votul final: Fiecare cetățean va vota un singur proiect din cele maxim 30 selectate în prima etapă. În această etapă finală vor fi selectate un număr de maxim 10 proiecte: primul proiect din fiecare din cele 6 domenii, clasat în funcție de numărul de voturi va fi selectat automat, iar restul proiectelor vor fi selectate în ordinea numărului de voturi sau oportunitatea proiectului, indiferent de domeniul din care fac parte.
• Rezultatele finale vor fi afișate în 30 noiembrie 2018 pentru a putea fi incluse în propunerea de buget local pentru anul 2019
Primăria Sibiu înființează, în prima etapă, un punct suport pentru accesarea online a platformei de bugetare participativă. Pentru că nu toți sibienii dețin un computer și nu toți au competențe de operare a acestuia, Primăria Sibiu va crea un punct suport. Într-o primă etapă punctul va fi amenajat în Centrul de Informații pentru Cetățeni din sediul Primăriei Sibiu din Piața Mare unde va fi amplasat un computer cu care cetățenii pot accesa platforma creată pentru programul de bugetare participativă. Un angajat al Primăriei va asigura îndrumare cetățeanului pentru ca acesta să poată depune sau vota proiectele din cadrul programului.